جاودانان در اساطیر ایران
 
دانشسرا
دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:پایان نامه, :: 9:30 ::  نويسنده : سروش نیا

نوشته شده در یکشنبه بیست و پنجم مهر 1389 ساعت 18:45 شماره پست: 51

جاودانان در اساطیر ایران

           اینجانب در تاریخ 8 / 8 / 80 پایان نامه ام را با نام جاودانان در اساطیر ایران در مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان های و فرهنگ باستان ارائه و در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دفاع نمودم ، از آنجا که تهیه پایان نامه کار دشوار و نیازمند تحقیق و تلاش وافر و صرف وقت فراوان برای گردآوری اطلاعات از منابع مختلف است و از سویی می تواند مورد استفاده اقشار مختلف غیر از محققین و متخصصین و دانشجویان همان رشته نیز قرار گیرد ، تصمیم گرفتم در خور حوصله سایر خوانندگان چکیده ای از بخش های مختلف آن را تقدیم نمایم .

          حق است مجددا ً مراتب سپاس و قدردانی خود را حضور اساتید محترم و گرانقدر سرکار خانم دکتر مهشید میرفخرایی و جناب اقای دکتر محمد تقی راشد محصل که با راهنمایی ها خود مرا در پربارتر کردن و تهیه این پایان نامه یاری نمودند ، ابراز نمایم .

         توضیح اینکه در صورت نیاز خوانندگان به منابع ، از 22 منبع مستند و موثق جهت تهیه این پایان نامه استفاده شد که فهرست منابع در جلد اصلی پایان نامه که اکنون در کتابخانه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نگهداری می شود ، موجود است .

        در کتاب کیانیان نوشته کریستین سن ( ص 80 ) آمده است : یک اندیشه ممکن که مخصوصا ً در میان اقوام هند و اروپایی رواج داشته ، ارتباط با قهرمانانی است که بدون مرگ در خواب ممتدی فرو رفته و روز بلا و محنت عالمیان از جای برخیزند تا ملت خود را به جانب پیروزی هدایت نمایند .

        بنابر استنباط از اوستا و روایات باستانی ایران ، پایان جهان به سوی آن چیزی است که اهورامزدا در آغاز آفریده است ، جهانی فارغ از درد و رنج و ناامیدی و دور از ریا و بدی ها و شر اهریمن و خالی از حرص و نیاز و پاک از وجود هرگونه دیو و دیو داده

       نقطه آرمانی آفریدگان خیر مطلق و تابشی از روح و معنا بر تمام جهان است .

        به طور کلی اندیشه جاودانان و بی مرگان در هر سه دوره زبان فارسی ( فارسی باستان ، فارسی میانه ، فارسی جدید ) در زندگی و فرهنگ مردم گواهی از وجود نیک و سازنده بی مرگان و ریشه در ستم ستیزی ، ستم گریزی ، بیداری ، هوشیاری و وجدان آگاه قوم ایرانی دارد . آنان زنده کننده ارزش های والای انسانی چون ، پیمان و دوستی ، وفای به عهد ، گذشت و فداکاری تا پای جان در راه دین ، رفاه و نجات مردم ، بخشش ، صداقت و راستی نیت و عمل هستند که بن مایه وجودی وطن پرستی ، زنده شدن افکار پویا برای تعالی معنوی در تاریخ گشته است .

       همانطور که گفته شد ، اندیشه بی مرگی و علت وجودی جاودانان سرچشمه در اندیشه های کهن به ویژه در میان اقوام هند و اروپایی دارد ، جاودانان ایزدان و فرمانروایان و پهلوانانی هستند که در پی ساختن جهانی بی اندوه و رنج و درد ، دور از ناامیدی و دو رویی و بری از پلیدی اند آنان هیچگاه زندگیشان فرجامی ( پایانی ) ندارد و تا فرشگرد ( روز رستاخیز ) برای بازسازی جهان باقی می مانند ، ساختن چنین جهانی است که برای آن اندیشه بازگشت برخی نیکمردان و پاکان گذشته و باور داشتن به زندگی آنان از آغاز تا فرجام مایه می گیرد و تصور بی مرگی و جاودانگی پاره ای از آفریدگان پدید می آید  و بالطبع تباهی و مرگ و فساد ناشی از افتراق و جدایی آفریدگان در اندیشه گفتار و کردار است .

       در اوستا (از متون فارسی باستان) یشت 83/13 و یشت 16/19 و گزیده های زادسپرم (از متون فارسی میانه) آمده است : هرگاه آفریده یا آفریدگانی دارای اندیشه و گفتار و کردار یکسان شوند هستی آن ها همیشگی است و مرگ و نیستی به آنان راه ندارد .

      در دوره میانه زبان فارسی وجود اشخاص نامیرا و اندیشه جاودانگی نشان از پویایی جامعه و تلاش مردم برای حفظ آداب و سنن و فرهنگ ایرانی و برگرفته از آراء و اندیشه پیشینیان و  دوره کهن تر است .

     نکته قابل توجه آن است که نام بی مرگان , تعداد آن ها و چگونگی بی مرگیشان در متن های فارسی باستان و فارسی میانه (متن های پهلوی) با یکدیگر هماهنگ و یکسان نیست .

    یکی از مستند ترین و قدیمی ترین منابع در بررسی بی مرگان در دوره فارسی باستان اوستا است ، در اوستا اشاراتی به نام تعدادی از جاودانان چون کیخسرو ، گرشاسب ، بیرزد ، یوشت فریان ، گیو ، اشم یهمایی اوشت ، کی اپیوه ، توس ، فردخشت خمبیان ، پشوتن ، اغریرث ، اشوزد پورودخشتان ، اوروتت نر ، سوشیانس شده است .

    منابع اصلی در بررسی بی مرگان در دوره فارسی میانه متن های به جای مانده زبان پهلوی است که با اختلاف نظر نویسندگان در شمار و نوع زندگی بی مرگان توام است در این متن ها علاوه بر افراد فوق به گوبد شاه ، سام ، ون جد بیش اشاره شده است ، این متن ها شامل : بندهشن فارسی ، بندهشن هندی ، زند بهمن یسن ، روایت پهلوی ، مینوی خرد ، گزیده های زادسپرم ، داستان دینی ، دینکرد است.

      در کتاب روایت پهلوی فصل 54/1 تقسیم بندی بی مرگان و چگونگی بی مرگی آنان بدین قرار است : فرشگرد کردارن بسیارند ، آنان که بی هوش و بی مرگند یکی پشوتن یکی ون جد بیش یکی گوبد شاه یکی یوشت فریان است که جان دارد ، یکی توس و گیو و گرشاسب که آن ها تن دارند و جان ندارند.

    بنابر کتاب زادسپرم فصل 14/35 ، آنان می مانند تا جهان را در تمامی ابعادش به کمال برسانند و زندگی پاک را برای جهانیان به ارمغان آورند و جهان را از همه بدی ها و آفت ها بزدایند و نظمی نو به هستی بدهند .

     رد پای این اندیشه در داستان ها و روایات دوره فارسی جدید یعنی آثار حماسی همچون شاهنامه فردوسی نیز دیده می شود . فردوسی در شاهنامه به توصیف پهلوانی ها و مردانگی ها و بیان اندیشه نیاکان نیک اندیش پرداخته و تمدن و فرهنگ ایرانی را با استفاده از موضوعات تاریخی و اساطیر دینی و گلچینی از افسانه ها و داستان های ملی در قالب اشعار والا به نظم کشیده است .

     فردوسی نام تعدادی از جاودانان را به عنوان پهلوانانی دوستدار میهن چون سام و توس و گیو یا دوستدار ایرانیان چون اغریرث برادر افراسیاب یا کیخسرو پادشاهی که مرگ افراسیاب تورانی به دست اوست و موجب برقراری صلح در جهان است و سرانجامی زاهدانه و مرموز دارد ، آورده است ، خلاقیت در شاهنامه به گونه ای است که فردوسی توانسته باور های دینی خود را در قالب اشخاص داستان های ملی و کهن که نگهدارنده آرمان های ایرانی هستند ریخته و نقشی جدید را برای اساطیر باستان بیافریند .

      حکایت جاودانان اساطیری در شاهنامه فردوسی

ناپدید شدن کیخسرو

                      سر مهتران زان سخن شد گران           بخفتند  با درد    گندآوران

                     چو از کوه خورشید سر برکشید           ز چشم مهان شاه شد ناپدید

ناپدید شدن توس و گیو

                برآمد  یکی  تند برف  گران                 

زمین  راسته  شد کران  تا   کران

              ببودند    بیچاره  گردان  نیو               

                           چو توس و چو بیژن ، فریبرز و گیو                          

                     یکایک به برف اندرون ماندند                 

     ندانم بدان چاه شد کنده هر جای ژرف

                       نماند ایچ کس را از ایشان توان               

         برآمد به فرجام  ازیشان روان

یادداشت ها :

کیخسرو : به معنای نیک نام و خوش آوازه یکی از پادشاهان سلسله کیانیان و از جاودانان است .

گرشاسب : به معنای دارنده اسب لاغر او از خاندانان سام و از جاودانان است ، این پهلوان دلاور حوادث زیادی چون کشتن اژدهای شاخ دار و زهردار ، کشتن دیو زرین پاشنه گندرو به انتقام خواهی خون برادرش را می آفریند .

بیرزد : به معنای دارنده نیزه بزرگ او یکی از پارسایا و مومنان و جاودانان است .

یوشت فریان : او یکی از پاکان و گروندگان دین بهی و از جاودانان است .

گیو : به معنای آن که خواست و آرزویش برتر است او پسر بهمن و از پرهیزگاران و مومنان و از جاودانان است .

اشم یهمایی اوشت : او از جاودانان و یکی از مومنان و پرهبزگاران است .

کی اپیوه : او از پادشاهان سلسله کیانی پسر و جانشین کیقباد و فردی پرهیزگار بزرگ منش و چالاک و از جاودانان است.

توس : به معنای رها شدن ، جاری شدن از جاودانان و مومنان و پارسایان و یاوران فرشگرد و پهلوانی جنگاور است .

فردخشت خمبیان : از جاودانان و پاکان و مومنان و نام آوران است .

پشوتن : به معنای آن که تنش را از دست می دهد ، آن که نیروی جسمانیش کاهش می یابد او پسر گشتاسب و از جاودانان است .

اغریرث : به معنای کسی که گردونه اش پر سرعت می رود او پسر پشنگ و برادر افراسیاب و برخلاف آن دو از نیکان و مومنان و جاودانان است .

اشوزد پورودخشتان : از پارسیان نامدار دین مزداپرستی و از جاودانان است .

اوروتت نر : پسر زردشت  از همسر دوم او یکی از پاکان و مومنان و جاودانان است .

سوشیانس : به معنای آن که نجات خواهد داد ، نام سه موعود زردشتی است که در آخرین سه هزاره عمر جهان ظهور خواهند کرد. این سه فرزند زردشت واز فرشگرد سازان دین بهی هستند .

گوبد شاه : یکی از بی مرگان که پیکری اسطوره ای داشته است از پای تا نیم تنه به شکل گاو و از نیم تنه تا بالا به پیکر انسان است .

سام : همان گرشاسب و یکی از بی مرگان است .

ون جد بیش : یا درخت رنج زدا از بی مرگان ، نام درختی است که دارای تخم هایی است که همه گونه گیاه از آن ها می روید .

ونزوئلا‘اتریش‘سوئیس‘آلمان‘فرانسه‘ایتالیا , کوتاه نوشتی در مورد برخی از کشور ها و شهر های مهم آنها

نوشته شده در شنبه یکم آبان 1389 ساعت 10:35 شماره پست: 52

 



نظرات شما عزیزان:

محبوبه کیائی
ساعت15:07---21 آبان 1394
باسلام
موضوع پایان نامه من اساطیر نامیرای ایرانه میشه کمکم کنید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانشسرا و آدرس soroushnia.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 64
بازدید کل : 2528
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1