راههای شاد زيستن
 
دانشسرا
دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب: شاد زيستن, :: 9:27 ::  نويسنده : سروش نیا

سه شنبه ۲۵ خرداد ۸۹

نوشته شده در سه شنبه یکم تیر 1389 ساعت 11:59 شماره پست: 43

راههای شاد زيستن

 

         براي تغيير فضاي وبلاگ ، بادست مایه‏ای از طنز شروع مي كنم كه مي گويد : اگر خواهان یك ساعت شادی هستید ، چرت بزنید ! اگر خواهان یك روز شاد هستید ، به مسافرت بروید ! اگر خواهان شادی یك هفته‏ای هستید ، به مرخصی بروید ! اگر خواهان شادی یك ماهه هستید ، ازدواج كنید ! اگر خواهان شادی یك ساله هستید ، ثروتی به ارث ببرید ! اما اگر خواهان شادی برای همه عمر هستید ، از كاری كه می‏كنید لذت ببرید.

         بودا می گوید : شادی وقتی می آید که شما با کلمات و کارهایتان برای خود و دیگران مفید واقع شوید .
         شادی خواستنی ترین و شیرین ترین احساس بشر است . زن و مرد ، پیر و جوان ، ثروتمند و فقیر پیوسته در جست و جوی شادی اند و کیفیت زندگی خود را براساس میزان شادی شان می سنجند . از این رو انگیزه بسیاری از رفتارهای ما شاد شدن است. حتی زمانی که با بیماری و تنگدستی ، عدم امنیت و بی اعتمادی ، نادانی و بی عدالتی می جنگیم ، می خواهیم این عوامل اندوه را از زندگی خویش برانیم تا زمینه را برای ورود شادی فراهم کنیم . با گذشت زمان و به تجربه آموخته ایم که تا میهمان ناخوانده غم را از دل بیرون نکنیم ، نمی توانیم پذیرای احساس دلنواز و شیرین شادی باشیم . امروزه در نتیجه پژوهش های علوم مختلف شواهد و یافته های بسیاری در مورد شادی وجود دارد . این یافته ها نشان می دهند که احساس شادی علاوه بر آنکه شیرین و دل انگیز است ، وجودش سلامت و عمر انسان را افزایش می دهد و سبب برقراری پیوند محبت آمیز میان افراد ، جلوگیری از آسیب های اجتماعی ، و رشد و آرامش جامعه بشری می شود . حتی بقای بشر را وابسته به گرایش او به شادی و گریزش از درد دانسته اند .

         اگر گوش ندادن به اخبار یا تهیه لیست روزانه ، شما را دچار استرس‌ می‌کند ، راه دیگری را براي شاد شدن امتحان کنید .

         امروزه انسانها به دلیل مشغله زیاد روحی و روانی نیاز به آرامش و شادی دارند این راهها عبارتند از :

نقطه ضعف خود را بشناسید و از همین حالا دست به عمل بزنيد .

قبل از اینکه بخواهید ذهنتان را آرام کنید ، عصبانیت ، نگرانی ، احساس گناه را دور بریزید و بعد بخوابید .

همیشه مثل اردک عمل کنید ، در ظاهر آرام و ساکن باشید اما زیر آب نهایت سعی خود را بکنید و پا بزنید .

بهتر است متوجه آینده باشید چون وقت زیادی را در آن می گذرانید .

نقاط تهدید کننده و ضعف های خود را بشناسید روی نقاط قوت خود تمرکز کنید .

اگر همه راهها به شکست منتهی شدند سطح معیارها و توقعات خود را پایین ببرید .

مراقب افکار خود باشید ، آنها حرفهای شما را تشکیل می دهند .

مراقب حرفهای خود باشید آنها اعمالتان را تشکیل می دهند .

مراقب اعمال خود باشید ، اعمال عادت می شوند .

مراقب شخصیت خود باشید که در سرنوشتتان موثر خواهد بود .

الگوی خوب معادل 10000 کلمه ارزش دارد یک الگوی خوب بهترین نصیحت است .

وقتی بحث کردن هیچ فایده ای ندارد بهترین کار این است که راضی شوید .

یک متشکرم که بلافاصله گفته شود همیشه موثرتر از یک نامه دو صفحه ای تشکر است که یک هفته بعد فرستاده شود .

یک مداد کوتاه بهتر از یک خاطره بلند است .

داشتن روابط قوی اجتماعی و خانوادگی یکی از موارد شاد بودن است.

         پروفسور "رابرت پوتنام" محقق و استاد دانشگاه "هاروارد" راههاي مختلف شاد زيستن و عوامل داشتن يك جامعه شاد را بررسي كرده است . به گفته اين محقق، انسان ذاتا موجودي اجتماعي خلق شده كه احساس دروني كمك به ديگران در او وجود دارد ، بنابراين با داشتن چنين روابطي، احساس سبكي و شاد بودن به فرد دست مي‌دهد . به عقيده اين محقق در جوامع امروزي تماشاي تلويزيون باعث شده است تا افراد تمايل كمتري به داشتن روابط بيروني و اجتماعي داشته باشند، چرا كه اين كار باعث منزوي شدن فرد شده و انزوا خود يكي از عوامل عدم سلامت روحي و جسمي خواهد شد.

         وي پيشنهاد مي‌كند خيلي راحت تلويزيون را خاموش و با دوستان و بستگان خود ديدار كنيد .

         دکتر ریچارد لیارد در کتاب معروف و پژوهشی خود به نام شادی که در سال دو هزار و چهار منتشر کرده بر هفت عامل بزرگ زیر تأکید می کند :

         ارتباطات خانوادگی ، وضع اقتصادی ، شغل ، اجتماع و دوستان ، وضع سلامتی ، آزادی شخصی و ارزش های شخصی

         او می گوید که این عوامل به ترتیب اهمیت نوشته شده اند و نتیجه می گیرد که کیفیت روابط ما با دیگران بیش از همه چیز بر شادیمان اثر می گذارد .

         دکتر لیارد با آمار و ارقام نشان می دهد که اگر چه در پنجاه سال اخیر کشورهای غربی به خصوص آمریکا و انگلیس داراتر و ملت های آنها از خوراک و لباس بیشتر ، خانه و ماشین بزرگتر و امکانات و بهداشت بهتر برخوردار شده اند ، اما بر شادی آنها افزوده نشده است . جالب است که در مطالعه مستقل دیگری که در سال دو هزارو سه صورت گرفته ، ملت نیجریه را شادترین مردم در میان شصت و پنج کشور یافته اند . تحقیقات متعددی نشان می دهند که مردم شصت ساله تا شصت و پنج ساله شادتر از جوانان بیست تا سی ساله هستند و افراد ازدواج کرده شادتر از مجردها هستند . دانستن این نکته ضروری است که پژوهش های گوناگون روانشناسی و زیست شناسی حدود پنجاه درصد از شادی افراد را به ژن های آنها نسبت می دهند .

         تحقیقات دیوید لی کن پژوهشگر دانشگاه مینوسوتا بر روی دوقلوهایی که در محل های مختلف و دور از هم زندگی می کرده اند ، یکی از این پژوهش هاست . با این حال تربیت ، شرایط محیط ، تصمیم ، نگرش و اراده شخصی بر پنجاه درصد دیگر و حتی ژن های به ارث برده شده ، اثر گذاشته و در ایجاد و افزایش احساس شادی انسان نقش مهمی ایفا می کند . نصایح خردمندان جامعه ما و نوشته ها و گفته های تجربی بسیاری ، حاکی از آن است که همه می توانند با توجه کردن و عمل نمودن به هر یک از موارد زیر شادی خود را افزایش دهند :

         هرکس با توجه به ارزش های شخصی خویش می تواند موارد یاد شده را به ترتیب اهمیت نوشته و عوامل شادی بخش ویژه خود را به آنها بیفزاید و به کار گیرد . برای بسیاری از افراد دنبال کردن یک کار هنری می تواند شادی پیوسته ای ایجاد کند . برخلاف بعضی از چیزها که یکباره به دست می آیند و پس از مدتی وجودشان عادی شده و از شادی بخشی آنها کاسته می گردد ، کار هنری شادی پایداری را سبب می شود زیرا مهارت در هنر به تدریج به دست می آید و هنرجو با دستیابی به هر سطح مهارتی برتر ، شادی تازه ای به خود هدیه می دهد . با گزینش و اراده می توان از چیزهای ساده تر نیز شادمان شد . شنیده ایم که داراترین مردم کسانی هستند که چشمه های شادی ارزان دارند . بسیارند افرادی که از گفتگو با عزیزان ، بازی و خنده کودکان ، و پیاده روی با دوستان لذت می برند ، فراوانند . آنها که از تماشای پدیده های طبیعی چون درخشش خورشید ، گل و سبزه ، برف و باران ، کوه و دشت ، آب و آبشار و ماه و مهتاب به وجد آمده و آنها را سرچشمه های شادی خود قرار می دهند . زیبا و طبیعی است که ما هم در هر مکان و زمان ، سببی برای شادی پیدا کنیم . زیبنده و سازنده است که همیشه به یاد آوریم که مردم دیگر نیز چون ما خواهان شادی اند ، امید بخش و برانگیزنده است که می دانیم و می توانیم با یک نگاه،سخن ، یا کردار محبت آمیز بر شادی آنها بیفزاییم . هنگامی که به دیگران مهربانی می کنیم ، به زندگی آنها نور و صفا می دهیم و آگاهیم که بخشندگان نور ، خود در تاریکی نمی مانند .

         يكي از بهترين راه‌ها شاد بودن انجام دادن ورزش است چرا كه ورزش ميل به شادي و برقرار نمودن ارتباطات دوستانه به ديگران را در فرد پرورش مي‌دهد و وي را از انزوا خارج مي‌كند . تنها راه‌حل موجود ، داشتن فعاليت و هدفي مشخص است كه براي رسيدن به آن نياز به كار گروهي است .

         در انتهاي اين گزارش نتيجه‌گيري شده است كه در آينده جهت رسيدن به يك جامعه واحد و سالم نياز است تا افراد علاوه بر داشتن روابط دوستانه ، داراي انگيزه و هدف مشترك باشند تا براي رسيدن به آن در كنار يكديگر فعاليت كنند .

         بدين صورت اين گروه‌ها در يك‌ديگر حل شده و در نتيجه عقايد و فرهنگ‌هاي طرف مقابل مورد احترام قرار مي‌گيرد ، اعتماد بين اين گروه‌ها بالا رفته و از جامعه‌اي واحد و سالم برخوردار خواهيم شد .

         ما قدرت آنرا داريم که نوميدي را به اميد ، شکست را به پيروزي و اشک را به خنده مبدل سازيم بشرطي که به زندگي و شگفتي هاي آن ، به لذت ها ، نا اميدي ها ، رنج ها و دردها «بله» بگوئيم .

         اگر بکوشيم کلماتي از قبيل «بله» ، «امکان دارد» ، «هميشه» ،‌ «اميدوارم» و «ميتوانم» رادر فرهنگ لغات خود و اعضاء خانواده وارد کنيم آنگاه شاهد تجلي شادي ها خواهيم بود.

         زندگي رياضيات است، پس بيائيم اعتماد را در زاويه چشمانمان جاي دهيم ، شادي را به توان برسانيم ، غم و اندوه را تفريق کنيم ، کينه و نفرت را جذر بگيريم و همدلي و دوستي را ضرب بگيريم و محيط و مساحت محبت را در دايره قلب ديگران بدست آوريم .

         انسان موجودي شادي خواه و لذت طلب است . هرگز داشتن مال و اموال ، نشانه خوشبختي و بينوايي و فقر نشانه بدبختي نيست . اگر چنين بود ثروتمندان شادترين و فقراء بدبخت ترين افراد بودند در حالي که هميشه چنين نيست .

         آيا دقت کرده ايد وقتي که احساس خوبي در مورد خود داريد ، ديگران هم بهتر از هميشه به نظر مي رسند ؟ جهان بازتاب عکس العمل خود ماست رفتار خود ماست ، تمام دنيا در نظرمان دوست داشتني است . شايسته خود بدانيم ، باخود ملايم باشيم و خانواده خود را بپذيريم .

         دوست بداريم و بدانيم که يکي از کليدهاي شادي و خرسندي تمرکز ذهن بر لحظه حال است. اين لحظه تنها زماني است که در اختيار داريم و از لحظه بهتر چيزي سازيم که آن شادي است .

         آبراهام لينتن گفته است :  اغلب مردم تقريبا به همان اندازه شاد هستند که انتظارش را دارند .

         شاد بودن مي تواند يکي از بزرگترين مبارزات ما در زندگي باشد . براي شاد بودن بايد بر افکار شاد تمرکز کنيم .

         لازمه ي  شاد بودن جستجوي زيبائي ها و خوبي هاست . همه چيز در دست ماست .

         به گفته کازانتراکس : قلم و کاغذ و رنگ در اختيار شماست . بهشت را نقاشي کنيد ، بعد وارد آن شويد . ما هرگز نمي دانيم که در آينده چه شادي ها ، ثروت ها و نعمت هايي در انتظارمان است . پس لحظه حال را غنيمت بدانيم و نهايت استفاده را از آن ببريم .

         هنگام روبرو شدن با وقايع ناگوار نيز با تسلط بر محيط تلاش نمائيم شادي از دست رفته را دوباره به محمل وجودمان دعوت نمائيم که توصيه هاي زير پيشنهاد مي شود :

         فکرکردن غيراز غصه خوردن است ، غصه خوردن هيچ دردي را دوا نمي کند و فايده اي ندارد . در حاليکه بر اثر فکر کردن راههايي براي رفع نگراني ها پيدا نمي شود .

         هيچ مشکلي تا ابد باقي نمي ماند . پس براي رفع و فراموشي مشکل پيش قدم شويم .

         زماني که ناراحت هستيم بد نيست محيط را ترک کرده و کمي پياده روي کنيم .

         حرکت و ورزش اثر نشاط آوري دارد اگر زمان ناراحتي چند متر را با سرعت بدويم ، خواهيم ديد که حالت ناراحتي کاهش مي يابد.

         به نکات مثبت واقعه( پيشامد ناخوشايند ) نيز فکر کنيم .

         غم و افسردگي مسري است وقتي قيافه ي ما اندوهناک است ، ديگران هم افسرده و ناراحت مي شوند ، همين طور وقتي شاد باشيم چهره ي ديگران هم شاد مي شود . پس هنگام ناراحتي بهتر است جمع را ترک نموده و قدم بزنيم .

         گذشته هرکز مساوي آينده نيست ، هر چند که با ناملايمات روبرو شده ايم ، مي توانيم فکر کنيم دوران بدبختي به پايان رسيده و خوش بختي از فردا شروع مي شود .

         راه هاي زيادي وجود دارد که به کمک آنها می توان از حالت نگرانی بیش از  حد و ياس و نااميدي و ناراحتی را به شادی تغییر حالت داد . راه يا راه هايي را انتخاب کنید که روی شما اثر مثبت داشته باشد .

         تمرکز را تمرین کنید ، زیاد بخندید  ، خوب بخوابید ، گاهی بگویید نه ، لیست درست کنید ، دنبال انجام دادن چند کار به طور همزمان نباشید  ، به باغچه تان برسید ، زیاد اخبار گوش ندهید ، هوا را معطر کنید ، در بورس سهام غرق نشوید ، برای کمک به دیگران داوطلب شوید ، هنگام پیاده روی تمرکز کنید ، به روابط صمیمی اولویت بدهید ، مراقب روح و روان تان باشید ، داشته های تان را بشمارید .

         تفکر و نگرش مثبت داشته باشيد . پذیرش خویش و به خود اعتماد داشته باشيد . ارتباط سازنده داشته و با افراد خانواده  خود و دوستان وقت بگذرانيد ، با بر شمردن نعمت های خود سپاسگزار آنها باشيد . از موجودی خویش استفاده کرده و لذت ببريد . خود و دارایی های خویش را با دیگران مقایسه نکنيد .
در رویارویی با غیرمنتظره ها آرام بمانيد . هدف و خواسته های معقول خود را عملی کنيد. در کار ، تفریح تعادل داشته و به مردم اعتماد داشته و احترام بگذاريد . شوخ باشيد  و به زندگی بخندید . خود و دیگران اعتقاد داشته و آنها را ببخشید ، آزادی داشته با جرأت بوده و کار گروهی کنيد .

         فایده‏هایی كه برای شادی بیان كرديم آن زمانی به دست خواهد آمد كه ما به یك شادی بادوام و ریشه دار رسیده باشیم كه انگلیسی‏ها از آن بهhappiness  تعبیر می‏كنند و در ادبیات ما با عناوینی همچون سعادت و خوشبختی از آن یاد می‏شود .

منابع :

www.niksalehi.com

http://alikheirkhah.parsiblog.com

مجله ریدرز دایجست  ، ترجمه: سارا جمال‌آبادی

روزنامه سلامت

www.farstak.com

http:// /modules/news/article

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانشسرا و آدرس soroushnia.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 66
بازدید کل : 2530
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1