آژانس هاي خدماتي مسافرتي و رابطه آنها با خطوط هوايي
 
دانشسرا

 

نوشته شده در شنبه بیستم آذر 1389 ساعت 13:48 شماره پست: 60

آژانس هاي خدماتي مسافرتي و رابطه آنها با خطوط هوايي

                                                                                                                                  

         يكي از روش هاي پيوند مشتري با خطوط هوايي ، آژانس هاي خدماتي مسافرتی هستند كه علاوه بر اقدامات گروهي براي گردشگران گاهي به طور جداگانه و اختصاصي به فراهم نمودن مقدمات خدمات سفر با استفاده از خطوط هوايي ، اجاره دهندگان خودرو ، خطوط كشتيراني ، هتل ها ، راه آهن ، تور هاي گردشي و برخی از آژانس های مسافرتی ديگر اقداماتي را انجام مي دهند . از آن سو خطوط هوايي به منظور توزيع وسيع جغرافيايي خدمات خود ، بخشي از فروش خود را به آژانس ها مي سپارند و بعد از فروش ، حق كميسيون از پيش توافق شده اي را به آنها پرداخت مي نمايند كه گاهي به دليل اين كه فروش شركت هاي مختلف هوايي را عرضه مي كنند ممكن است با دريافت كميسيون بيشتراز سوي يك شركت هوايي اغوا شوند و فعاليت فروش خود را بر آن شركت معطوف نمايند .

        آژانس خدماتي مسافرتي ، اپراتوري است كه براي دسترسي به قیمت هاي رقابتی شرکت های بزرگ هواپیمايي و هزاران هتل و مکان های مختلف دنیا و اجاره خودرو طراحی شده و قادر به ذخیره و ارسال درخواست و تایید هتل ، رزرو بليت هواپیما و اجاره خودرو در عرض چند دقیقه بوده و توانايي دسترسي به اطلاعات دست اول از هتل ها و دستیابی به بهترین نرخ آنها را در دارند و كاركنانش با استفاده از جدیدترین فناوري برای حصول اطمینان  از خدمات قابل اعتماد و کارآمد براي مشتريان ، سفر هاي .آژانس های مسافرتی با ترویج و تبليغ بسته هاي تفريحي سفر ، بخش عمده ای از وقت خود را صرف جذب و برخورد با مشتریان به طور مستقیم مي كنند و در زمينه هاي مختلف مورد نياز مشتریان در مقصد براي گذراندن تعطیلات و دريافت خدمات مورد نیاز ، آنها را راهنمایی مي کنند.

ويژگي هاي آژانس های مسافرتی

بيشتر آژانس های مسافرتی در مدیریت سفر تخصص دارند و با بروشور سفر به مشتریان برای انتخاب یک بسته تعطیلات به آنان کمک مي كنند ، بسته پیشنهادي مي تواند شامل : وسيله سفر ، استراحتگاه و خوابگاه ، اطلاعات در مورد ارز محلي و ... باشد.

آژانس های مسافرتی از طریق تلفن ، ایمیل ، پیامك ، فکس و مراکز پست با مشتریان در تماس هستند .

 آژانس های مسافرتی به وسيله اپراتورهای تور ، نحوه گذراندن تعطیلات و ترتیبات يك سفر سفارشی را ساخته و بر اساس آن تماس با مشتری را سازماندهی و بررسی مي كنند.

آژانس های مسافرتی از طریق نرم افزار رايانه اي بليت هواپيما و هتل را براي مشتريان رزرو نموده و برای کرایه خودرو و سفرهای تفریحی پيشنهاد هايي مي نمايند .  

آژانس های مسافرتی  در مورد گذرنامه ، واکسیناسیون مورد نياز قبل از ورود به كشور مقصد ، رواديد و بیمه مسافرتی به مشتريان پيشنهاد هايي مي نمايند .

آژانس های مسافرتی پس از فروش بليت تماس مشتریان را با تور اپراتورها برقرار مي نمايند .

 آژانس های مسافرتی با شركت هاي هوايي پس از فروش تعامل مالی دارند .

آژانس های مسافرتی گاهي در روز هاي تعطيل و بیش از پنج روز اداري هفته ( شنبه تا پنجشنبه ) و ساعات معمول روزانه کار می کنند. .  

·        محيط دفاتر ، میز هاي كار و محل نشستن براي مشتريان جذاب و انجام كار ها به سرعت با رايانه انجام پذيرفته و براي كاركنان از يونيفرم مناسب و زيبا استفاده مي شود . ·        آژانس های مسافرتی (جهت بهبود كيفيت كار و افزايش دانش كاري براي كاركنان دوره های آموزشی کوتاه مدت را فراهم مي آورند .

 ویژگی های كاركنان آژانس مسافرتی

·        بايد دارای مهارت های ارتباطی عالی و برخورد دوستانه و مودب  بوده و از کار کردن با مردم و فروش لذت ببرند .

·        بايد به جغرافیا و سفر علاقه داشته و مقاصد مختلف در سراسر جهان را بشناسند .

·         بايد هنگام برخورد چهره ای مطمئن داشته باشند .

·        بايد دارای مهارت های رايانه اي باشند .

·         بايد فروش بليت را خوب بدانند .

·        بايد انعطاف پذير و سازگار باشند .

·         بايد حتی زمانی که تحت فشار هستند موثر ، آرام و صبور ، باشند .

·        . بايد به عنوان بخشی از يك گروه در كار گروهي خوب کار كنند .

·        بايد با توجه .به تجربه خود و توان مالي مشتريان آنها را راغب به سفر براي تفريح و گذراندن تعطيلات يا انجام كسب و كار كنند.

تاريخچه آژانس هاي خدماتي و مسافرتي

         .شرکت کاکس و پادشاهان ( Cox and Kings Co) يكي از قدیمی ترین آژانس مسافرتی در جهان و به عنوان آژانس مسافرتی مدرن برای اولین بار در بریتانیا مشغول فعاليت بوده و خدمات خود را از نيمه دوم قرن نوزدهم به مشتریان ثروتمندش در ارتباط با راه آهن میدلند ارائه نموده است ، با توسعه تور نه تنها خدمات تور خود را به عموم مردم فروخته بلكه نمایندگی شرکت های گردشگري دیگر را نيز داشته است .  .از قدیمی ترین آژانس هاي مسافرتی در شمال امریکا ، شركت Brownell travel است كه در تاریخ 4 ژوئیه 1887 ، مسافران را در قالب تور به اروپا اعزام مي كرده است .

.        گرايش آژانس های مسافرتی با توسعه صنعت هوانوردی تجاری در ابتدا تا حد زیادی معطوف به مشتریان طبقه متوسط و بالا  بود و آژانس ها به عنوان عاملين شركت هاي هوايي وظيفه فروش خدمات سفر از طرف تامین کننده آن خدمات را داشتند و بر خلاف کسب و کار خرده فروشان دیگر داراي نقش دوم يعني حفظ ثبات ارزش سهام شركت هاي هوايي بودند ، در فرايند كاري آنها بسته تعطیلات با یک بلیت از شركت هوايي به درخواست مشتری خریداری شده و به آنان ارائه مي شد و سود آژانس به صورت کمیسیون به. آژانس مسافرتی پرداخت مي گرديد . در برخی از کشورها ، خطوط هوایی دادن کمیسیون به آژانسهای مسافرتی را متوقف کرده اند ، با این حال برخی از شرکت ها هنوز هم درصد تعیین شده برای فروش بليت را به آنها مي دهند . چرا که اگر آنها به فروش هزار بليت با نرخ ارزان تر اقدام كنند ، بهتر و سودآورتر از فروش صد بليت با نرخ و هزينه بالاتر در دفاتر آنها است و مزایای فرآیند همكاري نيز براي هر دو طرف است مثلا ً در ایالات متحده ، کمیسیون پرداخت نمي شود .  بیشتر شرکت های هواپیمایی معمولا ً هزینه خدمات را به قیمت خالص بليت می افزایند .

        براي آژانس ها فرايند كاري تجاریمی تواند شامل : بسته هاي برنامه ريزي شده و زمان بندي شده براي سفر ، فروش بليت و  بیمه ، اجاره خودرو ، کتاب راهنمای سفر و خدمات در محل ، خرید و فروش ارز در تعطیلات باشد .

        اکثر آژانس های مسافرتی براي تضمین و حفاظت از حقوق خود و مشتریان در برابر بحران هاي اقتصادي و پيشگيري از شکست تجاری  در تبلیغات ، هزينه معادل روز هاي تعطیلات را که مشتريان در صورت بروز مشكلات در برنامه سفر از دست بدهند به  آنها بازپرداخت مي نمايند . بسیاری از آژانس های انگلیس و آمریکا و اپراتورها تور و همكار انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ياتا                     International Air Transportation Association (IATA) ، سازمان دهندگان سفر هوايي ، انجمن نمایندگی هاي سفر بریتانیا  ، جامعه آژانس های مسافرتی آمریکا موارد فوق را سر لوحه كار خود قرار داده اند .

       آژانس ها و عاملين سفر توصیه های بی طرفانه و کم هزینه سفر هوایی را از طريق بروشور به مشتريان خود ارائه مي كنند و به توسعه مفهوم ' سوپرمارکت تعطیلات ' ، تعطیلاتي متنوع و با صرفه اقتصادی را براي آنها فراهم مي نمايند .

        درآمد آژانس های مسافرتی بر اساس دريافت درصد کمیسیون نسبت به ميزان فروش بليت و يا بار است ، به این معنی که انجام رزرو و ذخيره جا توسط آنان و پرداخت غرامت ناشي از خسارات وارد شده به مشتريان از عملكرد و نحوه ارائه خدمات به وسيله شرکت های : هواپیمایی ، اجاره خودرو ، خطوط کروز ، هتل ها ، راه آهن ، تورهای گردشی و اپراتورها تور و غیره صورت می پذيرد .

       در حال حاضر بسیار رایج است كه شرکت های تور گردان بزرگ به منظور کنترل توزیع و علاقه مشتريان ، محصول و خدمات خود را در بازار برای خرید به زنجیره ای از آژانس های مسافرتی بر اساس مناطق خاص ، مرتبط و پخش مي نمايند . .

         نگاه آژانس ها مسافرتی معمولا ً به ویژگي هاي بازار محلي از جمله نیازهای منطقه و اهداف ساکنان یا یک گروه هاي خاص از رفت و آمد و مسافرت و گروه هاي علاقه مند به فعالیت های ورزشي مانند فوتبال ، گلف یا تنیس يا فعاليت هاي ديگر است .

     آژانس های مسافرتی به دو روش عمل مي كنند : روش اول (سنتی) كه معمولا آژانس های مسافرتی اپراتوري بزرگتر متشكل از چند قسمت است كه در خارج از محدوده آژانس ها به صورت غير متمركز ، در محل با توجه به ميزان مسافر واقع شده اند . روش دوم آژانس های مسافرتی معمولا ً کوچکتر و متمرکز و يك اپراتور مستقل است .

         آژانس هاي مسافرتی پرفروش متخصص در بازار و با توجه به حجم شرکت های هوايي بازار ، چند شركت هواپیمایی و انواع سفر را  ادغام مي كنند كه   در اين فرايند ممکن است انواع مختلف خدمات را ارائه دهند تا در یک نقطه مشتريان بتوانند به مجموعه اي از خدمات خاص آنها مانند پرواز هاي زياد ، رزرو هتل هاي مختلف یا اجاره خودرو و ساير خدمات دسترسی داشته باشند . گاهی اوقات خدمات موجود در بسته های تعطیلات تركيبي  از سفر ها به مکان و محل هاي مختلف است . ارائه خدمات شرکت ها فوق معمولا ً به طور مستقیم در قرارداد به عامه مردم در سفر با اعطاء امتیازات به مقصد خاص صورت مي پذيرد .

  .آژانس های مسافرتی با استفاده از خدمات عمده  سیستم های نرم افزاري کامپیوتری رزرو شرکت هاي هوايي ، از جمله سیستم توزیع جهانی( Global Distribution System (GDS ) معروف مانند : گابريل ، آمادئوس و ... قادرند اقدام به فروش بلیت خطوط هوایی  ، رزرو هتل ، اجاره خودرو و خدمات مرتبط دیگر با سفر نموده و از طريق بعضی از وب سایت ها ، مسافرين را به صورت آنلاین بپذيرند . اين امكانات به بازدید کننده اطلاعاتي را در مورد نرخ هتل ها و بليت شركت هاي مختلف هواپيمايي را به صورت رایگان جهت مقایسه ارائه نموده و آژانس های مسافرتی را برای ترتيب دادن سفر بر اساس بسته های پيشنهاد شده ، امکانات موجود ، قیمت و اطلاعات مورد نياز ديگر كمك و راهنمايي مي كند .

       آژانس ها به عنوان ارائه دهندگان خدمات مستقيما ً در پورتال ادغام كننده خدمات سفر( اعم از خطوط هوایی مختلف و زنجیره هتل ها ) بر روی اینترنت در یک وب سایت رزرو آنلاین را ارائه می نمايند.  سود آنها از طريق دريافت کمیسیون از هتل ها و خطوط هوایی است و اغلب نرخ هاي ارائه شده ارزان تر از ارائه دهندگان اصلي خدمات بوده و با اين روش معاملات عمده را براي ارائه دهندگان اصلي خدمات و نرخ ارزان تري را براي مشتريان خود فراهم مي آورند .

         در بریتانیا برخی از آژانس های مسافرتی و متخصص بزرگ داراي زير شاخه هاي کوچک و مستقل و تعداد زيادي از کارکنان هستند كه به عنوان HomeWorkers استخدام شده اند .

         امروزه از طریق منابع مختلف مانند آژانس های مسافرتی ، وب سایت ، کمک های آنلاین ، مراکز تماس ، ادارات فرودگاه ، سیستم های اطلاعات در دسترس کاربران شرکت های بزرگ هوايي قرار مي گيرد .

     خطوط هوایی با استفاده از سیستم برنامه نویسی تحت وب و استفاده از تجارت الکترونیک و برون سپاری بخشي از خدمات جهت کاهش هزینه ها اقدام به توزیع و فروش صندلي هاي خود با فراهم آوردن رابطه رزرو ، ابطال و استرداد بليت براي مسافرين را فراهم نموده اند ، مدیریت موجودی آنها بهبود يافته ، تعداد كاركنان آنها كاسته شده ، هزينه ها آنها كنترل شده و روند خروجی به طور چشمگیری بعد از استفاده از ویژگی های اين سیستم افزایش يافته است .

         در صنعت سفر شرکت هاي هواپیمایی و آژانس های مسافرتی مي كوشند تا به منظور ارتقاء  و همچنین بازگشت سرمایه گذاری و یکپارچه سازی سیستم ها ، فناوری زیرساخت ها و فناوری برای پیاده سازی اتوماسیون و  سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات به عنوان عامل اصلی در ایجاد بهره وری ، بهینه سازی و کاهش هزینه ها و مدیریت درآمد از خدمات  Business Process Outsourcing استفاده مي كنند . با برون سپاري (BPO ) و روند انجام مشاوره ، ایجاد نقشه راه ، برنامه ریزی ، استراتژی تجارت الکترونیک ، ادغام وب ، برنامه های واسط کاربردی ، رشد فرصت های نامحدود ، خدمات بی عیب و نقص به این شرکت ها در بازار جهانی بزرگ  ، به سادگی به گسترش کسب و کار آنها در مکان دیگر كمك مي شود .

چالش هاي عمده رو در روي آژانس هاي خدماتي مسافرتي

         در بریتانیا .بیش از 40،000 آژانس مسافرتی وجود دارد كه در چند سال گذشته ، تعداد آنها عمدتا ً به دلیل رشد رزرو اینترنتی و افزایش افراد استفاده كننده از اين روش ، رکود اقتصادی جهاني و کم شدن مسافرت رو به کاهش گذاشته است ، برخی از آژانس های مسافرتی با تجربه براي ادامه حيات و رقابت با تغییر شكل راهبردي کار و تمرکز بر کار مشارکتی و منابع دیگر ، از طريق استفاده از كاربران اينترنتي در خانه قصد راه اندازی و رونق کسب و کار و افزايش درآمدهای خود را دارند .بیشتر كاركنان آژانس ها افراد جوانند كه پس از گذراندن دوره های کارآموزی پیشرفته در مسافرت و خدمات گردشگری و اخذ گواهی کسب و کار مسافرت که توسط انجمن صنفی مدیریت شرکت های سفر و شهر انگليس ارائه شده ، وارد  اين حوزه شده اند .

        آژانس های مسافرتی با بكارگيري ابزار هاي کامل و بسته بندی پویا براي انجام سفر از لحاظ  قیمت به صورت آنلاين قادر به خريداري خدمات براي مشتريان خود مي گردند . بدين ترتیب با توصیه های مسافرتی آژانس های حرفه ای ، دارایی مشتريان و شركت هاي خدمات رسان تضمين و محافظت می شود اما از طرفي ديگر مشتريان مي توانند با جستجو در اينترنت مستقیما ً با برخي سایت های فروش و تامین کنندگان خدمات مورد نيازشان مانند شركت هوايي يا هتل مرتبط شده و  از نرخ هاي آنها و موجودی اتاق هتل ها آگاه شوند و  این بدان معنی است که رزرو بليت هواپيما يا اتاق هتل در وب سایت منجر به صرفه جويي در وقت و هزينه و پاسخ فوری و تاييد مي شود .     

         با اين تغيير نحوه ارائه خدمات در وب سایت های اینترنت و گرايش بسیاری از مردم به آن ، تعداد مشاغل موجود در قالب آژانس ها و عوامل مسافرتی شروع به کاهش گذاشته و تعداد زيادي از آژانس های مسافرتی از صنعت گردشگري خارج شده  و تعداد نسبتا ً اندکی از افراد جوان با رضايت دادن به كسب درآمد و حقوق کمتر و با ترویج توانایی خود و پژوهش و جمع آوری بسته های سفر پیچیده تر و انواع متنوع خدمات و محصولات سفر ، در اين میدان باقی می ماند .

         براي شركت هاي هوايي استفاده از منابع خاص و تمرکز رزرو بر آن منابع بوسيله تعداد محدود آژانس مسافرتی می تواند بهتر و سودآورتر بوده و روابط کاری خوبي را بین شركت هاي هوايي و آژانس ها و تامین کنندگان خدمات ديگر و كاهش يا تغییر و حذف هزینه ها و مزایای ویژه ای برای مشتریان به ارمغان آورد.

        از زمان دسترسی عموم مردم به اینترنت ، بسیاری از شرکت های هواپیمایی و شرکت های حمل ونقل سفر دیگر شروع به فروش مستقیم به مسافرين كرده اند . در نتیجه ، شرکت های هواپیمایی دیگر نیازی به پرداخت کمیسیون به  آژانس ها و عوامل سفر براي هر بلیت فروخته شده ندارند .  از سال 1997 ، با کاهش هزینه های ناشی از بین بردن لایه های شبکه توزیع ، تعداد بسته تعطیلات آژانس های مسافرتی به تدریج كاهش يافته اند . با این حال ، آژانس ها در برخی كشور ها هنوز عهده دار  77 ٪ رزرو و تهيه 73 ٪ سفر هاي بسته بندی شده مسافرتی هستند .

  نقش نرم افزار سفر

        سفر واقعیتي انکار ناپذیر و یکی از فعالیت های انسان پيشرفته به منظور لذت بردن از تعطیلات ، كسب درآمد و سود است . اگر قصد مسافرت داريد نیازمند رزرو بلیت هواپيما و هتل و طرح خوب براي سفر خود هستيد . گزینه های نرم افزاري بسیاری در اينترنت برای سفر در بازار امروز وجود دارد .  برخی از آنها با ابزار کارآمد و یکپارچه مالی و مختص اين کار  به خوبی و به راحتي مي توانند انجام يك سفر را برايتان فراهم آورند .  امروز استفاده از نرم افزار سفر جهانی شده و با توزیع سیستم سازگار  GDS (سامانه توزیع جهانی) و ارتباطات ، کسب و کار با يكدیگر مرتبط است ، با استفاده از یک نرم افزار و برنامه کاملا فشرده و یکپارچه ، ضمن صرفه جویی در زمان و پول ، به سرعت و کارآمد ، قادر به مدیریت سفر خود مي گرديد بدين طريق نرم افزار سفر رضایت مشتری را به دست آورده و می تواند نتایج را در چند ثانیه در اختيار مشتري قرار دهد .

         با نرم افزار سفر درخواست سفر از هر نقطه به هر نقطه ديگر و ذخيره جا و نام می تواند با هر ارز انجام پذيرد و مشتري در مورد درخواست رزرو خود آگاه و از طریق ایمیل پاسخ هرگونه پرسش را دريافت و از مسائل اداری مطلع شود و از طریق راه هاي ایمن مالي ، اطلاعات کارت های اعتباری و دیگر اطلاعات مهم ساخته شده ، محرمانه باقی بماند و براي مشتري هیچگونه هزینه نصب و اجرا در هر زمان و يا براي رزرو و لغو پرواز وجود ندارد.

         شركت هايي كه در کسب و کار مسافرت فعاليت مي كنند براي گسترش آن و  برآورده سازي نياز مشتریان خود می توانند از نرم افزار سفر که داراي نسخه های بسیاری است و باید بر روی کامپیوتر نصب شود ، استفاده كرده تا یک سامانه ذخيره آنلاین انعطاف پذیر و دقيق و با قابلیت های زیاد و کارآمد خاص با توجه به نوع شرکت ها و جزئیات مربوط به سفر در اختيار مشتريان قرار گرفته و رزرو سفر تایید شده و معتبر را براي آنان تضمین نمايند .

وضعيت بازار گردشگري داخلي

         بنابر اظهار مسئول ستاد تسهيلات سفرهاي دائمي كشور در همايش تخصصي تورهاي ارزان ( سال 84 ) ، بيش از 2660 دفتر خدمات مسافرتي در ايران موجود است كه از اين ميزان تنها 2045  دفتر فعال و بقيه در حال تعطيلي يا تعليق به سر مي برند كه نشان از وضعيت مناسبي در اين دفاتر نيست . از طرفي ديگر ضريب اشتغال اماكن اقامتي و پذيرايي نيز نشان مي دهد كه به طور ميانگين در طول سال ، اين اماكن  70 % روز ها را خالي از مسافر هستند  ، به نظر ايشان وضعيت كنوني گردشگري در كشور در دوره ركود به سر مي برد و اميد بهبودي در وضعيت آن كمرنگ است و بازار تورها با كاهش روبه رو بوده است . دليل كاهش روز به روز تورهاي ورودي را نيز مسائل مختلف منطقه اي و سياسي دانسته اند .                                                                                               

         وي از اعطاي جايزه به تورهاي ورودي كه از اول تا پايان سال 84 جهت ورود گردشگران خارجي به كشور فعاليت كرده اند خبر داد و افزود: بانك اطلاعات دفاتر خدمات مسافرتي فعال براي تورهاي ورودي تكميل شده و بابت هر گردشگر آسيايي مبلغ 10 دلار و هر گردشگر اروپايي و آمريكايي مبلغ 20 دلار به وارد كننده تور اعطا مي شود .                                                                                                                
         وي همچنين افزود : ميل و انگيزه مردم كشور براي سفرهاي خارجي به دلايل مختلف تفريحي و يا به دلايل تفاوت قيمت ها هر روز بيشتر مي شود و همين امر بازار داخلي گردشگري را با ركود روبه رو كرده است و هدف از اجراي طرح تور ها و سفرهاي ارزان قيمت را ، فرهنگ سازي و عمومي كردن موضوع سفر ذكر كرد كه جهت اجرايي شدن اين طرح كليه نيروهاي فعال صنعت گردشگري از جمله دفاتر خدمات مسافرتي ، وسايل ارتباطي و حمل و نقل هوايي و ريلي ، اماكن و واحدهاي اقامتي و پذيرايي ، كليه تاسيسات گردشگري از جمله موزه ها و... به كار گرفته خواهند شد .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         در حال حاضر 940 آژانس و دفتر خدمات مسافرتي در تهران فعاليت دارند كه با مشتری مداری ، ارزان سازی ، راه اندازی  پرواز چارتر داخلی و  خارجی و همچنين راه اندازي خطوط جديد پروازي و تقسیط  هزينه سفر براي همگانی کردن آن ، جهت ايجاد انگيزه براي سفر مردم اقدام نموده اند  . درجه بندي آژانس هاي مسافرتي ، باهدف استاندارد سازي و رسيدن به استانداردهاي جهاني در حال صورت گرفتن است و هدف از اين درجه بندي ايجاد استانداردهاي لازم براي دفاتر مسافرتي در كشور تعريف شده است . با استانداردسازي آژانس هاي مسافرتي ، مردم اطمينان بيشتري به دفاتر مي كنند و به استفاده از سفرهاي گروهي ترغيب مي شوند . با درجه بندي آژانس هاي مسافرتي ، آژانس هاي فعال در زمينه تورهاي ورودي و خروجي مشخص شده و آژانس هايي كه توانايي برگزاري تورهاي ورودي را دارند ، امكان عرض اندام در اين عرصه را مي يابند .

وضعيت بازار گردشگري خارجي

         به اعتقاد بسياري از تورگردان ايراني پيش از حادثه 11 سپتامبر ، اسپانيا دومين قطب توريسم در امر گردشگرپذيري دنيا و يكي از جدي ‌ترين فعالان در بازار گردشگري ايران و همچنين بازار مناسبي براي تورگردان ايراني محسوب مي ‌شد ، ولي پس از سال 2000 ميلادي ، روند ورود گردشگران اين كشور به ايران كاهش يافته است ، ساليانه از اسپانيا ، حدود 5 هزار نفر به ايران سفر ‌كرده اند و در صورت فعاليت مناسب مي‌توان اين بازار را دوباره زنده كرد.

         به گزارش ايسنا در سال 2007 ميلادي بيست و هفتمين نمايشگاه گردشگري فيتور با حضور 13190 شركت از 170 كشور دنيا از جمله ايران در مادريد اسپانيا برگزار شد ، نمايشگاه‌هاي توريستي اسپانيا همواره فرصت ديگري براي حفظ روند گردشگري بوده است. اسپانيا درسال 2006 از 59 ميليون گردشگر ورودي بيش از 45 ميليارد يورو درآمد كسب كرده است ، لذا به دليل تجربه‌ي طولاني اسپانيا در اين صنعت و اجراي برنامه‌هايي موفق ، اين كشور‌ عرصه‌اي مناسب براي گردشگري و حضور و تبادل اطلاعات و تعامل آژانس هاي مسافرتي ايران است.

         به نظر تورگردانان ايراني ، ميزان آسيب پذيري وجهه‌ي ايران در بازار ايتاليا نسبت به اسپانيا محسوس‌تر بوده است ، چون بازار ايتاليا پس از حادثه 11سپتامبر 2000 ميلادي از دست رفته ، ولي بازار گردشگري اسپانيا هنوز فعال است . تورگردانان ايراني معتقدند : در هر بازار گردشگري مي‌توان سرمايه‌گذاري كرد ، ولي نگاه و نحوه‌ي بازاريابي در هر بازار بايد متفاوت باشد و حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري و تبليغات بايد با مطالعه و تعيين راهبرد مناسب صورت پذيرد.  هزینه های سنگین بازاریاب ، هزینه های دفتر و محل استقرار و سایر هزینه‌‎های جانبی ، مواردی است که هر دفتر برای جذب یک مشتری با آن روبرو است . بنابراین ، فروش بیشتر ، حفظ و نگهداری مشتریان فعلی ، تسهیل در جذب مشتریان جدید و ارائه خدمات مناسب به مشتریان ، به معنای کاهش هزینه های بازاریابی و در نتیجه افزایش سوددهی است .

         براساس آمار ارائه شده از سوي دولت تركيه در ماه اوت سال 85، 85 هزار ايراني به اين كشور سفر كرده اند .

         از روش هاي جذب و حفظ مشتریان جدید ، نگهداری مشتریان فعلی و توانمند سازي آژانس و دفتر خدمات مسافرتي و تورگردانان ، استفاده از سامانه مديريت روابط مشتريان است كه مزايايي را براي آنها به همراه دارد و مي توان آن مزايا را به دو گروه تقسيم نمود : 1 -  مزاياي سخت افزاري كه شامل افزايش درآمد با جذب مشتريان جديد ، تشويق مشتريان كنوني به خريد انواع دیگر خدمات و خريد مجدد ، توسعه كانال هاي فروش ، كاهش زمان پاسخگويي ، بهبود هماهنگي میان بازاریاب های مختلف ، افزايش كارايي ، كاهش هزينه های تبلیغاتی از طريق استفاده از كانال هاي جديد مانند E-Mail ، امکان طبقه بندي و تفکیک میان شركت هوايي و مشتري جهت درك بهتر از مشتري و بازار هوايي ، تقسيم بندي مناسب بازار، قيمت واگذاري و جايگاه يابي مناسب محصول ، بهبود هدف گذاري ، شناخت مسير هايي كه بيشتر مورد در

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانشسرا و آدرس soroushnia.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 69
بازدید کل : 2533
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1