دانشسرا
دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:بازاریابی هوایی, :: 9:33 ::  نويسنده : سروش نیا

نوشته شده در شنبه بیست و هفتم آذر 1389 ساعت 8:16 شماره پست: 62

 بازاریابی و مدیریت هواپیمایی

         بازاریابی .درك عميق از پیچیدگی های صنعت هواپیمایی است كه شامل طراحی استراتژي توسعه از طريق تكيه بر نظارت بر توليد محصول ، قیمت گذاری و مدیریت درآمد ، کانال های توزیع و فروش ، تعيين سیاست های تبلیغاتی پس از مطالعه نیازهای مشتری ، انتخاب بازارهای هدف ، نحوه جذب و حفظ و افزايش تعداد مشتریان با ارائه ارزش هاي برتر از ديدگاه آنها و کاربرد عملی و بسیار پویا و رقابتی است .

مدیران و كارشناسان بازاریابی ، مدیران فروش ، هماهنگ کنندگان بازار ، کنترل کننده های برنامه مشتری و عوامل فروش بايد به نكات ذيل توجه داشته باشند :

·         بخش موثر بازار هدف خود را کشف كنند .

·          نیاز مشتریان خود را دانسته و با نوآوری محصول ، کیفیت محصول و توزیع کارآمد آنها را برطرف نمايند .

·         پس از تجزیه و تحلیل ، تقسیم بندی نیاز هاي مشتریان ، استراتژی های خلاق و مقرون به صرفه را جهت توسعه بكار مي گيرند .

·         سازمان خود را به صورت مداوم ممیزی نموده و بازاریابی کارآمدي را انجام داده و در زمينه رقابت و بازار هوايي پژوهش كنند .

·        محصولات و خدمات را برای برآوردن نیازهای مخاطبان هدف تغيير يا ارتقاء دهند .  

·          مزایا را بين مشتريان توزیع و معایب از کانال های مختلف جمع آوري نمايند .  

·         کارآمد ترین استراتژی تبلیغاتی را انتخاب نمايند .   

·         برنامه بازاریابی خود را سالانه توسعه دهند .

·          روش های کنترلي جهت نظارت بر اجرای طرح بازاریابی و نتایج آن در هر بخش بازار هدف ، ايجاد نمايند.

         توجه به نكات نهفته در مطالب زير موجب كاهش هزینه براي شرکت هاي هواپیمایی و اتخاذ تصميماتي است كه منجر به اتحاد استراتژیک شركت هاي هواپیمایی مي گردد . 

  تاثير محیط  در بازاریابی

          اواخر سال 2008 قیمت سوخت براي شرکت هاي هواپیمایی منطقه ای داراي هواپيماي هاي جت کوچک   (50  صندلی) به بیش از دو برابر يعني  5 دلار هر گالن رسيد ، اين امر از يك سو تا حد زیادی موجب افزایش هزینه های شركت هاي هواپیمايی كوچك منطقه ای و از سوی دیگر باعث رشد سریع قيمت بليت در خطوط هوایی ارزان قيمت (LCC) Low Cost Carrier مانند خطوط هوایی South West و Rayan Air شده است ، به رغم اين كه به طور متوسط روند رشد قیمت بلیت خطوط هوایی روند رو به پایین نسبت به ده سال گذشته را نشان داده است اما در اصل به خطوط هوایی پول بیشتر پرداخت شده اما درآمد کمتري در هر پرواز كسب شده است و تداوم  این روند تاثیر منفی بر عملیات پرواز ها و براي اپراتورهاي منطقه ای داراي جت هاي کوچک ضربه بسیار سختي بوده است با توجه به ظرفیت كم هواپيما حتی با ظرفيت تكميل ، هزینه عملیاتی آن ها تقریبا ً دو برابر هواپیماي بزرگتر مانند ايرباس A320 است .  

         در نتیجه ، صنعت هوايي به طور فزاینده ای متمايل به سوي جت هايي با  70 - 90 صندلی شد ، زيرا بدين طريق مي توانست  به راحتی بر تعداد مشتریان افزوده و درآمد خود را بهبود دهد .

2. 2.   مدل کسب و کار شرکت هواپیمایی منطقه ای در حال تغییر است .

   تغيير روند كاري شرکت های هواپیمایی كوچك منطقه ای تغيير كرده و با شرکاء بزرگتر جهت  تضمین درآمد خروجي خود بر اساس Code Share به توافق رسيده اند تا جداي از هزينه تلاش های بازاریابی و برنامه ریزی براي درخواست مسافران پرداخت ثابتي را به صورت تضمین شده به شرکای خود داشته باشند .

         خط هوایی ایالات متحده و خط هوایی دلتا بر اساس توافقتنامه  .حدود 96 درصد از درآمد مسافر خود را به وسيله "تضمین درآمد" تثبیت كردند اما بعدا ً با بروز بحران هايي شرکت های هواپیمایی دلتا و يونايتد به قرارداد و توافقتنامه خود پایان دادند .

3. 3.   تمركز بر پیامدهای فرصت های از دست رفته به دليل بی ثباتی بازار و مدیریت ارتباط با شرکای ضعيف

4. 4.   بكارگيري شیوه های کسب و کار بی پروا ، قاطع و سریع براساس روند بازار

5. 5.   جلوگيري از برنامه ریزی بد براي ناوگان

6. 6.   عدم پاسخ به نياز هاي بازار منجر به شهرت بد و لکه دار شدن نام تجاری (Brand) مي گردد .

        برخي از دلايل ورشکستگی خطوط هوایی را عدم توجه به نكات ذيل دانسته اند :

 ارائه خدمات بد به مشتری

  اطمینان کم به قابلیت ها و توانايي شركت براي ارائه خدمات

  پرداخت حقوق کم به کارکنان از سوي شركت

  با توجه به نقاط ضعف يك خط هوايي ، رقباء به راحتی امكان انتخاب مسیر و تغيير شيوه ارائه خدمات خود را دارند .

خط هوایی تجاری نیوزیلند 19اکتبر2009

         خط هوایی نیوزیلند در حال ساخت یک نام تجاری (Brand) قدرتمند با تمرکز بر ارزش روانشناختی است ، چیزی كه رقبا نتواند خود را به سرعت با آن همسان كنند .

          اين نوع آوري مشتريان را ، حتی اگر با خط هوایی نیوزیلند هرگز پرواز نكرده باشند ، هیجان زده كرده و مولد مبارزات بازاریابی با شرکت های هواپیمایی دیگر در رسانه های اجتماعی شده است ، توجه به ارزش هاي روانشناختی ، مسافرين را به طور فزاینده ای کنجکاو براي به دست آوردن تجربه جهت مسافرت با آن خط هوایی مي كند در اين نوع آوري ابتكارات زير گنجانده شده است :  

1. 1.  در اين نوع آوري چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد ،  در مبارزات جنجال برانگیز بازاریابی و تبلیغاتی در مجلات و تلويزيون به طور گسترده ، افتراق خط هوایی نیوزیلند از خطوط هوایی ديگر براي مقايسه به اطلاع عموم مي رسد و انتخاب مسافر براساس نرخ مناسب براي بليت و بار در كنار دريافت امتيازات اضافی مانند بخشش مقداري از اضافه بار همراه و دريافت كيترينگ ويژه  ، مشاهده اطلاعیه ها و دريافت پیام هایي از ایمنی بالا و متفاوت صورت مي پذيرد . 

2. 2.   طراحي يك مسابقه و ساخت گروهي از مسافرين اهل ایالات متحده امريكا و نیوزیلند از طریق شبکه های اجتماعی اينترنت و ايجاد فرصتی برای ایجاد ارتباط و دیدار چهره به چهره مشتريان براي ازدواج و  راه اندازي پرواز برای اولین بار بین نیمکره در جهان

3. 3.   طرح پرواز صورتی ، طرحي است كه نشان مي دهد خط هوایی نیوزیلند در جستجوی  يافتن راه های جدید و خلاقانه برای نمايش ظرافت ها و تنوع فراگیر غرابت فرهنگ نیوزیلند از  لحاظ طبیعت و آداب و رسوم در همه جنبه های زندگی با مردم كشور هاي ديگر  در راستاي تلاش برای خدمت به مهمان (مسافر) خويش است . .

4. 4.   معرفي نام تجاری(Brand) با حمایت های مالی از رویدادهای  بزرگ مانند : جام نیوزیلند اير ،   هفته مد نیوزیلند اير

          در مبارزات بازاریابی نوآورانه برای داشتن نام تجاری موفق ، خطوط هوایی ديگر می توانند از اير نیوزیلند نحوه ارائه ارزش های ملموس زير را كه به خوبی از سوي مشتریان به رسمیت شناخته شده بياموزند تا آن را به مشتریان خود عرضه نمايند :

داشتن بهترین کارکنان کابین بين خطوط هوایی استرالیا و نیوزیلند و دريافت جوایز جهانی 2009هواپیمایی ، از Skytrax

ارائه بهترین خدمات به مسافرین در سال  2008 و دريافت جوایز مجله جهانی حمل و نقل هوایی

 كسب عنوان بهترین خط هوایی در منطقه جنوب اقیانوس آرام ، استرالیا و زلاند نو  در سال 2007 از مجله کسب و کار مسافر

پیشرو در کسب و کار در ارائه کلاس های مختلف هواپیمایی در سال 2007 و دريافت جوایز 14 سال سفر هاي جهاني در استراليا

        با این حال ، ارزش هاي ملموس مانند هواپیمای جدید ، کابین جادار ، صندلی راحت ، غذا و خدمات خوب ، به همان اندازه كه مهم هستند می تواند به آسانی توسط رقبا مورد تقليد و تطابق قرار گيرند اما تماس و ارتباط با مشتریان در سطح شخصی و توجه خطوط هوایی به ارزش روانی نام تجاری (Brand) مانند لذت بردن از سفر ، احساس غرور كردن از سفر با خط هوايي ، وضعیت و آرزوهای شخصی مسافرين ، تاثير یک اثر هنری تبليغي شركت بر مشتريان به طور روزافزونی بسیار معمول شده است ، اين رويكرد در حال تبدیل شدن به يكي از عوامل اصلي براي تصمیم گیری مسافرين و انتخاب کردن يك خط هوايي براي سفر خود است . مسلما ً براي اين گونه ارزش ها نمی توان به سرعت مشابه سازي نمود و بايد در طی یک دوره زمانی طولانی به دقت برنامه ریزی گردد .

         خط هوایی نیوزیلند . نام تجاری (Brand) خود را با شرکت در رویدادهای مانند نمايشگاه هاي نقاشی ، مسابقات راگبی و مُد نشان می دهد و با هدف الهام بخشي از نوع گرايش هاي مردم ، علاقه وافری به ورزش و مُد و گسترش آن در جامعه را دنبال مي نمايد .

         چگونگي درک مشتريان از خط هوایی نیوزیلند توسط قابلیت های رسانه های اجتماعی و فعاليت در توییتر ، فیس بوک ، یو تیوب و فلیکر تحت تاثیر قرار گرفته و با ایجاد سایت شبکه اجتماعی موجب جذب حمایت مردم از پرواز هاي خود گرديده است .

                  خط هوایی كتي پاسيفيك با نگاه منحصر به فرد

          1 . طراحی جدید براي ارائه صندلی هاي راحت تر و جادار تر در Business Class با فضاي چند اینچ اضافی ، داراي موقعیت خواب  ، از ویژگی های این صندلی جدید فضاي کاری بزرگتر ، وجود کابین جانبی و قفل آن است كه براي ذخیره سازی و نگهداري و مراقبت اشیاء با ارزش و وسايل اضافی مورد استفاده قرار مي گيرد و همچنين فضاي فوق العاده صندلی به عنوان تختي بزرگ است .

         2 . نشان دادن لذت مسافرين توسط هنرمندان به نام در آثار هنری تبليغي مثلا ً از طريق نمايش طرح ها يا عکسي در کلاس پروازي خاص

         3 . طراحی تازه و مدرن لباس براي کارکنان كه پس از در نظر گرفتن درخواستها و پیشنهادها از مسافرين توسط طراحان به نام با توجه به انتظارات و نیازهای مسافرتی انجام پذيرفته و فرصت مناسبی براي اثبات تعهد خط هوايي كتي پاسيفيك نسبت به خدمات مستمر و نوآوری محصول است .

         4 . نوسازي ، بازسازی و به روز رسانی تجهیزات كابين

         5 . فراهم آوردن امكان دريافت پیشنهاد هاي زنده مسافرين در سايت توییتر از هنگ کنگ

         6 . كنترل بحران ها با استفاده از رسانه های اجتماعی با به روز رسانی اطلاعات مسافران مانند : فوران آتشفشان ایسلند  ، اعتصاب كاركنان کنترل ترافیک هوایی اسپانیایی و تعطیل شدن كلي فضای هوایی اسپانیا و ...

كتي پاسيفيك می خواهد شما یک دسر را در فیس بوک تهيه نموده تا آن را در پرواز به شما ارائه نمايد .
         خط هوایی لوفت هانزا برای یافتن چیزی که مسافرين به آن علاقه دارند ، راه حل
CloudStream را براي ساده سازي و آسان كردن امور آنان و دريافت اطلاعات طراحي نموده و اجازه می دهد مسافرين در مجله پرواز آن اطلاعات را بخوانند .

          خط هوایی لوفت هانزا براي نشان دادن صميميت خود به طرفدارانش در فیس بوک اقدام به دادن 100.000 مایل امتياز به آنان كرده است .

         خطوط هوایی سنگاپور و امارات قلب مسافرين را عاشق علامت های تجاری خود مي كنند در حالي آن علامت را با چشم خود مي بينيد .

         هواپیمایی تایلند آموزش خطوط هوایی را از طريق رسانه های اجتماعی براي استراتژی نام تجاریBrand خود در ایجاد علامت های تجاری و همکاری خود با مسافران  دست بررسي دارد .  

منابع

 http://www.flightglobal.com/blogs/runway-girl/2008/02/mesa-ceo-jonathan-ornstein-adm.html: http://www.flightglobal.com/blogs/runway-girl/2008/02/mesa-ceo-jonathan-ornstein-adm.html

http://industry.bnet.com/travel/10004273/united-airlines-fights-mesa-air-group-over-airplanes-part-i/

http://www.nothingtohide.co.nz/

 

 

نوشته شده در شنبه بیستم آذر 1389 ساعت 13:48 شماره پست: 60

آژانس هاي خدماتي مسافرتي و رابطه آنها با خطوط هوايي

                                                                                                                                  

         يكي از روش هاي پيوند مشتري با خطوط هوايي ، آژانس هاي خدماتي مسافرتی هستند كه علاوه بر اقدامات گروهي براي گردشگران گاهي به طور جداگانه و اختصاصي به فراهم نمودن مقدمات خدمات سفر با استفاده از خطوط هوايي ، اجاره دهندگان خودرو ، خطوط كشتيراني ، هتل ها ، راه آهن ، تور هاي گردشي و برخی از آژانس های مسافرتی ديگر اقداماتي را انجام مي دهند . از آن سو خطوط هوايي به منظور توزيع وسيع جغرافيايي خدمات خود ، بخشي از فروش خود را به آژانس ها مي سپارند و بعد از فروش ، حق كميسيون از پيش توافق شده اي را به آنها پرداخت مي نمايند كه گاهي به دليل اين كه فروش شركت هاي مختلف هوايي را عرضه مي كنند ممكن است با دريافت كميسيون بيشتراز سوي يك شركت هوايي اغوا شوند و فعاليت فروش خود را بر آن شركت معطوف نمايند .

        آژانس خدماتي مسافرتي ، اپراتوري است كه براي دسترسي به قیمت هاي رقابتی شرکت های بزرگ هواپیمايي و هزاران هتل و مکان های مختلف دنیا و اجاره خودرو طراحی شده و قادر به ذخیره و ارسال درخواست و تایید هتل ، رزرو بليت هواپیما و اجاره خودرو در عرض چند دقیقه بوده و توانايي دسترسي به اطلاعات دست اول از هتل ها و دستیابی به بهترین نرخ آنها را در دارند و كاركنانش با استفاده از جدیدترین فناوري برای حصول اطمینان  از خدمات قابل اعتماد و کارآمد براي مشتريان ، سفر هاي .آژانس های مسافرتی با ترویج و تبليغ بسته هاي تفريحي سفر ، بخش عمده ای از وقت خود را صرف جذب و برخورد با مشتریان به طور مستقیم مي كنند و در زمينه هاي مختلف مورد نياز مشتریان در مقصد براي گذراندن تعطیلات و دريافت خدمات مورد نیاز ، آنها را راهنمایی مي کنند.

ويژگي هاي آژانس های مسافرتی

بيشتر آژانس های مسافرتی در مدیریت سفر تخصص دارند و با بروشور سفر به مشتریان برای انتخاب یک بسته تعطیلات به آنان کمک مي كنند ، بسته پیشنهادي مي تواند شامل : وسيله سفر ، استراحتگاه و خوابگاه ، اطلاعات در مورد ارز محلي و ... باشد.

آژانس های مسافرتی از طریق تلفن ، ایمیل ، پیامك ، فکس و مراکز پست با مشتریان در تماس هستند .

 آژانس های مسافرتی به وسيله اپراتورهای تور ، نحوه گذراندن تعطیلات و ترتیبات يك سفر سفارشی را ساخته و بر اساس آن تماس با مشتری را سازماندهی و بررسی مي كنند.

آژانس های مسافرتی از طریق نرم افزار رايانه اي بليت هواپيما و هتل را براي مشتريان رزرو نموده و برای کرایه خودرو و سفرهای تفریحی پيشنهاد هايي مي نمايند .  

آژانس های مسافرتی  در مورد گذرنامه ، واکسیناسیون مورد نياز قبل از ورود به كشور مقصد ، رواديد و بیمه مسافرتی به مشتريان پيشنهاد هايي مي نمايند .

آژانس های مسافرتی پس از فروش بليت تماس مشتریان را با تور اپراتورها برقرار مي نمايند .

 آژانس های مسافرتی با شركت هاي هوايي پس از فروش تعامل مالی دارند .

آژانس های مسافرتی گاهي در روز هاي تعطيل و بیش از پنج روز اداري هفته ( شنبه تا پنجشنبه ) و ساعات معمول روزانه کار می کنند. .  

·        محيط دفاتر ، میز هاي كار و محل نشستن براي مشتريان جذاب و انجام كار ها به سرعت با رايانه انجام پذيرفته و براي كاركنان از يونيفرم مناسب و زيبا استفاده مي شود . ·        آژانس های مسافرتی (جهت بهبود كيفيت كار و افزايش دانش كاري براي كاركنان دوره های آموزشی کوتاه مدت را فراهم مي آورند .

 ویژگی های كاركنان آژانس مسافرتی

·        بايد دارای مهارت های ارتباطی عالی و برخورد دوستانه و مودب  بوده و از کار کردن با مردم و فروش لذت ببرند .

·        بايد به جغرافیا و سفر علاقه داشته و مقاصد مختلف در سراسر جهان را بشناسند .

·         بايد هنگام برخورد چهره ای مطمئن داشته باشند .

·        بايد دارای مهارت های رايانه اي باشند .

·         بايد فروش بليت را خوب بدانند .

·        بايد انعطاف پذير و سازگار باشند .

·         بايد حتی زمانی که تحت فشار هستند موثر ، آرام و صبور ، باشند .

·        . بايد به عنوان بخشی از يك گروه در كار گروهي خوب کار كنند .

·        بايد با توجه .به تجربه خود و توان مالي مشتريان آنها را راغب به سفر براي تفريح و گذراندن تعطيلات يا انجام كسب و كار كنند.

تاريخچه آژانس هاي خدماتي و مسافرتي

         .شرکت کاکس و پادشاهان ( Cox and Kings Co) يكي از قدیمی ترین آژانس مسافرتی در جهان و به عنوان آژانس مسافرتی مدرن برای اولین بار در بریتانیا مشغول فعاليت بوده و خدمات خود را از نيمه دوم قرن نوزدهم به مشتریان ثروتمندش در ارتباط با راه آهن میدلند ارائه نموده است ، با توسعه تور نه تنها خدمات تور خود را به عموم مردم فروخته بلكه نمایندگی شرکت های گردشگري دیگر را نيز داشته است .  .از قدیمی ترین آژانس هاي مسافرتی در شمال امریکا ، شركت Brownell travel است كه در تاریخ 4 ژوئیه 1887 ، مسافران را در قالب تور به اروپا اعزام مي كرده است .

.        گرايش آژانس های مسافرتی با توسعه صنعت هوانوردی تجاری در ابتدا تا حد زیادی معطوف به مشتریان طبقه متوسط و بالا  بود و آژانس ها به عنوان عاملين شركت هاي هوايي وظيفه فروش خدمات سفر از طرف تامین کننده آن خدمات را داشتند و بر خلاف کسب و کار خرده فروشان دیگر داراي نقش دوم يعني حفظ ثبات ارزش سهام شركت هاي هوايي بودند ، در فرايند كاري آنها بسته تعطیلات با یک بلیت از شركت هوايي به درخواست مشتری خریداری شده و به آنان ارائه مي شد و سود آژانس به صورت کمیسیون به. آژانس مسافرتی پرداخت مي گرديد . در برخی از کشورها ، خطوط هوایی دادن کمیسیون به آژانسهای مسافرتی را متوقف کرده اند ، با این حال برخی از شرکت ها هنوز هم درصد تعیین شده برای فروش بليت را به آنها مي دهند . چرا که اگر آنها به فروش هزار بليت با نرخ ارزان تر اقدام كنند ، بهتر و سودآورتر از فروش صد بليت با نرخ و هزينه بالاتر در دفاتر آنها است و مزایای فرآیند همكاري نيز براي هر دو طرف است مثلا ً در ایالات متحده ، کمیسیون پرداخت نمي شود .  بیشتر شرکت های هواپیمایی معمولا ً هزینه خدمات را به قیمت خالص بليت می افزایند .

        براي آژانس ها فرايند كاري تجاریمی تواند شامل : بسته هاي برنامه ريزي شده و زمان بندي شده براي سفر ، فروش بليت و  بیمه ، اجاره خودرو ، کتاب راهنمای سفر و خدمات در محل ، خرید و فروش ارز در تعطیلات باشد .

        اکثر آژانس های مسافرتی براي تضمین و حفاظت از حقوق خود و مشتریان در برابر بحران هاي اقتصادي و پيشگيري از شکست تجاری  در تبلیغات ، هزينه معادل روز هاي تعطیلات را که مشتريان در صورت بروز مشكلات در برنامه سفر از دست بدهند به  آنها بازپرداخت مي نمايند . بسیاری از آژانس های انگلیس و آمریکا و اپراتورها تور و همكار انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ياتا                     International Air Transportation Association (IATA) ، سازمان دهندگان سفر هوايي ، انجمن نمایندگی هاي سفر بریتانیا  ، جامعه آژانس های مسافرتی آمریکا موارد فوق را سر لوحه كار خود قرار داده اند .

       آژانس ها و عاملين سفر توصیه های بی طرفانه و کم هزینه سفر هوایی را از طريق بروشور به مشتريان خود ارائه مي كنند و به توسعه مفهوم ' سوپرمارکت تعطیلات ' ، تعطیلاتي متنوع و با صرفه اقتصادی را براي آنها فراهم مي نمايند .

        درآمد آژانس های مسافرتی بر اساس دريافت درصد کمیسیون نسبت به ميزان فروش بليت و يا بار است ، به این معنی که انجام رزرو و ذخيره جا توسط آنان و پرداخت غرامت ناشي از خسارات وارد شده به مشتريان از عملكرد و نحوه ارائه خدمات به وسيله شرکت های : هواپیمایی ، اجاره خودرو ، خطوط کروز ، هتل ها ، راه آهن ، تورهای گردشی و اپراتورها تور و غیره صورت می پذيرد .

       در حال حاضر بسیار رایج است كه شرکت های تور گردان بزرگ به منظور کنترل توزیع و علاقه مشتريان ، محصول و خدمات خود را در بازار برای خرید به زنجیره ای از آژانس های مسافرتی بر اساس مناطق خاص ، مرتبط و پخش مي نمايند . .

         نگاه آژانس ها مسافرتی معمولا ً به ویژگي هاي بازار محلي از جمله نیازهای منطقه و اهداف ساکنان یا یک گروه هاي خاص از رفت و آمد و مسافرت و گروه هاي علاقه مند به فعالیت های ورزشي مانند فوتبال ، گلف یا تنیس يا فعاليت هاي ديگر است .

     آژانس های مسافرتی به دو روش عمل مي كنند : روش اول (سنتی) كه معمولا آژانس های مسافرتی اپراتوري بزرگتر متشكل از چند قسمت است كه در خارج از محدوده آژانس ها به صورت غير متمركز ، در محل با توجه به ميزان مسافر واقع شده اند . روش دوم آژانس های مسافرتی معمولا ً کوچکتر و متمرکز و يك اپراتور مستقل است .

         آژانس هاي مسافرتی پرفروش متخصص در بازار و با توجه به حجم شرکت های هوايي بازار ، چند شركت هواپیمایی و انواع سفر را  ادغام مي كنند كه   در اين فرايند ممکن است انواع مختلف خدمات را ارائه دهند تا در یک نقطه مشتريان بتوانند به مجموعه اي از خدمات خاص آنها مانند پرواز هاي زياد ، رزرو هتل هاي مختلف یا اجاره خودرو و ساير خدمات دسترسی داشته باشند . گاهی اوقات خدمات موجود در بسته های تعطیلات تركيبي  از سفر ها به مکان و محل هاي مختلف است . ارائه خدمات شرکت ها فوق معمولا ً به طور مستقیم در قرارداد به عامه مردم در سفر با اعطاء امتیازات به مقصد خاص صورت مي پذيرد .

  .آژانس های مسافرتی با استفاده از خدمات عمده  سیستم های نرم افزاري کامپیوتری رزرو شرکت هاي هوايي ، از جمله سیستم توزیع جهانی( Global Distribution System (GDS ) معروف مانند : گابريل ، آمادئوس و ... قادرند اقدام به فروش بلیت خطوط هوایی  ، رزرو هتل ، اجاره خودرو و خدمات مرتبط دیگر با سفر نموده و از طريق بعضی از وب سایت ها ، مسافرين را به صورت آنلاین بپذيرند . اين امكانات به بازدید کننده اطلاعاتي را در مورد نرخ هتل ها و بليت شركت هاي مختلف هواپيمايي را به صورت رایگان جهت مقایسه ارائه نموده و آژانس های مسافرتی را برای ترتيب دادن سفر بر اساس بسته های پيشنهاد شده ، امکانات موجود ، قیمت و اطلاعات مورد نياز ديگر كمك و راهنمايي مي كند .

       آژانس ها به عنوان ارائه دهندگان خدمات مستقيما ً در پورتال ادغام كننده خدمات سفر( اعم از خطوط هوایی مختلف و زنجیره هتل ها ) بر روی اینترنت در یک وب سایت رزرو آنلاین را ارائه می نمايند.  سود آنها از طريق دريافت کمیسیون از هتل ها و خطوط هوایی است و اغلب نرخ هاي ارائه شده ارزان تر از ارائه دهندگان اصلي خدمات بوده و با اين روش معاملات عمده را براي ارائه دهندگان اصلي خدمات و نرخ ارزان تري را براي مشتريان خود فراهم مي آورند .

         در بریتانیا برخی از آژانس های مسافرتی و متخصص بزرگ داراي زير شاخه هاي کوچک و مستقل و تعداد زيادي از کارکنان هستند كه به عنوان HomeWorkers استخدام شده اند .

         امروزه از طریق منابع مختلف مانند آژانس های مسافرتی ، وب سایت ، کمک های آنلاین ، مراکز تماس ، ادارات فرودگاه ، سیستم های اطلاعات در دسترس کاربران شرکت های بزرگ هوايي قرار مي گيرد .

     خطوط هوایی با استفاده از سیستم برنامه نویسی تحت وب و استفاده از تجارت الکترونیک و برون سپاری بخشي از خدمات جهت کاهش هزینه ها اقدام به توزیع و فروش صندلي هاي خود با فراهم آوردن رابطه رزرو ، ابطال و استرداد بليت براي مسافرين را فراهم نموده اند ، مدیریت موجودی آنها بهبود يافته ، تعداد كاركنان آنها كاسته شده ، هزينه ها آنها كنترل شده و روند خروجی به طور چشمگیری بعد از استفاده از ویژگی های اين سیستم افزایش يافته است .

         در صنعت سفر شرکت هاي هواپیمایی و آژانس های مسافرتی مي كوشند تا به منظور ارتقاء  و همچنین بازگشت سرمایه گذاری و یکپارچه سازی سیستم ها ، فناوری زیرساخت ها و فناوری برای پیاده سازی اتوماسیون و  سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات به عنوان عامل اصلی در ایجاد بهره وری ، بهینه سازی و کاهش هزینه ها و مدیریت درآمد از خدمات  Business Process Outsourcing استفاده مي كنند . با برون سپاري (BPO ) و روند انجام مشاوره ، ایجاد نقشه راه ، برنامه ریزی ، استراتژی تجارت الکترونیک ، ادغام وب ، برنامه های واسط کاربردی ، رشد فرصت های نامحدود ، خدمات بی عیب و نقص به این شرکت ها در بازار جهانی بزرگ  ، به سادگی به گسترش کسب و کار آنها در مکان دیگر كمك مي شود .

چالش هاي عمده رو در روي آژانس هاي خدماتي مسافرتي

         در بریتانیا .بیش از 40،000 آژانس مسافرتی وجود دارد كه در چند سال گذشته ، تعداد آنها عمدتا ً به دلیل رشد رزرو اینترنتی و افزایش افراد استفاده كننده از اين روش ، رکود اقتصادی جهاني و کم شدن مسافرت رو به کاهش گذاشته است ، برخی از آژانس های مسافرتی با تجربه براي ادامه حيات و رقابت با تغییر شكل راهبردي کار و تمرکز بر کار مشارکتی و منابع دیگر ، از طريق استفاده از كاربران اينترنتي در خانه قصد راه اندازی و رونق کسب و کار و افزايش درآمدهای خود را دارند .بیشتر كاركنان آژانس ها افراد جوانند كه پس از گذراندن دوره های کارآموزی پیشرفته در مسافرت و خدمات گردشگری و اخذ گواهی کسب و کار مسافرت که توسط انجمن صنفی مدیریت شرکت های سفر و شهر انگليس ارائه شده ، وارد  اين حوزه شده اند .

        آژانس های مسافرتی با بكارگيري ابزار هاي کامل و بسته بندی پویا براي انجام سفر از لحاظ  قیمت به صورت آنلاين قادر به خريداري خدمات براي مشتريان خود مي گردند . بدين ترتیب با توصیه های مسافرتی آژانس های حرفه ای ، دارایی مشتريان و شركت هاي خدمات رسان تضمين و محافظت می شود اما از طرفي ديگر مشتريان مي توانند با جستجو در اينترنت مستقیما ً با برخي سایت های فروش و تامین کنندگان خدمات مورد نيازشان مانند شركت هوايي يا هتل مرتبط شده و  از نرخ هاي آنها و موجودی اتاق هتل ها آگاه شوند و  این بدان معنی است که رزرو بليت هواپيما يا اتاق هتل در وب سایت منجر به صرفه جويي در وقت و هزينه و پاسخ فوری و تاييد مي شود .     

         با اين تغيير نحوه ارائه خدمات در وب سایت های اینترنت و گرايش بسیاری از مردم به آن ، تعداد مشاغل موجود در قالب آژانس ها و عوامل مسافرتی شروع به کاهش گذاشته و تعداد زيادي از آژانس های مسافرتی از صنعت گردشگري خارج شده  و تعداد نسبتا ً اندکی از افراد جوان با رضايت دادن به كسب درآمد و حقوق کمتر و با ترویج توانایی خود و پژوهش و جمع آوری بسته های سفر پیچیده تر و انواع متنوع خدمات و محصولات سفر ، در اين میدان باقی می ماند .

         براي شركت هاي هوايي استفاده از منابع خاص و تمرکز رزرو بر آن منابع بوسيله تعداد محدود آژانس مسافرتی می تواند بهتر و سودآورتر بوده و روابط کاری خوبي را بین شركت هاي هوايي و آژانس ها و تامین کنندگان خدمات ديگر و كاهش يا تغییر و حذف هزینه ها و مزایای ویژه ای برای مشتریان به ارمغان آورد.

        از زمان دسترسی عموم مردم به اینترنت ، بسیاری از شرکت های هواپیمایی و شرکت های حمل ونقل سفر دیگر شروع به فروش مستقیم به مسافرين كرده اند . در نتیجه ، شرکت های هواپیمایی دیگر نیازی به پرداخت کمیسیون به  آژانس ها و عوامل سفر براي هر بلیت فروخته شده ندارند .  از سال 1997 ، با کاهش هزینه های ناشی از بین بردن لایه های شبکه توزیع ، تعداد بسته تعطیلات آژانس های مسافرتی به تدریج كاهش يافته اند . با این حال ، آژانس ها در برخی كشور ها هنوز عهده دار  77 ٪ رزرو و تهيه 73 ٪ سفر هاي بسته بندی شده مسافرتی هستند .

  نقش نرم افزار سفر

        سفر واقعیتي انکار ناپذیر و یکی از فعالیت های انسان پيشرفته به منظور لذت بردن از تعطیلات ، كسب درآمد و سود است . اگر قصد مسافرت داريد نیازمند رزرو بلیت هواپيما و هتل و طرح خوب براي سفر خود هستيد . گزینه های نرم افزاري بسیاری در اينترنت برای سفر در بازار امروز وجود دارد .  برخی از آنها با ابزار کارآمد و یکپارچه مالی و مختص اين کار  به خوبی و به راحتي مي توانند انجام يك سفر را برايتان فراهم آورند .  امروز استفاده از نرم افزار سفر جهانی شده و با توزیع سیستم سازگار  GDS (سامانه توزیع جهانی) و ارتباطات ، کسب و کار با يكدیگر مرتبط است ، با استفاده از یک نرم افزار و برنامه کاملا فشرده و یکپارچه ، ضمن صرفه جویی در زمان و پول ، به سرعت و کارآمد ، قادر به مدیریت سفر خود مي گرديد بدين طريق نرم افزار سفر رضایت مشتری را به دست آورده و می تواند نتایج را در چند ثانیه در اختيار مشتري قرار دهد .

         با نرم افزار سفر درخواست سفر از هر نقطه به هر نقطه ديگر و ذخيره جا و نام می تواند با هر ارز انجام پذيرد و مشتري در مورد درخواست رزرو خود آگاه و از طریق ایمیل پاسخ هرگونه پرسش را دريافت و از مسائل اداری مطلع شود و از طریق راه هاي ایمن مالي ، اطلاعات کارت های اعتباری و دیگر اطلاعات مهم ساخته شده ، محرمانه باقی بماند و براي مشتري هیچگونه هزینه نصب و اجرا در هر زمان و يا براي رزرو و لغو پرواز وجود ندارد.

         شركت هايي كه در کسب و کار مسافرت فعاليت مي كنند براي گسترش آن و  برآورده سازي نياز مشتریان خود می توانند از نرم افزار سفر که داراي نسخه های بسیاری است و باید بر روی کامپیوتر نصب شود ، استفاده كرده تا یک سامانه ذخيره آنلاین انعطاف پذیر و دقيق و با قابلیت های زیاد و کارآمد خاص با توجه به نوع شرکت ها و جزئیات مربوط به سفر در اختيار مشتريان قرار گرفته و رزرو سفر تایید شده و معتبر را براي آنان تضمین نمايند .

وضعيت بازار گردشگري داخلي

         بنابر اظهار مسئول ستاد تسهيلات سفرهاي دائمي كشور در همايش تخصصي تورهاي ارزان ( سال 84 ) ، بيش از 2660 دفتر خدمات مسافرتي در ايران موجود است كه از اين ميزان تنها 2045  دفتر فعال و بقيه در حال تعطيلي يا تعليق به سر مي برند كه نشان از وضعيت مناسبي در اين دفاتر نيست . از طرفي ديگر ضريب اشتغال اماكن اقامتي و پذيرايي نيز نشان مي دهد كه به طور ميانگين در طول سال ، اين اماكن  70 % روز ها را خالي از مسافر هستند  ، به نظر ايشان وضعيت كنوني گردشگري در كشور در دوره ركود به سر مي برد و اميد بهبودي در وضعيت آن كمرنگ است و بازار تورها با كاهش روبه رو بوده است . دليل كاهش روز به روز تورهاي ورودي را نيز مسائل مختلف منطقه اي و سياسي دانسته اند .                                                                                               

         وي از اعطاي جايزه به تورهاي ورودي كه از اول تا پايان سال 84 جهت ورود گردشگران خارجي به كشور فعاليت كرده اند خبر داد و افزود: بانك اطلاعات دفاتر خدمات مسافرتي فعال براي تورهاي ورودي تكميل شده و بابت هر گردشگر آسيايي مبلغ 10 دلار و هر گردشگر اروپايي و آمريكايي مبلغ 20 دلار به وارد كننده تور اعطا مي شود .                                                                                                                
         وي همچنين افزود : ميل و انگيزه مردم كشور براي سفرهاي خارجي به دلايل مختلف تفريحي و يا به دلايل تفاوت قيمت ها هر روز بيشتر مي شود و همين امر بازار داخلي گردشگري را با ركود روبه رو كرده است و هدف از اجراي طرح تور ها و سفرهاي ارزان قيمت را ، فرهنگ سازي و عمومي كردن موضوع سفر ذكر كرد كه جهت اجرايي شدن اين طرح كليه نيروهاي فعال صنعت گردشگري از جمله دفاتر خدمات مسافرتي ، وسايل ارتباطي و حمل و نقل هوايي و ريلي ، اماكن و واحدهاي اقامتي و پذيرايي ، كليه تاسيسات گردشگري از جمله موزه ها و... به كار گرفته خواهند شد .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         در حال حاضر 940 آژانس و دفتر خدمات مسافرتي در تهران فعاليت دارند كه با مشتری مداری ، ارزان سازی ، راه اندازی  پرواز چارتر داخلی و  خارجی و همچنين راه اندازي خطوط جديد پروازي و تقسیط  هزينه سفر براي همگانی کردن آن ، جهت ايجاد انگيزه براي سفر مردم اقدام نموده اند  . درجه بندي آژانس هاي مسافرتي ، باهدف استاندارد سازي و رسيدن به استانداردهاي جهاني در حال صورت گرفتن است و هدف از اين درجه بندي ايجاد استانداردهاي لازم براي دفاتر مسافرتي در كشور تعريف شده است . با استانداردسازي آژانس هاي مسافرتي ، مردم اطمينان بيشتري به دفاتر مي كنند و به استفاده از سفرهاي گروهي ترغيب مي شوند . با درجه بندي آژانس هاي مسافرتي ، آژانس هاي فعال در زمينه تورهاي ورودي و خروجي مشخص شده و آژانس هايي كه توانايي برگزاري تورهاي ورودي را دارند ، امكان عرض اندام در اين عرصه را مي يابند .

وضعيت بازار گردشگري خارجي

         به اعتقاد بسياري از تورگردان ايراني پيش از حادثه 11 سپتامبر ، اسپانيا دومين قطب توريسم در امر گردشگرپذيري دنيا و يكي از جدي ‌ترين فعالان در بازار گردشگري ايران و همچنين بازار مناسبي براي تورگردان ايراني محسوب مي ‌شد ، ولي پس از سال 2000 ميلادي ، روند ورود گردشگران اين كشور به ايران كاهش يافته است ، ساليانه از اسپانيا ، حدود 5 هزار نفر به ايران سفر ‌كرده اند و در صورت فعاليت مناسب مي‌توان اين بازار را دوباره زنده كرد.

         به گزارش ايسنا در سال 2007 ميلادي بيست و هفتمين نمايشگاه گردشگري فيتور با حضور 13190 شركت از 170 كشور دنيا از جمله ايران در مادريد اسپانيا برگزار شد ، نمايشگاه‌هاي توريستي اسپانيا همواره فرصت ديگري براي حفظ روند گردشگري بوده است. اسپانيا درسال 2006 از 59 ميليون گردشگر ورودي بيش از 45 ميليارد يورو درآمد كسب كرده است ، لذا به دليل تجربه‌ي طولاني اسپانيا در اين صنعت و اجراي برنامه‌هايي موفق ، اين كشور‌ عرصه‌اي مناسب براي گردشگري و حضور و تبادل اطلاعات و تعامل آژانس هاي مسافرتي ايران است.

         به نظر تورگردانان ايراني ، ميزان آسيب پذيري وجهه‌ي ايران در بازار ايتاليا نسبت به اسپانيا محسوس‌تر بوده است ، چون بازار ايتاليا پس از حادثه 11سپتامبر 2000 ميلادي از دست رفته ، ولي بازار گردشگري اسپانيا هنوز فعال است . تورگردانان ايراني معتقدند : در هر بازار گردشگري مي‌توان سرمايه‌گذاري كرد ، ولي نگاه و نحوه‌ي بازاريابي در هر بازار بايد متفاوت باشد و حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري و تبليغات بايد با مطالعه و تعيين راهبرد مناسب صورت پذيرد.  هزینه های سنگین بازاریاب ، هزینه های دفتر و محل استقرار و سایر هزینه‌‎های جانبی ، مواردی است که هر دفتر برای جذب یک مشتری با آن روبرو است . بنابراین ، فروش بیشتر ، حفظ و نگهداری مشتریان فعلی ، تسهیل در جذب مشتریان جدید و ارائه خدمات مناسب به مشتریان ، به معنای کاهش هزینه های بازاریابی و در نتیجه افزایش سوددهی است .

         براساس آمار ارائه شده از سوي دولت تركيه در ماه اوت سال 85، 85 هزار ايراني به اين كشور سفر كرده اند .

         از روش هاي جذب و حفظ مشتریان جدید ، نگهداری مشتریان فعلی و توانمند سازي آژانس و دفتر خدمات مسافرتي و تورگردانان ، استفاده از سامانه مديريت روابط مشتريان است كه مزايايي را براي آنها به همراه دارد و مي توان آن مزايا را به دو گروه تقسيم نمود : 1 -  مزاياي سخت افزاري كه شامل افزايش درآمد با جذب مشتريان جديد ، تشويق مشتريان كنوني به خريد انواع دیگر خدمات و خريد مجدد ، توسعه كانال هاي فروش ، كاهش زمان پاسخگويي ، بهبود هماهنگي میان بازاریاب های مختلف ، افزايش كارايي ، كاهش هزينه های تبلیغاتی از طريق استفاده از كانال هاي جديد مانند E-Mail ، امکان طبقه بندي و تفکیک میان شركت هوايي و مشتري جهت درك بهتر از مشتري و بازار هوايي ، تقسيم بندي مناسب بازار، قيمت واگذاري و جايگاه يابي مناسب محصول ، بهبود هدف گذاري ، شناخت مسير هايي كه بيشتر مورد در

دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:پایان نامه, :: 9:30 ::  نويسنده : سروش نیا

نوشته شده در یکشنبه بیست و پنجم مهر 1389 ساعت 18:45 شماره پست: 51

جاودانان در اساطیر ایران

           اینجانب در تاریخ 8 / 8 / 80 پایان نامه ام را با نام جاودانان در اساطیر ایران در مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان های و فرهنگ باستان ارائه و در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دفاع نمودم ، از آنجا که تهیه پایان نامه کار دشوار و نیازمند تحقیق و تلاش وافر و صرف وقت فراوان برای گردآوری اطلاعات از منابع مختلف است و از سویی می تواند مورد استفاده اقشار مختلف غیر از محققین و متخصصین و دانشجویان همان رشته نیز قرار گیرد ، تصمیم گرفتم در خور حوصله سایر خوانندگان چکیده ای از بخش های مختلف آن را تقدیم نمایم .

          حق است مجددا ً مراتب سپاس و قدردانی خود را حضور اساتید محترم و گرانقدر سرکار خانم دکتر مهشید میرفخرایی و جناب اقای دکتر محمد تقی راشد محصل که با راهنمایی ها خود مرا در پربارتر کردن و تهیه این پایان نامه یاری نمودند ، ابراز نمایم .

         توضیح اینکه در صورت نیاز خوانندگان به منابع ، از 22 منبع مستند و موثق جهت تهیه این پایان نامه استفاده شد که فهرست منابع در جلد اصلی پایان نامه که اکنون در کتابخانه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نگهداری می شود ، موجود است .

        در کتاب کیانیان نوشته کریستین سن ( ص 80 ) آمده است : یک اندیشه ممکن که مخصوصا ً در میان اقوام هند و اروپایی رواج داشته ، ارتباط با قهرمانانی است که بدون مرگ در خواب ممتدی فرو رفته و روز بلا و محنت عالمیان از جای برخیزند تا ملت خود را به جانب پیروزی هدایت نمایند .

        بنابر استنباط از اوستا و روایات باستانی ایران ، پایان جهان به سوی آن چیزی است که اهورامزدا در آغاز آفریده است ، جهانی فارغ از درد و رنج و ناامیدی و دور از ریا و بدی ها و شر اهریمن و خالی از حرص و نیاز و پاک از وجود هرگونه دیو و دیو داده

       نقطه آرمانی آفریدگان خیر مطلق و تابشی از روح و معنا بر تمام جهان است .

        به طور کلی اندیشه جاودانان و بی مرگان در هر سه دوره زبان فارسی ( فارسی باستان ، فارسی میانه ، فارسی جدید ) در زندگی و فرهنگ مردم گواهی از وجود نیک و سازنده بی مرگان و ریشه در ستم ستیزی ، ستم گریزی ، بیداری ، هوشیاری و وجدان آگاه قوم ایرانی دارد . آنان زنده کننده ارزش های والای انسانی چون ، پیمان و دوستی ، وفای به عهد ، گذشت و فداکاری تا پای جان در راه دین ، رفاه و نجات مردم ، بخشش ، صداقت و راستی نیت و عمل هستند که بن مایه وجودی وطن پرستی ، زنده شدن افکار پویا برای تعالی معنوی در تاریخ گشته است .

       همانطور که گفته شد ، اندیشه بی مرگی و علت وجودی جاودانان سرچشمه در اندیشه های کهن به ویژه در میان اقوام هند و اروپایی دارد ، جاودانان ایزدان و فرمانروایان و پهلوانانی هستند که در پی ساختن جهانی بی اندوه و رنج و درد ، دور از ناامیدی و دو رویی و بری از پلیدی اند آنان هیچگاه زندگیشان فرجامی ( پایانی ) ندارد و تا فرشگرد ( روز رستاخیز ) برای بازسازی جهان باقی می مانند ، ساختن چنین جهانی است که برای آن اندیشه بازگشت برخی نیکمردان و پاکان گذشته و باور داشتن به زندگی آنان از آغاز تا فرجام مایه می گیرد و تصور بی مرگی و جاودانگی پاره ای از آفریدگان پدید می آید  و بالطبع تباهی و مرگ و فساد ناشی از افتراق و جدایی آفریدگان در اندیشه گفتار و کردار است .

       در اوستا (از متون فارسی باستان) یشت 83/13 و یشت 16/19 و گزیده های زادسپرم (از متون فارسی میانه) آمده است : هرگاه آفریده یا آفریدگانی دارای اندیشه و گفتار و کردار یکسان شوند هستی آن ها همیشگی است و مرگ و نیستی به آنان راه ندارد .

      در دوره میانه زبان فارسی وجود اشخاص نامیرا و اندیشه جاودانگی نشان از پویایی جامعه و تلاش مردم برای حفظ آداب و سنن و فرهنگ ایرانی و برگرفته از آراء و اندیشه پیشینیان و  دوره کهن تر است .

     نکته قابل توجه آن است که نام بی مرگان , تعداد آن ها و چگونگی بی مرگیشان در متن های فارسی باستان و فارسی میانه (متن های پهلوی) با یکدیگر هماهنگ و یکسان نیست .

    یکی از مستند ترین و قدیمی ترین منابع در بررسی بی مرگان در دوره فارسی باستان اوستا است ، در اوستا اشاراتی به نام تعدادی از جاودانان چون کیخسرو ، گرشاسب ، بیرزد ، یوشت فریان ، گیو ، اشم یهمایی اوشت ، کی اپیوه ، توس ، فردخشت خمبیان ، پشوتن ، اغریرث ، اشوزد پورودخشتان ، اوروتت نر ، سوشیانس شده است .

    منابع اصلی در بررسی بی مرگان در دوره فارسی میانه متن های به جای مانده زبان پهلوی است که با اختلاف نظر نویسندگان در شمار و نوع زندگی بی مرگان توام است در این متن ها علاوه بر افراد فوق به گوبد شاه ، سام ، ون جد بیش اشاره شده است ، این متن ها شامل : بندهشن فارسی ، بندهشن هندی ، زند بهمن یسن ، روایت پهلوی ، مینوی خرد ، گزیده های زادسپرم ، داستان دینی ، دینکرد است.

      در کتاب روایت پهلوی فصل 54/1 تقسیم بندی بی مرگان و چگونگی بی مرگی آنان بدین قرار است : فرشگرد کردارن بسیارند ، آنان که بی هوش و بی مرگند یکی پشوتن یکی ون جد بیش یکی گوبد شاه یکی یوشت فریان است که جان دارد ، یکی توس و گیو و گرشاسب که آن ها تن دارند و جان ندارند.

    بنابر کتاب زادسپرم فصل 14/35 ، آنان می مانند تا جهان را در تمامی ابعادش به کمال برسانند و زندگی پاک را برای جهانیان به ارمغان آورند و جهان را از همه بدی ها و آفت ها بزدایند و نظمی نو به هستی بدهند .

     رد پای این اندیشه در داستان ها و روایات دوره فارسی جدید یعنی آثار حماسی همچون شاهنامه فردوسی نیز دیده می شود . فردوسی در شاهنامه به توصیف پهلوانی ها و مردانگی ها و بیان اندیشه نیاکان نیک اندیش پرداخته و تمدن و فرهنگ ایرانی را با استفاده از موضوعات تاریخی و اساطیر دینی و گلچینی از افسانه ها و داستان های ملی در قالب اشعار والا به نظم کشیده است .

     فردوسی نام تعدادی از جاودانان را به عنوان پهلوانانی دوستدار میهن چون سام و توس و گیو یا دوستدار ایرانیان چون اغریرث برادر افراسیاب یا کیخسرو پادشاهی که مرگ افراسیاب تورانی به دست اوست و موجب برقراری صلح در جهان است و سرانجامی زاهدانه و مرموز دارد ، آورده است ، خلاقیت در شاهنامه به گونه ای است که فردوسی توانسته باور های دینی خود را در قالب اشخاص داستان های ملی و کهن که نگهدارنده آرمان های ایرانی هستند ریخته و نقشی جدید را برای اساطیر باستان بیافریند .

      حکایت جاودانان اساطیری در شاهنامه فردوسی

ناپدید شدن کیخسرو

                      سر مهتران زان سخن شد گران           بخفتند  با درد    گندآوران

                     چو از کوه خورشید سر برکشید           ز چشم مهان شاه شد ناپدید

ناپدید شدن توس و گیو

                برآمد  یکی  تند برف  گران                 

زمین  راسته  شد کران  تا   کران

              ببودند    بیچاره  گردان  نیو               

                           چو توس و چو بیژن ، فریبرز و گیو                          

                     یکایک به برف اندرون ماندند                 

     ندانم بدان چاه شد کنده هر جای ژرف

                       نماند ایچ کس را از ایشان توان               

         برآمد به فرجام  ازیشان روان

یادداشت ها :

کیخسرو : به معنای نیک نام و خوش آوازه یکی از پادشاهان سلسله کیانیان و از جاودانان است .

گرشاسب : به معنای دارنده اسب لاغر او از خاندانان سام و از جاودانان است ، این پهلوان دلاور حوادث زیادی چون کشتن اژدهای شاخ دار و زهردار ، کشتن دیو زرین پاشنه گندرو به انتقام خواهی خون برادرش را می آفریند .

بیرزد : به معنای دارنده نیزه بزرگ او یکی از پارسایا و مومنان و جاودانان است .

یوشت فریان : او یکی از پاکان و گروندگان دین بهی و از جاودانان است .

گیو : به معنای آن که خواست و آرزویش برتر است او پسر بهمن و از پرهیزگاران و مومنان و از جاودانان است .

اشم یهمایی اوشت : او از جاودانان و یکی از مومنان و پرهبزگاران است .

کی اپیوه : او از پادشاهان سلسله کیانی پسر و جانشین کیقباد و فردی پرهیزگار بزرگ منش و چالاک و از جاودانان است.

توس : به معنای رها شدن ، جاری شدن از جاودانان و مومنان و پارسایان و یاوران فرشگرد و پهلوانی جنگاور است .

فردخشت خمبیان : از جاودانان و پاکان و مومنان و نام آوران است .

پشوتن : به معنای آن که تنش را از دست می دهد ، آن که نیروی جسمانیش کاهش می یابد او پسر گشتاسب و از جاودانان است .

اغریرث : به معنای کسی که گردونه اش پر سرعت می رود او پسر پشنگ و برادر افراسیاب و برخلاف آن دو از نیکان و مومنان و جاودانان است .

اشوزد پورودخشتان : از پارسیان نامدار دین مزداپرستی و از جاودانان است .

اوروتت نر : پسر زردشت  از همسر دوم او یکی از پاکان و مومنان و جاودانان است .

سوشیانس : به معنای آن که نجات خواهد داد ، نام سه موعود زردشتی است که در آخرین سه هزاره عمر جهان ظهور خواهند کرد. این سه فرزند زردشت واز فرشگرد سازان دین بهی هستند .

گوبد شاه : یکی از بی مرگان که پیکری اسطوره ای داشته است از پای تا نیم تنه به شکل گاو و از نیم تنه تا بالا به پیکر انسان است .

سام : همان گرشاسب و یکی از بی مرگان است .

ون جد بیش : یا درخت رنج زدا از بی مرگان ، نام درختی است که دارای تخم هایی است که همه گونه گیاه از آن ها می روید .

ونزوئلا‘اتریش‘سوئیس‘آلمان‘فرانسه‘ایتالیا , کوتاه نوشتی در مورد برخی از کشور ها و شهر های مهم آنها

نوشته شده در شنبه یکم آبان 1389 ساعت 10:35 شماره پست: 52

 

دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:ابن سینا, :: 9:29 ::  نويسنده : سروش نیا

 

نوشته شده در سه شنبه بیستم مهر 1389 ساعت 9:13 شماره پست: 50

ابن سینا یا اویسن

          سازمان علمی یونسکو سال 1980 میلادی (1359 خورشیدی) را به خاطر هزارمین سال تولد حجة الحق ، شرف الملک ،امام الحکماء ، شیخ الرئیس ابو علی سینا دانشمند بزرگ ایرانی را سال ابن سینا نامگذاری کرده و از همه کشور ها و مراکز فرهنگی جهان خواست به تجلیل از این ستاره فروزان دانش بشری بپردازند .

اقدامات صورت گرفته پس از درخواست یونسکو جهت بزرگداشت ابن سینا در جهان و ایران :

نثار تاج گل به پیکره ابن سینا در محله ادئون پاریس

نامگذاری یک بیمارستان در پاریس به نام اویسن (ابن سینا)

انتشار ویژه نامه ای درباره ابن سینا در مجله پیام یونسکو

چاپ تمبر یادبود در کشور افریقایی مالی

بزرگداشت ابن سینا همراه با نمایشگاهی از آثار او در ایران

اجراء نمایشنامه ای به نام حجه الحق ابن سینا

طراحی یک پوستر از شادروان مرتضی ممیز پدر دانش گرافیک ایران

دو طرح از میترا یزدانپرست

ساخت پیکره ای از ابن سینا از کریمی

انتشار جزوه ای درباره ابن سینا توسط انتشارات مازیار

چاپ دو کتاب " حدود " و " تعرفات " توسط مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ ها

چاپ ویژه نامه ای درباره ابن سینا در مجله طب و دارو

انتشار شرح حال ابن سینا به صورت داستان در مجله دانستنیها طی سه سال با عنوان نابغه ای از شرق خراسان توسط شادروان ذبیح الله منصور

برگزاری کنگره ابن سینا و جشن هزاره او به مدت ده روز در تهران و همدان در سال 1333 خورشیدی

چاپ کتاب جشن نامه ابن سینا شامل خطابه های اعضا کنگره به زبان فارسی درباره زندگی ، عقاید ، آراء و آثار ابن سینا

         بر اساس شرح حال های موجود از ابن سینا و نویسندگان دیگر محل تولد ابن سینا روستای افشنه واقع در بخارای آن روز و ازبکستان امروز و تاریخ تولد وی را سوم ماه ربیع الاول (اول مهر ماه) سال  371 هجری قمری دانسته اند . مذهب وی نیز به دلیل تعصب حکمرانان و سلاطین وقت بر مذهب تسنن براساس شرح حال ها در هاله ای از ابهام و به روایاتی شیعه دوازده امامی یا شیعه اسماعیلی که هر دو عقیده مورد بی مهری و موجب مرگ معتقدین به آن عقاید بوده است .

        این نابغه بزرگ عمری طولانی نکرد و قسمتی از عمر 53 یا 56 ساله خود را نیز در زندان یا فراری بود و یا در مشاغلی مانند وزارت که با تحقیقات و تتبعات علمی زیاد جور در نمی آید گذرانید ، چند بار خانه و زندگیش غارت و کتاب ها و نوشته هایش به آتش کشیده شد با وجود این ابوعلی سینا از هر فرصتی برای مطالعه و تحقیق استفاده می کرد که نتیجه آن نگارش کتاب ها و رسالات متعدد در زمینه پزشکی ، فلسفه ، ریاضی ، هندسه ، نجوم و لغت بود که بعضی تعداد آن کتاب ها را 27 جلد نوشته اند ، ابن سینا اشعار زیادی نیز به فارسی و عربی گفته است ، او درباره موسیقی علمی هم کتاب دارد . ارجوزه کتابی از ابن سینا است که شامل اشعاری در مورد علم پزشکی است ، بعد از مرگ ابوعلی سینا شرح و تفاسیر فراوان بر کتاب های او نوشته شده است .

        ابوعبید جوزجانی یکی از فضلای برجسته ایرانی دوست و شاگرد ابن سینا که بیش از 25 سال آخر عمر ابن سینا را در کنار او بوده در نگارش بسیاری از رساله ها و کتاب ها به عنوان منشی ابن سینا به کار می پرداخت و موجودیت اکثر این آثار مدیون او است . شادروان ذبیح الله منصوری شرح حال زندگی این مرد بزرگ و تلاش او در گردآوری کتاب ها و رسائل ابن سینا را نیز به رشته تحریر کشانیده است .

        ابن سینا در کنار تحقیق و تحریر آثار خود به کار پزشکی نیز مشغول بوده است ، البته از گشودن مطب خود قصد استفاده مادی نداشت و فقط می خواست تجربه به دست آورد .

        وی در شرح حال مختصری از خود می گوید : من بسیاری از بیماران که احساس می کردم کم بضاعت هستند ، حق العلاج نگرفتم و به بعضی از آن ها از دارو هایی که در مطب خود داشتم به طور رایگان می دادم . 

         موافقان ابن سینا

        عروضی سمرقندی ، بیهقی ، ابوسعید ابوالخیر و خیام به او ارادت فراوان داشته اند .

        ژان پیر روسو ابن سینا را پرنس پزشکان می داند .

        انجمن داروسازان انگلیس بر روی نشان و آرم خود تصویر ابن سینا را نقش کرده است .

        مخالفان ابن سینا

       غزالی ، عثمان بن عبدالرحمن بن عثمان بن شهرزوری موسوم به ابن صلاح و ابن زهر اندلسی از مخالفان او بوده اند .

        لئونادو داوینچی کالبدشناسی به روش ابن سینا را رد کرده است .

        پاراکلسوس پزشک مشهور سوئیسی در شهر بال کتاب ابن سینا را آتش زد .

اهمیت و جایگاه ابن سینا در اروپا

        اروپاییان از اوایل قرون وسطی آثار ابن سینا را کشف کردند و از آن ها بهره ها جستند .   

        گراردوس کرموتیس کتاب قانون (در دانش پزشکی) را به زبان لاتین ترجمه نموده و بعد از آن این کتاب به ایتالیایی ترجمه شد و در اواخر قرن پانزدهم کتاب معیار و استاندارد تمامی دانشکده های پزشکی کشور های مسیحی اروپایی گردید .

       آثار ابن سینا در سال های 1210 و 1215 میلادی که پاپ ها به خاطر قشری بودن ، ارسطو و پیروانش را مطرود کردند از دانشکده سوربن پاریس به علت تفکر مشائی ابن سینا رانده شد اما در سال 1231میلادی به خاطر شباهت هایی که در فلسفه ابن سینا و مسیحیت مشاهده نمودند ، مجددا ً گریگور نهم دستور رفع توقیف کتاب های ابن سینا را صادر نمود .

        در مورد مرگ ابن سینا دو روایت وجود دارد :

 1 – در اواخر عمر علاء الدوله بر او خشم گرفت و او را در غل و زنجیر کرد و به زندان انداخت و در آنجا درگذشت .

 2 – ابوعلی سینا دچار بیماری قولنج شد و از آنجا که همیشه می گفت کیفیت زندگی بر کمیت آن ترجیح دارد در مداوای خود کوتاهی کرد تا درگذشت .

       او در آخرین هفته عمر در همدان روز مرگ خود را پیش بینی نمود و گفت : من در روز جمعه خواهم مرد ، هم اکنون آرامگاه او در شهر همدان قرار دارد .

یادداشت :

          متن فوق برگرفته از کتاب " ابن سینا نابغه ای از شرق " اثر  شادروان ذبیح الله منصور ، انتشارات زرین ، زمستان 1373 است .

         ابن سینا در نزد اروپاییان با نام اویسن شناخته می شود .

        القاب و عناوین ابوعلی سینا : حجة الحق (کسی که در عالم سیاست دارای مقام والا است ) ، شرف الملک ( لقبی که دیلمیان به وزرا خود می دانند.) ، امام الحکماء ، شیخ الرئیس ( شیخ : به خاطر پیشوایی ابن سینا در علوم ، رئیس : به جهت مقام او در سیاست)

         دو اثر معروف ابن سینا شفا درخصوص دانش فلسفه و قانون پیرامون دانش پزشکی است .

         فرقه اسماعیلی : یکی از فرق شیعه است که بعد از امام جعفر صادق (ع) امام ششم شیعیان فرزنش اسماعیل امام است ، در صورتی که شیعیان دوازده امامی پس از امام جعفر صادق (ع) پسر دیگرش موسی کاظم (ع) را امام هفتم شیعیان می دانند ، پپروان شیعه اسماعیلی خود را باطنی می گویند .

         قولنج : در قدیم بر انواع عوارض جهاز هاضمه ( درد معده ، زخم اثنی عشر و ... ) غیر از آپاندیسیت اطلاق می شده است و درمان آن را تنقیه می دانسته اند نویسندگان در شرح حال ابن سینا نوشته اند که وی در آخر عمر شبانه روزی تا ده بار تنقیه می کرده است.

 

دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب: شاد زيستن, :: 9:27 ::  نويسنده : سروش نیا

سه شنبه ۲۵ خرداد ۸۹

نوشته شده در سه شنبه یکم تیر 1389 ساعت 11:59 شماره پست: 43

راههای شاد زيستن

 

         براي تغيير فضاي وبلاگ ، بادست مایه‏ای از طنز شروع مي كنم كه مي گويد : اگر خواهان یك ساعت شادی هستید ، چرت بزنید ! اگر خواهان یك روز شاد هستید ، به مسافرت بروید ! اگر خواهان شادی یك هفته‏ای هستید ، به مرخصی بروید ! اگر خواهان شادی یك ماهه هستید ، ازدواج كنید ! اگر خواهان شادی یك ساله هستید ، ثروتی به ارث ببرید ! اما اگر خواهان شادی برای همه عمر هستید ، از كاری كه می‏كنید لذت ببرید.

         بودا می گوید : شادی وقتی می آید که شما با کلمات و کارهایتان برای خود و دیگران مفید واقع شوید .
         شادی خواستنی ترین و شیرین ترین احساس بشر است . زن و مرد ، پیر و جوان ، ثروتمند و فقیر پیوسته در جست و جوی شادی اند و کیفیت زندگی خود را براساس میزان شادی شان می سنجند . از این رو انگیزه بسیاری از رفتارهای ما شاد شدن است. حتی زمانی که با بیماری و تنگدستی ، عدم امنیت و بی اعتمادی ، نادانی و بی عدالتی می جنگیم ، می خواهیم این عوامل اندوه را از زندگی خویش برانیم تا زمینه را برای ورود شادی فراهم کنیم . با گذشت زمان و به تجربه آموخته ایم که تا میهمان ناخوانده غم را از دل بیرون نکنیم ، نمی توانیم پذیرای احساس دلنواز و شیرین شادی باشیم . امروزه در نتیجه پژوهش های علوم مختلف شواهد و یافته های بسیاری در مورد شادی وجود دارد . این یافته ها نشان می دهند که احساس شادی علاوه بر آنکه شیرین و دل انگیز است ، وجودش سلامت و عمر انسان را افزایش می دهد و سبب برقراری پیوند محبت آمیز میان افراد ، جلوگیری از آسیب های اجتماعی ، و رشد و آرامش جامعه بشری می شود . حتی بقای بشر را وابسته به گرایش او به شادی و گریزش از درد دانسته اند .

         اگر گوش ندادن به اخبار یا تهیه لیست روزانه ، شما را دچار استرس‌ می‌کند ، راه دیگری را براي شاد شدن امتحان کنید .

         امروزه انسانها به دلیل مشغله زیاد روحی و روانی نیاز به آرامش و شادی دارند این راهها عبارتند از :

نقطه ضعف خود را بشناسید و از همین حالا دست به عمل بزنيد .

قبل از اینکه بخواهید ذهنتان را آرام کنید ، عصبانیت ، نگرانی ، احساس گناه را دور بریزید و بعد بخوابید .

همیشه مثل اردک عمل کنید ، در ظاهر آرام و ساکن باشید اما زیر آب نهایت سعی خود را بکنید و پا بزنید .

بهتر است متوجه آینده باشید چون وقت زیادی را در آن می گذرانید .

نقاط تهدید کننده و ضعف های خود را بشناسید روی نقاط قوت خود تمرکز کنید .

اگر همه راهها به شکست منتهی شدند سطح معیارها و توقعات خود را پایین ببرید .

مراقب افکار خود باشید ، آنها حرفهای شما را تشکیل می دهند .

مراقب حرفهای خود باشید آنها اعمالتان را تشکیل می دهند .

مراقب اعمال خود باشید ، اعمال عادت می شوند .

مراقب شخصیت خود باشید که در سرنوشتتان موثر خواهد بود .

الگوی خوب معادل 10000 کلمه ارزش دارد یک الگوی خوب بهترین نصیحت است .

وقتی بحث کردن هیچ فایده ای ندارد بهترین کار این است که راضی شوید .

یک متشکرم که بلافاصله گفته شود همیشه موثرتر از یک نامه دو صفحه ای تشکر است که یک هفته بعد فرستاده شود .

یک مداد کوتاه بهتر از یک خاطره بلند است .

داشتن روابط قوی اجتماعی و خانوادگی یکی از موارد شاد بودن است.

         پروفسور "رابرت پوتنام" محقق و استاد دانشگاه "هاروارد" راههاي مختلف شاد زيستن و عوامل داشتن يك جامعه شاد را بررسي كرده است . به گفته اين محقق، انسان ذاتا موجودي اجتماعي خلق شده كه احساس دروني كمك به ديگران در او وجود دارد ، بنابراين با داشتن چنين روابطي، احساس سبكي و شاد بودن به فرد دست مي‌دهد . به عقيده اين محقق در جوامع امروزي تماشاي تلويزيون باعث شده است تا افراد تمايل كمتري به داشتن روابط بيروني و اجتماعي داشته باشند، چرا كه اين كار باعث منزوي شدن فرد شده و انزوا خود يكي از عوامل عدم سلامت روحي و جسمي خواهد شد.

         وي پيشنهاد مي‌كند خيلي راحت تلويزيون را خاموش و با دوستان و بستگان خود ديدار كنيد .

         دکتر ریچارد لیارد در کتاب معروف و پژوهشی خود به نام شادی که در سال دو هزار و چهار منتشر کرده بر هفت عامل بزرگ زیر تأکید می کند :

         ارتباطات خانوادگی ، وضع اقتصادی ، شغل ، اجتماع و دوستان ، وضع سلامتی ، آزادی شخصی و ارزش های شخصی

         او می گوید که این عوامل به ترتیب اهمیت نوشته شده اند و نتیجه می گیرد که کیفیت روابط ما با دیگران بیش از همه چیز بر شادیمان اثر می گذارد .

         دکتر لیارد با آمار و ارقام نشان می دهد که اگر چه در پنجاه سال اخیر کشورهای غربی به خصوص آمریکا و انگلیس داراتر و ملت های آنها از خوراک و لباس بیشتر ، خانه و ماشین بزرگتر و امکانات و بهداشت بهتر برخوردار شده اند ، اما بر شادی آنها افزوده نشده است . جالب است که در مطالعه مستقل دیگری که در سال دو هزارو سه صورت گرفته ، ملت نیجریه را شادترین مردم در میان شصت و پنج کشور یافته اند . تحقیقات متعددی نشان می دهند که مردم شصت ساله تا شصت و پنج ساله شادتر از جوانان بیست تا سی ساله هستند و افراد ازدواج کرده شادتر از مجردها هستند . دانستن این نکته ضروری است که پژوهش های گوناگون روانشناسی و زیست شناسی حدود پنجاه درصد از شادی افراد را به ژن های آنها نسبت می دهند .

         تحقیقات دیوید لی کن پژوهشگر دانشگاه مینوسوتا بر روی دوقلوهایی که در محل های مختلف و دور از هم زندگی می کرده اند ، یکی از این پژوهش هاست . با این حال تربیت ، شرایط محیط ، تصمیم ، نگرش و اراده شخصی بر پنجاه درصد دیگر و حتی ژن های به ارث برده شده ، اثر گذاشته و در ایجاد و افزایش احساس شادی انسان نقش مهمی ایفا می کند . نصایح خردمندان جامعه ما و نوشته ها و گفته های تجربی بسیاری ، حاکی از آن است که همه می توانند با توجه کردن و عمل نمودن به هر یک از موارد زیر شادی خود را افزایش دهند :

         هرکس با توجه به ارزش های شخصی خویش می تواند موارد یاد شده را به ترتیب اهمیت نوشته و عوامل شادی بخش ویژه خود را به آنها بیفزاید و به کار گیرد . برای بسیاری از افراد دنبال کردن یک کار هنری می تواند شادی پیوسته ای ایجاد کند . برخلاف بعضی از چیزها که یکباره به دست می آیند و پس از مدتی وجودشان عادی شده و از شادی بخشی آنها کاسته می گردد ، کار هنری شادی پایداری را سبب می شود زیرا مهارت در هنر به تدریج به دست می آید و هنرجو با دستیابی به هر سطح مهارتی برتر ، شادی تازه ای به خود هدیه می دهد . با گزینش و اراده می توان از چیزهای ساده تر نیز شادمان شد . شنیده ایم که داراترین مردم کسانی هستند که چشمه های شادی ارزان دارند . بسیارند افرادی که از گفتگو با عزیزان ، بازی و خنده کودکان ، و پیاده روی با دوستان لذت می برند ، فراوانند . آنها که از تماشای پدیده های طبیعی چون درخشش خورشید ، گل و سبزه ، برف و باران ، کوه و دشت ، آب و آبشار و ماه و مهتاب به وجد آمده و آنها را سرچشمه های شادی خود قرار می دهند . زیبا و طبیعی است که ما هم در هر مکان و زمان ، سببی برای شادی پیدا کنیم . زیبنده و سازنده است که همیشه به یاد آوریم که مردم دیگر نیز چون ما خواهان شادی اند ، امید بخش و برانگیزنده است که می دانیم و می توانیم با یک نگاه،سخن ، یا کردار محبت آمیز بر شادی آنها بیفزاییم . هنگامی که به دیگران مهربانی می کنیم ، به زندگی آنها نور و صفا می دهیم و آگاهیم که بخشندگان نور ، خود در تاریکی نمی مانند .

         يكي از بهترين راه‌ها شاد بودن انجام دادن ورزش است چرا كه ورزش ميل به شادي و برقرار نمودن ارتباطات دوستانه به ديگران را در فرد پرورش مي‌دهد و وي را از انزوا خارج مي‌كند . تنها راه‌حل موجود ، داشتن فعاليت و هدفي مشخص است كه براي رسيدن به آن نياز به كار گروهي است .

         در انتهاي اين گزارش نتيجه‌گيري شده است كه در آينده جهت رسيدن به يك جامعه واحد و سالم نياز است تا افراد علاوه بر داشتن روابط دوستانه ، داراي انگيزه و هدف مشترك باشند تا براي رسيدن به آن در كنار يكديگر فعاليت كنند .

         بدين صورت اين گروه‌ها در يك‌ديگر حل شده و در نتيجه عقايد و فرهنگ‌هاي طرف مقابل مورد احترام قرار مي‌گيرد ، اعتماد بين اين گروه‌ها بالا رفته و از جامعه‌اي واحد و سالم برخوردار خواهيم شد .

         ما قدرت آنرا داريم که نوميدي را به اميد ، شکست را به پيروزي و اشک را به خنده مبدل سازيم بشرطي که به زندگي و شگفتي هاي آن ، به لذت ها ، نا اميدي ها ، رنج ها و دردها «بله» بگوئيم .

         اگر بکوشيم کلماتي از قبيل «بله» ، «امکان دارد» ، «هميشه» ،‌ «اميدوارم» و «ميتوانم» رادر فرهنگ لغات خود و اعضاء خانواده وارد کنيم آنگاه شاهد تجلي شادي ها خواهيم بود.

         زندگي رياضيات است، پس بيائيم اعتماد را در زاويه چشمانمان جاي دهيم ، شادي را به توان برسانيم ، غم و اندوه را تفريق کنيم ، کينه و نفرت را جذر بگيريم و همدلي و دوستي را ضرب بگيريم و محيط و مساحت محبت را در دايره قلب ديگران بدست آوريم .

         انسان موجودي شادي خواه و لذت طلب است . هرگز داشتن مال و اموال ، نشانه خوشبختي و بينوايي و فقر نشانه بدبختي نيست . اگر چنين بود ثروتمندان شادترين و فقراء بدبخت ترين افراد بودند در حالي که هميشه چنين نيست .

         آيا دقت کرده ايد وقتي که احساس خوبي در مورد خود داريد ، ديگران هم بهتر از هميشه به نظر مي رسند ؟ جهان بازتاب عکس العمل خود ماست رفتار خود ماست ، تمام دنيا در نظرمان دوست داشتني است . شايسته خود بدانيم ، باخود ملايم باشيم و خانواده خود را بپذيريم .

         دوست بداريم و بدانيم که يکي از کليدهاي شادي و خرسندي تمرکز ذهن بر لحظه حال است. اين لحظه تنها زماني است که در اختيار داريم و از لحظه بهتر چيزي سازيم که آن شادي است .

         آبراهام لينتن گفته است :  اغلب مردم تقريبا به همان اندازه شاد هستند که انتظارش را دارند .

         شاد بودن مي تواند يکي از بزرگترين مبارزات ما در زندگي باشد . براي شاد بودن بايد بر افکار شاد تمرکز کنيم .

         لازمه ي  شاد بودن جستجوي زيبائي ها و خوبي هاست . همه چيز در دست ماست .

         به گفته کازانتراکس : قلم و کاغذ و رنگ در اختيار شماست . بهشت را نقاشي کنيد ، بعد وارد آن شويد . ما هرگز نمي دانيم که در آينده چه شادي ها ، ثروت ها و نعمت هايي در انتظارمان است . پس لحظه حال را غنيمت بدانيم و نهايت استفاده را از آن ببريم .

         هنگام روبرو شدن با وقايع ناگوار نيز با تسلط بر محيط تلاش نمائيم شادي از دست رفته را دوباره به محمل وجودمان دعوت نمائيم که توصيه هاي زير پيشنهاد مي شود :

         فکرکردن غيراز غصه خوردن است ، غصه خوردن هيچ دردي را دوا نمي کند و فايده اي ندارد . در حاليکه بر اثر فکر کردن راههايي براي رفع نگراني ها پيدا نمي شود .

         هيچ مشکلي تا ابد باقي نمي ماند . پس براي رفع و فراموشي مشکل پيش قدم شويم .

         زماني که ناراحت هستيم بد نيست محيط را ترک کرده و کمي پياده روي کنيم .

         حرکت و ورزش اثر نشاط آوري دارد اگر زمان ناراحتي چند متر را با سرعت بدويم ، خواهيم ديد که حالت ناراحتي کاهش مي يابد.

         به نکات مثبت واقعه( پيشامد ناخوشايند ) نيز فکر کنيم .

         غم و افسردگي مسري است وقتي قيافه ي ما اندوهناک است ، ديگران هم افسرده و ناراحت مي شوند ، همين طور وقتي شاد باشيم چهره ي ديگران هم شاد مي شود . پس هنگام ناراحتي بهتر است جمع را ترک نموده و قدم بزنيم .

         گذشته هرکز مساوي آينده نيست ، هر چند که با ناملايمات روبرو شده ايم ، مي توانيم فکر کنيم دوران بدبختي به پايان رسيده و خوش بختي از فردا شروع مي شود .

         راه هاي زيادي وجود دارد که به کمک آنها می توان از حالت نگرانی بیش از  حد و ياس و نااميدي و ناراحتی را به شادی تغییر حالت داد . راه يا راه هايي را انتخاب کنید که روی شما اثر مثبت داشته باشد .

         تمرکز را تمرین کنید ، زیاد بخندید  ، خوب بخوابید ، گاهی بگویید نه ، لیست درست کنید ، دنبال انجام دادن چند کار به طور همزمان نباشید  ، به باغچه تان برسید ، زیاد اخبار گوش ندهید ، هوا را معطر کنید ، در بورس سهام غرق نشوید ، برای کمک به دیگران داوطلب شوید ، هنگام پیاده روی تمرکز کنید ، به روابط صمیمی اولویت بدهید ، مراقب روح و روان تان باشید ، داشته های تان را بشمارید .

         تفکر و نگرش مثبت داشته باشيد . پذیرش خویش و به خود اعتماد داشته باشيد . ارتباط سازنده داشته و با افراد خانواده  خود و دوستان وقت بگذرانيد ، با بر شمردن نعمت های خود سپاسگزار آنها باشيد . از موجودی خویش استفاده کرده و لذت ببريد . خود و دارایی های خویش را با دیگران مقایسه نکنيد .
در رویارویی با غیرمنتظره ها آرام بمانيد . هدف و خواسته های معقول خود را عملی کنيد. در کار ، تفریح تعادل داشته و به مردم اعتماد داشته و احترام بگذاريد . شوخ باشيد  و به زندگی بخندید . خود و دیگران اعتقاد داشته و آنها را ببخشید ، آزادی داشته با جرأت بوده و کار گروهی کنيد .

         فایده‏هایی كه برای شادی بیان كرديم آن زمانی به دست خواهد آمد كه ما به یك شادی بادوام و ریشه دار رسیده باشیم كه انگلیسی‏ها از آن بهhappiness  تعبیر می‏كنند و در ادبیات ما با عناوینی همچون سعادت و خوشبختی از آن یاد می‏شود .

منابع :

www.niksalehi.com

http://alikheirkhah.parsiblog.com

مجله ریدرز دایجست  ، ترجمه: سارا جمال‌آبادی

روزنامه سلامت

www.farstak.com

http:// /modules/news/article

 

دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:تعاملات مالی خطوط هوايي و آژانس های مسافرتی, :: 9:26 ::  نويسنده : سروش نیا

 

BSP در IATA راهكاري براي ساده سازي تعاملات مالی خطوط هوايي و آژانس های مسافرتی هوایی

نوشته شده در یکشنبه نهم خرداد 1389 ساعت 14:56 شماره پست: 37

BSP راهكاري از ياتا براي تعامل ساده تر بين خطوط هوايي و آژانس های مسافرتی هوايی

          امروز ياتا نماينده حدود 280 شركت هوايي است و مسئوليت رسيدگي به 95 درصد از تمام پرواز هاي بين المللي را دارد ، هدف تجاري ياتا اين است كه اطمينان شود مردم در سراسر شبكه هوايي گسترده جهاني با حركتي سريع و كارآمد انتقال يابند و شركت هاي عضو نيز عملياتي ايمن ، موثر و اقتصادي بر اساس درك واضح از تعاريف و قوانين تصويب شده داشته باشند .

         شركت هاي هوايي پيوسته نيازمند به داشتن اطلاعات قابل اطمينان ، دقيق ، جامع و به روز در شبكه فروش خود هستند ، تا براي برنامه ريزي ، كنترل كسب و كار خود با تكيه بر كارنامه ارزيابي عملكرد جهت پوشش بازار در مسابقه با رقباء به كار برند ، لذا در پي يافتن كانال هاي مقرون به صرفه و تجميع اطلاعات حاصل از تعاملات مالي ، كاهش هزينه ، كاهش مشكلات حقوقي به دليل عدم پرداخت بدهي هاي آژانس ها ، افزايش تاثير تبليغات هدفمند انجام شده براي كسب سهم بيشتري از بازار هوايي و جذب مشتري هستند .

         يكي از روش هاي ساده سازي در گردش مالي و تعاملات بين خطوط هوايي و نمايندگي ها و آژانس هاي مسافرتي و بار معتبر نزد ياتا ( عاملين فروش ) استفاده از سامانه BSP  است اين سامانه به منظور مديريت تعاملات مشتري و خطوط هوايي براساس داده هاي پردازش شده بوده كه براي تسهيل و تسريع در تعامل و تبادل اطلاعات و ساده سازي فروش ، بهبود كنترل جريان هاي مالي و پول نقد و گزارش دهي الكترونيكي ON LINE و دسترسي آسان به آمار و روشمند نمودن نقل و انتقال اسناد ، صدور صورتحساب هاي خدماتي توسعه يافته ، ارائه روش هاي يكپارچه مناسب دريافت و پرداخت و انتقال الكترونيكي وجوه مبتني بر اينترنت نقش اساسي در كسب و كار خطوط هوايي و آژانس ها دارد .

        BSP   ابتدا در ژاپن در سال 1971 راه اندازي شد و در سال 2008 به وسيله هشتاد و هشت  BSP ، بيش از 160 كشور و 400 خط هوايي داخلي و خارجي با فروش ناخالص حدود 239 ميليارد دلار پوشش داده شد ، همچنين در اين سال 3000 آژانس معتبر نزد ياتا در بريتانيا گردش مالي حدود 9 ميليارد دلاري خود را از طريق BSP انجام داده اند .

         در حال حاضر حدود 130000 آژانس معتبر ياتا در سراسر جهان در اين طرح مشاركت دارند و بيش از 80 درصد تمام فروش مسافر خطوط هوايي با سرعت و به راحتي توسط هفتاد  BSP در سراسر  جهان پوشش داده مي شود ، آژانس هاي مسافرتي و خطوط هوايي با عضويت در اين سامانه بدون داشتن ارتباط مستقيم با يكديگر به صورت شبكه متصل همكاري تنگاتنگي را با هم برقرار نموده اند .

         آلمان يكي از بزرگترين بازار هاي سفر هوايي بوده كه تعداد مسافر ورودي و خروجي آن از دهه هفتاد افزايش فوق العاده و چشمگيري را داشته است ، در سال 1982 ياتا پس از تنظيم طرح هاي توجيهي براي حمايت از فعاليت هاي شركت هاي هوايي در آلمان اقدام به پياده سازي BSP در اين كشور نمود اين سامانه در پايان سال 1999 با داشتن 54 عضو ( از خطوط هوايي ) و استقبال متقاضيان جديد رشد 159 درصدي كه حاصل شناخته شدن مزاياي ملموس و مشهود استقرار اين سامانه و تلاش ياتا بود با 947  كارمند تا پايان سال 2008 پس از ثبت نام و تاييد 3320 محل نمايندگي و آژانس معتبر ياتا با نرخ رشد 351 درصد مواجه گرديد .

         اين ارقام همچنان رشد صعودي و روند توسعه مستمر خود را با افزايش حجم بازار شركت هاي هوايي و نياز آنها به تسويه حساب مداوم با آژانس ها و نمايندگي ها ( تا سقف ده ميليارد دلار به علاوه يك ميليارد يورو  در سال 2008 ) ادامه داد . اكنون 182 خط هوايي و 3300 آژانس در BSP آلمان حضور دارند .

         BSP خدمات خود را علاوه بر شركت هاي هوايي عضو به شركت هاي هوايي غير عضو ياتا نيز ارائه مي دهد ، به شرط اينكه شركت هاي غير عضو حداقل 90 درصد معاملاتشان را همسان و مطابق با استاندارد ها و معيار هاي ياتا انجام دهند .

  امكان استفاده از سامانه BSPدر مناطق زيادي از سراسر دنيا وجود دارد بنابر اطلاعات مندرج در وب سايت ياتا  كشور هاي زير تحت پوشش اين سامانه هستند :

         آلباني ، آرژانتين ، استراليا ، اتريش ، بنگلادش ، بلژيك ، لوگزامبورگ ، بليز ، برمودا ، بوليوي ، بوسني و هرزگوين ، برزيل ، بلغارستان ، كانادا ، كامبوج ، آفريقاي مركزي و غربي ، شيلي ، چين ، چين تايپه ، كلمبيا ، كاستاريكا ، كرواسي ، قبرس ، جمهوري چك و اسلواكي ، جمهوري دومينكن ، افريقاي شرقي ، كارائيب شرقي ، اكوادور ، مصر ، السالوادور ، فنلاند ، فرانسه ، جزاير اقماري فرانسه ، آلمان ، يونان ، گواتمالا ، هندوراس ، هنگ كنگ ، مجارستان ، هندوستان ، اندونزي ، ايرلند ، اسرائيل ، ايتاليا ، جامائيكا ، ژاپن ، اردن ، قزاقستان ، ازبكستان ، تاجيكستان ، كره ، كويت ، لبنان ، مقدونيه ، مالزي ، جزيره مالت ، مكزيك ، ميكرونزي ، مراكش ، هلند ، نيوزلند ، نيكاراگوا ، نورديك بالتيك ، پاكستان ، پاناما ، گينه پاپوآ نو ، پارگوآ ، پرو ، فيليپين ، لهستان ، پرتغال ، روماني ، روسيه ، عربستان سعودي ، صربستان ، مونته نگرو ، سينگاپور ، اسلووني ، آفريقا جنوبي ، اسپانيا ، سوئيس ، ليختن اشتاين ، تايلند ، تونس ، تركيه ، انگلستان ، اوكراين ، اروگوئه ، ونزوئلا ، منطقه خليج فارس شامل : امارات ، بحرين ، عمان ، قطر

          مراحل عضويت خطوط هوايي و آژانس ها در BSP  

          مراحل عضويت بسيار ساده بوده و شامل پر كردن فرم درخواست  ، ارائه تاييده قانوني محلي براي آژانس ها ، فرم درخواست دريافت حق كميسيون باز  (اختياري )براي آژانس ها  ، فرم توافق مربوط به نحوه پرداخت پاداش به آژانس هاي پرفروش ، تهيه تجهيزات لازم و وديعه براي تضمين اوليه توسط آژانس ها تا پس از سه ماه بتواند فعاليت خود را از طريق BSP آغاز نمايند و پرداخت آبونمان و حق عضويت براي خطوط هوايي مي شود .

         به چهار روش صورتحساب ها از طريق  BSPLINK صادر مي شود :

  1 -  از طريق تكميل فرم ON LINE به صورت دستي  

2 -  از طريق مدارك استعلام به صورت خودكار 

 3 - از طريق صورت حساب تحليلي ON LINE به صورت خودكار    

4 -  انتقال يكباره کپي از برنامه ( Mass Upload ) براي كاهش هزينه و سرعت بيشتر كه توسط  پذيرفته مي شود .

          مزاياي BSP براي خطوط هوايي

         BSP به طور كلي سامانه اي ساده براي صرفه جويي در زمان ، تلاش و فعاليت ها و پول خطوط هوايي  است .

         BSP  با ارائه خدمات مديريت ، خدمات شبكه ، ارتباط متحد ، خدمات بي سيم در جهت رشد كسب و كار  ، ارائه كار قابل اندازه گيري ، پياده سازي و طراحي راه حل هاي نوآورانه گام بر مي دارد .

         BSP  به سادگي قابل آموزش به كاركنان خطوط هوايي ، نمايندگي ها و آژانس ها در محل است .

         BSP اين قابليت را دارد تا ماهيانه و يا در طول ماه بازپرداخت ها را به صورت خودكار ، پس از فروش هر نوع بليت عادي يا الكترونيكي با نمايش تمام كميسيون ها بررسي و با استفاده از فناوري پردازش داده ها از طريق خدمات مراكز داده ، داده هاي پردازش شده ارسالي آژانس ها را به سرعت در اختيار خطوط هوايي قرار دهد .

         BSP موجب تسهيل روند درآمدزايي و بازپرداخت حاصل از فروش به شركت هاي هوايي مي شود .

         BSP با پيش بيني و اخذ وديعه جهت ضمانت اوليه از آژانس ها موجبات كنترل ساده تر بر نقل و انتقال موجودي و ارتباط محرمانه و  امن تر مالي را براي خطوط هوايي فراهم مي آورد .

        BSP جهت صرفه جويي در هزينه ها اقدام به توزيع الكترونيكي گزارش ها و صدور صورت حساب ها و جمع آوري آنها از طريق ACMs / ADMs مي نمايد .

       BSP وجوه دريافتي حاصل از فروش آژانس ها و نمايندگي ها را بر اساس زمان بندي و تاريخ مشخص شده اخذ و سپس با خطوط هوايي تسويه حساب مي نمايد .

         در اين سامانه فايل هاي اعتبارسنجي قابل مشاهده است .

         در اين سامانه اطلاعات با ابزاري مبتني بر وب در فضاي مجازي رايانه اي جهت مديريت فرايند هاي مختلف ارائه مي گردد .

         در اين سامانه كنترل بر جريان هاي مالي و پولي و نظارت بر عملكرد نمايندگي ها و آژانس ها و بر سطح دسترسي آنها به وجود دارد .

         در اين سامانه كارت هاي اعتباري بانك ها و كارت هاي اعتباري شركت هاي هوايي(UATP  ) مورد قبول حسابداري است .

         در اين سامانه با روش هاي  ساده به صورت ON LINE نسبت به جمع آوري صورت حساب ها و پرداخت ها از عاملين فروش اقدام مي شود .

        در اين سامانه شركت هاي هوايي خدمات خود را بدون خلل به مشتريان ارائه مي نمايند .

        در اين سامانه در صورت لزوم مي توان اشتباه موجود در گزارش هاي روزانه ( بدهي و اعتبار ) دانلود شدة ACMs / ADMs  كه به وسيله سامانة هشدار  پست الكترونيكي در دسترس خطوط هوايي قرار گرفته را  اصلاح نمود .

         در اين سامانه نظارت بر روند تعامل و تبادل اطلاعات به وسيله يك مرجع بي طرف كه خدماتش در معرض نمايش و دسترسي آژانس ها و خطوط هوايي است صورت مي پذيرد  .

        در اين سامانه ادامه خدمات رساني نمايندگي و آژانس ها منوط به ارائه خدمات مناسب به مشتريان ، عملكرد مطلوب ، تسويه حساب و گزارش دهي به موقع آنها در فواصل زمان بندي شده است .

        در اين سامانه فناوري به گونه اي طراحي شده است كه با بهبود كيفيت و بازدهي كلي در روند كار ، مشتريان بتوانند غير از موارد مرتبط با مسافرت هاي هوايي ، با دسترسي به ساير سامانه هاي جهاني از امكانات ديگري در زمينه اجاره خودرو ، هتل ، بليت راه آهن ، بليت كشتي ، بيمه سفر ، تور هاي مسافرتي و ...  آگاهي يافته و ارزش بيشتر به مشتريان از طريق ارائه خدمات الكترونيكي داده شود .

         در اين سامانه تسويه حساب پس ازكسر سهم آژانس به ميزان مشاركت شركت هاي هوايي در انتقال مسافر صورت مي پذيرد .

         در اين سامانه پاسخگويي و حل و فصل اختلاف مقادير كشف شده در صورتحساب هاي صادر شده آژانس ها و نمايندگي ها فوري بوده و امكان اصلاح اشتباهات شناسايي شده توسط خط هوايي به صورت ON LINE  وجود دارد .

        در اين سامانه ذخیره سازی ، توزیع ، صدور و گزارش تحت کنترل براساس  STDs است .

         در اين سامانه آژانس هاي نامزد عضويت بايد با انتخاب شركت هوايي با BSP   همكاري نمايند .

         كاهش بار اجرايي مديريت ، ساده سازي روند عمليات حسابداري ، پردازش كوپن ، كنترل اسنادي و گزارش ها

         كاهش تعداد گزارش هاي مرتبط با فروش آژانس ها و نمايندگي ها

         كاهش فضاي اشغال شده براي نگهداري اسناد

         كاهش فرم هاي اداري و كاغذ و پيشگيري از اتلاف وقت و هزينه

         افزايش تمركز بخش مالي شركت هاي هوايي موجب كنترل پيشرفته اي بر انجام امور مالي مي شود .

         افزايش سرعت و حجم فروش و در نهايت بهره وري بيشتر

         گزارش گيري دوره اي از صورت حساب هاي صادر شده به صورت الكترونيكي ON LINE

         گزارش گيري دوره اي از صورت حساب هاي وارد شده به صورت الكترونيكي ON LINE

         مشاهده ON LINE صورت حساب هاي روزانه معاملات    

         مشاهده ON LINE موجودي استاك و نحوه فعاليت آژانس ها و نمايندگي ها توسط خطوط هوايي

         با استفاده از استاندارد ها از انحرافات اسنادي پيشگيري مي شود .

         با استفاده از فناوري هاي نوين بانكي و الكترونيكي بدهي مستقيما ً از نمايندگي ها و آژانس ها و عاملين فروش متعدد در حساب بانكيBSP به عنوان نقطه مركزي جمع آوري شده و سپس فقط با يك پرداخت به شركت هاي هوايي مطابق استاندارد هاي ياتا تسويه حساب مي شود .

         با استفاده از نتايج به دست آمده از بررسي روند فروش و سهم بازار  پايش شده ، شركت هاي هوايي مي توانند براي هر آژانس از روش هاي تشويقي ويژه اي استفاده نمايند .

         بروز هرگونه بي نظمي و نارسايي و تخلف و خطاي احتمالي در فرايند انتقال پول و يا عدم فعاليت آژانس ها براي فروش ، آنها را از چرخه همكاري با اين سامانه محروم مي كند .

 يادداشت :

IATA  International Air Transportation Association =

  Bank Settlement Plant =BSP

ACM    Agency Credit Memo =

ADM = Agency Debit Memo

UATP  Universal Air Travel Plan =

STD = Standard Traffic Document

 منابع :

 http://iata.org/ps/financial_services

www.iata.org

http://bspglobalsolutions.com

https://www.bsplink.iata.org

 

دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:تاريخ هنر ديدن گذشته, :: 9:23 ::  نويسنده : سروش نیا

تاريخ هنر ديدن گذشته

تاريخ چراغ روشن يا خاموش آينده

        امير مؤمنان علی ( ع ) مي فرمايند :         در اخبار گذشتگانت تأمل کن .
         به ياد بياور که بر آنها که پيش از تو بوده اند ، چه گذشته است .
         در خانه ها و بقايای ايشان بگرد .

          بنگر در هرآنچه که کرده اند  .

          ببين از کجا رفته اند و به کجا رسيده اند . 
          بدان که به زودی تو نيز يکی از ايشان خواهی بود و به همان صورت راه خواهی پيمود .

         انس با تاريخ به آدمي قدرت شگرفي مي بخشد كه حوادث در شرف تكوين راهم پيش بيني نمايد .
         تاريخ مرد جوان را « پير » مي سازد بدون آنكه چهره يي پر چين و شكن و مويي خاكستري رنگ داشته باشد .

         بعضي بر اين باورند، تاريخ مجموعه حوادثي است كه از آغاز فعاليت اجتماعي انسان در زندگي وي روي داده است ، اما برخي ديگر عقيده دارند كه تاريخ چون آينه يي است كه گذشته را در برابر چشمان نسل بعدي منعكس مي كند. اگر به تاريخ بدين گونه نگريسته شود، نمي توان انتظار داشت كه آينه بتواند تمام زواياي حوادث بشري را بازتاب دهد و اين تعريف از تاريخ فاقد مقبوليت عمومي است .

         تاريخ يك پديده ساكن و خاموش نيست ، تاريخ يك شط در حال حركت از حوادث و پيشامدها و تغييرات پديد آمده به دست انسان است و او خواه ناخواه مجبور بوده است براي دگرگون كردن محيط اجتماعي خويش تلاش كند و شرايطي به وجود آورد تا بتواند رشد كند، پيش برود، حتي بجنگد يا با طبيعت پيرامون خود وارد نزاع شود و موانع موجود در پيش پاي خود را دور كند .

         پروفسور " کار " مورخ نامدار انگليسی و خالق اثر معروف " تاريخ چيست؟ " می گويد : تاريخ هنر ديدن گذشته است و به منظور آگاهی از استعداد و توانايی هايی که حال دارد يا می تواند به آن برسد .

         " کالينگوود " معتقد است تاريخ چيزی به جز تاريخ انديشه و تفکر انسان ها در گذشته نيست.

         هر انساني سرگذشتي دارد كه داستان زندگي گذشتة اوست. كارهايي كه از انسان سر ميزند و رويدادهايي كه برايش رخ مي دهد ، سرگذشت او به شمار مي آيد .

         اين سرگذشت با دو روش پايدار مي ماند :
1-  نگهداري ماندگار هاي گذشته
2-   نوشتن و ياداشت كردن كارهاي انجام شده
         تاريخ در حقيقت ، گزارش زندگي گروهي و گذشته انسان است ، يعني چيزي بسيار فراتر از سرگذشت فردي براي همين است كه در تاريخ هميشه رخدادهاي بزرگ كه به همة مردم وابسته است ، مانند جنگ ، صلح ، آزادي ، استبداد ، استقلال ، زير سلطه بودن ، شكست ، پيروزي ، پيشرفت ، پسرفت ، فرمانروايي ، دين ، آئين ، دادگري ، ستمگري ، كشور گشايي و ... توسط دانشمنداني كه به خواندن تاريخ و پژوهش در آن مي پردازند يا به آنها تاريخ دان مي گويند ، مطرح مي شود .
         اهميت تاريخ :  
1-  دلبستگي ذهن كنجكاو انسان به جستجوگري در گذشته ها
2-  شناخت علل پيشرفت يا پس ماندگي مردمان گذشته و كنوني
3-  افزايش تجربه در زندگي كنوني و آينده
4-  يادآوري نيكنامي دادگران تاريخ و بدنامي ستمگران و بيدادگران
5-  آموختن درس ميهن دوستي و فداكاري و خدمتگزاري
6-  بكار گيري آموزهاي فراوان و اثر بخشي آن در زندگي فردي و اجتماعي

         مرحوم دكتر" علي شريعتي" در اين زمينه مي­نويسد  :  در تاريخ دو مفهوم ، يعني « موضوع تاريخ » و « خود علم تاريخ » در يك لفظ مشترك « تاريخ » بيان مي­شود . 

         " مايكل استنفورد " در اين باره مي­نويسد : تاريخ عبارت است از چيزي كه اتفاق مي­افتد (موضوع تاريخ) يا مجموعه­اي از رويدادها يا موقعيت­هاي عيني، با وجودهاي قابل شناسايي و قابلِ تشخيص واقع شده در زمان و مكان معين و هم تصويري كه از آن در ذهن مي­سازيم (دانش تاريخ ) ذخيره، يادآوري، بازآفريني و باز فهم آن رويدادهاي و بالاخره تأثير آنها بر شيوه­ي برخورد ما با رويدادها و موقعيت­هاي كنوني كه با مسامحه ، همه­ي اين موارد را مي­توان قلمرو خاطره نامند .

          تقسيم­بندي استاد مطهري از تاريخ

         تاريخ نقلي : تاريخ نقلي ، علم به وقايع و حوادث و اوضاع و احوال انسان­ها در گذشته است ، در مقابل اوضاع و احوالي كه در زمان حال وجود دارد.

         تاريخ علمي : علم به قواعد و سنن حاكم بر زندگي­هاي گذشته است كه از مطالعه و بررسي و تحليل حوادث و وقايع گذشته به دست مي­آيد.

         فلسفه­ي تاريخ ، علم به تحوّلات و تطوّرات جامعه­ها از مرحله­اي به مرحله­ي ديگر و شناخت قوانين حاكم بر آن تطوّرات و تحوّلات است .

فلسفه تاريخ

         اصطلاح فلسفه تاريخ در قرن هيجدهم ميلادی ، توسط ولتر وضع شد . منظور وی از اين اصطلاح ، چيزی بيش از تاريخ انتقادی و علمی نبود ؛ يعنی نوعی از تفکر تاريخی که در آن ، مورخ به جای تکرار داستان‌هايی که در کتب کهن می‌يابد ، خود به بازسازی آنچه واقع شده می‌پردازد . اين نام توسط هگل و نويسندگانی ديگر، در پايان قرن هيجدهم به کار رفت ، ولی آن‌ها معنای کاملاً متفاوتی از اين اصطلاح اراده کردند و آن را به معنای تاريخ کلی يا جهانی به کار بردند.          کاربرد ديگر اين اصطلاح را در نوشته‌های برخی از پوزيتويست‌های قرن نوزدهم می‌يابيم . از نظر آنها وظيفه فلسفه تاريخ ، کشف قوانين عامی بود که بر روند رويدادهايی که مورخ به شرح و نقل آنها می‌پردازد ، حاکم است . وظايفی که ولتر و هگل بر عهده فلسفه تاريخ می‌نهادند ، به وسيله تاريخ نيز قابل انجام بود ولی پوزيتويست‌ها تلاش کردند تا از اين طريق، تاريخ را نه فلسفه بلکه علمی تجربی قلمداد کنند. در هر يک از اين موارد کاربرد فلسفه تاريخ مفهوم خاصی از فلسفه مد نظر بود . متفکران اروپايی که از طبيعت نااميد شده بودند به پژوهش درباره تاريخ روی آوردند. زيرا تاريخ را هرچند آکنده از وقايع فهم ناپذير و رازهای ناگشودنی می نمود بيشتر از طبيعت به خواست و آرزوی انسان وابسته می ديدند. حتی با پذيرفتن سير تاريخ بشر در جهت خردمندانگی بيشتر او درباره پايندگی اين پيشرفت ترديد وجود دارد .

         يكي از معتبرترين نظريات علمي و نظري در گستره تاريخ به هگل تعلق دارد . او نه تنها بنيانگذار شاخه اي در علم تاريخ به نام فلسفه تاريخ است ، بلكه نظريات مولف او ، مورد استفاده بسياري از تاريخ نگاران ، نظريه پردازان علم تاريخ و حتي مخالفانش قرار گرفته است . هگل طي درسهايي كه در دانشگاه ، سر كلاس تاريخ فلسفي جهان ارايه مي كرد ، خطاب به اشخاصي كه تاريخ خويش را قرباني نگارش اقوام ديگر مي دانند ، نظريات جالبي ارايه مي كرد . او به صراحت مي گويد : قومي كه خود تاريخ خويش را ننوشته است ، تاريخي نيز ندارد . تنها اقوامي كه تاريخ شان را خود به شكلي مكتوب نوشته اند ، داراي تاريخ اند و بس ... به بيان ديگر ، هگل تولد نگارش اثر تاريخي را ، نه تنها يك پديده تاريخي ، بلكه معياري براي بازنمود جايگاه تطور تاريخي يك قوم مي داند . از اين منظر ، هر اثري فرزند زمانه خود است و مولود تطور تاريخي عصر خويش و آينه انعكاس تحولات تاريخي ، اجتماعي و فرهنگي ادوار خود است . از اين روي قوم ، جامعه ، تمدن يا جنسيتي ( مرد و زن ) كه خود تاريخ شان را ننوشته اند ، تاريخي نيز ندارند .

تقسيم­بندي شلينگ از تاريخ

         "  شلينگ " معتقد است كه تاريخ را از سه ديدگاه مي­توان مورد مطالعه و بررسي قرار داد :

 1.  ديدگاه منطبق با واقع

2.  ديدگاه منطبق با ايده

3.  تلفيقي از اين دو ديدگاه

تاريخ پژوهش در رخدادها و کارهای آدمی در گذشته ‌است . هرچند غالباً اين رشتهٔ مطالعاتی را در زيرگروهی از علوم انسانی يا علوم اجتماعی قرار داده‌اند ، با اين حال می‌توان آن را به عنوان پلی بين اين دو شاخه تلقی کرد ؛ زيرا روش‌های مطالعاتی مختلف آن از هر دو شاخه وام گرفته شده‌اند. تاريخ به عنوان يک رشتهٔ مطالعاتی دارای شاخه‌ها و گرايش‌های جانبی زيادی است که از آن میان می‌توان به تاريخ‌شماری، تاريخ‌نگاری، تبارشناسی، خط نگاری تاريخی     ( کتابت شناسی ) و Clio metrics  اشاره کرد .

         موّرخين از گذشته کوشيده‌اند تا پرسش‌های تاريخی را با پژوهش در اسناد نوشتاری پاسخ گويند . با اين‌حال پژوهش‌های تاريخی تنها به اين منبع‌ها محدود نمی‌شوند .

         به طور کلی منبعِ‌های دانش تاريخی كه تاريخ‌نگاران برای کار خود از آنها استفاده می‌کنند را می‌توان به سه دسته تقسيم کرد : نوشته‌ها ، گفته‌ها ، بقايای مادی  

         موّرخان غالباً به اهميت نوشته‌های تاريخی اشاره می‌کنند. اين تأکيد باعث ايجاد اصطلاح پيش از تاريخ شده که به دورانی که هنوز خط ساخته نشده بود اشاره می‌کند . تقسيم تاريخ به شکل پيش از تاريخ و پس از تاريخ بستگی زيادی به موضوع مورد مطالعه دارد زيرا خط در هر جای دنيا در زمان خاصی پديد آمده ‌است .

         توجه به گذشتهٔ انسان به طور طبيعی باعث تقيسم زمان به تکه‌های قابل اداره شده ‌است . راه‌های زيادی برای تقسيم گذشته وجود دارد که از اين ميان می‌توان به تقسيم‌های تاريخ‌شماری، فرهنگی و موضوعی اشاره کرد . اين سه گونهٔ تقسيم‌بندی انحصاری نيستند و غالباً می‌توان موارد تداخل را بين آن‌ها مشاهده کرد . تمرکز روی مکان ، زمان يا موضوعی خاص بين موّرخان امری عادی است و باعث تخصص‌گرايی در تاريخ‌نگاری می‌شود . تاريخ برای ديگران ، به شکل اصطلاحی کلی به معنای مطالعهٔ هر چيز دربارهٔ انسان‌های پيشين در آمده‌ است اما به تازگی حتی اين محدوده هم توسط رشته‌هايی چون تاريخ بزرگ به چالش کشيده می‌شود . از روزگاران گذشته تاريخ را با هدف‌های عملی يا نظری می‌خواندند اما امروزه آن را جهت کنجکاوی فکری هم مطالعه می‌کنند .

        سه شيوه تاريخ نگاري در دنياي اسلام

         اولين شيوه تاريخ نگاري روش روايي است .

         در اين روش روايتهاي مختلف درباره وقايع تاريخي با درج سلسله روايات و اسناد به طور کامل يا ناقص و در برخي موارد بدون آن بيان مي شود . در دنياي اسلام مشهور ترين مورخ در اين شيوه محمد بن جرير طبري است در داخل ايران نيز خواجه رشيدالدين فضل الله همداني نويسنده کتاب جامع التواريخ از جمله نويسندگاني بود که کتاب خويش را بدين شيوه نگاشت . ابان بن عثمان و محمد بن مسلم زهري دو تاريخ نگار مسلمان نيز چنين روشي را براي نگارش تاريخ مورد عنايت قرار دادند اين روش تحليل را مورد غفلت قرار داده و به روايت صرف وقايع مي پردازد از اين جهت مي توان آن را روشي ناقص تلقي کرد .
         دومين شيوه تاريخ نگاري روش ترکيبي است .

         در اين روش مورخ به جاي آنکه روايتهاي گوناگون و اسناد متعدد يک رخداد و واقعه تاريخي را بيان کند از راه مقايسه و ايجاد سازگاري ميان آن گزارش هاي مختلف ، واقعه مذکور را طي يک روايت توضيح مي دهد . از جمله مورخين برجسته و مشهوري که چنين شيوه اي را براي نگارش تاريخ خود برگزيد مي توان به ابوحنيفه احمد بن داوود دينوري ، تاريخ نگار ايراني سده سوم هجري و مولف کتاب معروف اخبارالطوال اشاره داشت. دينوري مطالب کتابش را بدون پيوستگي به يکديگر ذکر نکرده اما در مطالبي که نگاشته از تکرار و روايات حتي الامکان خودداري کرده است . ابوالعباس بلاذري، از مورخان بزرگ عرب و نويسنده کتاب فتوح البلدان ، که مي توان گفت کتابش در راس تمام کتابهاي تاريخي مربوط به نخستين ازمنه اسلامي و بويژه فتوحات اسلامي قرار دارد نيز از جمله تاريخ نويساني بود که از روش ترکيبي براي نگارش کتاب خود استفاده کرد .
         سومين شيوه ، روش تاريخ نگاري تحليلي است .

         در اين شيوه، مورخ در کنار نقل روايت و گزارش تاريخي عمدتا ترکيبي به تجزيه و تحليل ، تبيين و بررسي علل و نتايج آن مي پردازد . روش مذکور محصول قرون جديد و عمدتا دستاورد دانشگاهها ، تاريخ پژوهان و فلاسفه غربي است و نه تنها در تاريخ نگاري ايران و اسلام بلکه در تاريخ نگاري يونان و روم باستان نمي توان تاريخي تحليلي که کاملا مصداق تعريف فوق باشد به دست داد . البته برخي از تواريخ نوشته شده توسط ايرانيان را که نويسندگان آنها با توجه به اوضاع و احوال سياسي ، اجتماعي ، علمي و فکري زمان ، ديدگاهي خاص نسبت به تاريخ و نظري ويژه نسبت به هدف آن داشته و گاها به تحليل برخي فرايندهاي تاريخي و نتيجه گيري پرداخته اند مي توان تا اندازه اي تحليلي ناميد .  ابوعلي مسکويه رازي از جمله کساني است که شيوه اي چنين را کم و بيش مورد کاربرد قرار داده است . وي در نگارش کتاب تجارب الامم و تعاقب الهمم برخلاف مورخان پيشين به نوشتن شرح وقايع و اتفاقات بسنده نکرد بلکه تلاش و کوشش نمود که اهميت حوادث را نيز درک کند .

 [1] – شريعتی، علی؛ انسان، مجموعه آثار 24، تهران، الهام، چاپ اول، ص251

[2] – استنفورد ، مايکل ؛ درآمدی بر فلسفه تاريخ ، احمد گل محمدی ، تهران ، نی ، چاپ اول ، ص 421

[3] – مطهری ، استاد مرتضی ؛ جامعه و تاريخ ، تهران ، صدرا ، چاپ هشتم ، ص 70-77

نگاهي بر روشهاي تاريخ نگاري ايراني و اسلامي   منبع: روزنامه – رسالت – تاريخ شمسی نشر 28/11/1388  

 عرفان نويسنده : كريمي
تاريخ چيست  نويسنده : سام پيروز

ويکی‌پديا ، دانشنامهٔ آزاد

گردآورنده :                        

بهروز سروش نيا

 

 

دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:سلامت روان و بدن, :: 9:22 ::  نويسنده : سروش نیا

پزشكي EFT سلامت روان و بدن

سلامت روان و بدن با روش پزشكي EFT

         به گفته برخي روانشناسان كيفيت زندگي افراد مستقيما ً با سلامتي روحي آنان ارتباط دارد ، بدين جهت افراد به دنبال يافتن روش هاي كارآيي هستند كه بتواند بهترين ، موثرترين و سريع ترين وسيله را براي آسودگي دائم از احساسات ناخوشايند مانند : افسردگي ، احساس گناه ، خشم ، غم ، اختلال رواني ناشي از خاطره تروما فراهم آورند .

         روانشناسان بر اين باورند كه علت اصلي همه احساسات ناخوشايند در سيستم انرژي بدن قرار دارد ، بدن طبيعتي الكترونيك دارد ، كافي است پاي خود را روي فرش بكشيد و سپس هنگام لمس قطعه فلزي تخليه الكترويسته ساكن را از انگشتان خود ببينيد يا از طريق نوار هاي الكترو آنسفالوگرافي و الكتروكارديوگرافي كه فعاليت هاي الكتريكي مغز و قلب را ثبت مي كنند ، اين فرايند را مشاهده نمايند .

         چيني ها پنج هزار سال پيش سيستم جريان انرژي بدن را كشف كردند انرژي كه در بدن جريان دارد و به چشم ديده نمي شود و بدون ابزار پيشرفته قابل مشاهده نيست .اين كشف پايه طب سوزني ، طب فشاري و طيف گسترده اي از روش هاي درمانگر امروزي شد . انرژي كه در بدن جريان دارد و به چشم ديده نمي شود و بدون ابزار پيشرفته قابل مشاهده نيست .

         EFT  روشي است كه بر جريان انرژي بدن به سادگي و با زدن ضربات ملايم به نقاط انتهاي انرژي ، تغييرات شگرفي را در وضع سلامتي روحي و جسمي فرد پديد مي آورد و ناراحتي هاي ناشي از اختلال انرژي را از بين مي برد .

         برخي افراد با خاطرات ناگوار اذيت  شده و سيستم انرژي بدن آنها مختل و متمايل به عدم تعادل مي شود كه با زدن چند ضربه ملايم به طرز مناسب سيستم متعادل شده و آرامش جاي احساسات ناخوشايند را مي گيرد . همه احساسات ريشه مشتركي دارند ،  اختلالات در سيستم انرژي بدن مي توانند به شيوه هاي مشابهي بهبود يابند دستور اساسي به عنوان زير بنا براي تمامي فرايند هاي درمان به كار گرفته مي شود كه شامل اجزاء زير است :

         تصحيح :

قبل از اقدام به برطرف كردن اختلالات سيستم انرژي  ، از درستي قطبيت آن اطمينان يابيد زيرا سيستم انرژي مي تواند به نحوي در معرض تداخل الكتريكي قرار گيرد و از ايجاد تعادل به وسيله ضربه زدن ملايم ممانعت به عمل آورد ، بر طرف كردن تداخل كار تصحيح است ، ممانعت ناشي از تداخل به صورت قطبيت معكوس سيستم انرژي ظاهر مي شود نام رسمي آن وارونگي رواني است ، وارونگي رواني اغلب از افكار منفي و مايوس كننده اي كه ناخودآگاه هستند ، پديد مي آيد و هرگونه تلاش براي درمان را خنثي مي كند ، پس آنرا بايد تصحيح كرد .

                كار تصحيح دو قسمت دارد :

         1 – اين جمله تاكيدي را سه بار بگوييد " با وجود اين كه دچار مشكل ............. ( استرس ‌، ترس ، وحشت از ... ، سر درد ، خشمگين بودن ، گرفتگي عضله گردن ، كابوس ، تمايل به مواد مخدر ، ترس از مار ، افسردگي ، يا خلاصه اي از مشكل مورد نظر را بگوييد ، ... ) هستم ولي عميقا ً و كاملا ً شخصيت خود را قبول مي كنم .

         مهم نيست جمله تاكيدي را قبول داشته باشيد ، فقط لازم است آن را بگوييد ، هر چند بهتر است با صداي بلند و با احساس و مؤكد بگوييد ولي اگر عادي و زير لب و درد دل گونه گفته شود ، اثربخش بوده و كارآيي دارد .

         2 – هم زمان با جملات تاكيدي بايد نقطه دل ريش را ماليده يا اين كه بر روي نقطه ضربه كاراته ضربات ملايمي زده شود .

         نقاط دل ريش در بدن :

         پايين گلو ، فرو رفتگي بالاي جناق سينه حدود هفت سانتي متر به پايين و كمي بيش از هشت سانتي متر به سمت چپ يا راست ، اگر در اين محدوده در دايره اي به قطر پنج سانتي متر با نوك انگشتان خود فشار وارد كنيد نقطه دل ريش را مي يابيد ، چند بار ماليدن اين نقطه هم زمان با گفتن جمله تاكيدي موجب مي شود ماده لنفاوي جمع شده و متراكم در اين قسمت كاملا ً پخش شده و از آن پس احساس دل ريشي نخواهيد داشت .   

         نقطه ضربه كاراته :

         نقطه گوشتي خارج از هر يك از دست ها بين مچ تا انگشت كوچك است ، محلي كه ضربه كاراته را بر روي آجر وارد مي كنيد ، با نوك انگشت اشاره و مياني دست ديگر ، ضربات نسبتا ً محكمي به نقطه ضربه كاراته وارد كنيد .

         " تاثير نقطه دل ريش كمي بيش از نقطه ضربه كاراته است . "    

         شروع كار

         در حالي كه نقطه دل ريش را مي ماليد يا به نقطه ضربه كاراته ضرباتي را مي زنيد ، جملات تاكيدي را سه بار به صورت مواكد تكرار كنيد .

         ضربات را محكم وارد كنيد اما نه آنقدر كه منجر به كبودي يا صدمه گردد .

         بر روي هر نقطه انرژي هفت بار ضربه بزنيد ، اگر نقاط ضربه در دو طرف بدن هستند مهم نيست به كدام طرف ضربه بزنيد .

         نقاط ضربه

         مسير هاي انرژي داراي نقاط انتهايي نزديك سطح بدن هستند ، فقط كافي است كه به يكي از نقاط انتهايي ضربه بزنيد تا اختلالات از بين برود .

         - ابتداي ابرو ، بالاي بيني كمي متمايل به طرفين

         - روي استخوان كناري چشم

         - بر روي استخوان زير چشم ، حدود سه سانتي متر زير حدقه چشم

         - بر روي سطح كوچك بين بيني و لب بالايي

         - در وسط فاصله بين چانه و لب پايين

         - محل اتصال استخوان ترقوه و دنده فوقاني حدود 5/2 سانتي متر به طرفين ، پايين تر از گودي گردن

         - در كنار بدن در مردان ، همتراز با نوك سينه و در زنان ده سانتي متر پايين تر از زير بغل

         -  5/2 سانتي متر زير نوك سينه در مردان ، محل اتصال بخش زيرين سينه در زنان

         - لبه بيروني انگشت شست ، همتراز با انتهاي ناخن

         - كنار انگشت اشاره سمت روبروي شست ، همتراز با انتهاي ناخن

         - كنار انگشت مياني ، سمتي كه به شست نزديكتر است ، همتراز با انتهاي ناخن

         - بخش دروني انگشت كوچك سمتي كه به شست نزديكتر است ، .همتراز با انتهاي ناخن

         - نقطه ضربه كاراته ، قسمت گوشت آلود دست بين مچ تا انتهاي انگشت كوچك

         روش 9 گاموت

         هدف از آن تمركز بيشتر مغز است و انجام فرايند 10 ثانيه اي كه شامل 9 فعاليت از طريق چرخاندن چشم ها و زمزمه كردن و شمارش است كه همزمان ضربات ملايم و پيوسته اي بر روي يكي از نقاط انرژي بدن زده مي شود .

         ابتدا بايد نقطه گاموت را يافت ، اين نقطه بر پشت هر دو دست با فاصله حدود 5/1 سانتي متر از مفاصل ابتداي انگشتان حلقه و كوچك قرار دارد ، سپس بايد ضربات پيوسته ملايمي روي نقطه گاموت زد و 9 كار را انجام داد .

         الف – چشم ها را ببنديد .

         ب – چشم ها را باز كنيد .

         ج – در حالي كه سر ثابت است به طرف پايين و راست نگاه كنيد .

         د – در حالي كه سر ثابت است به طرف پايين و چپ نگاه كنيد .

         ه – چشم ها را در جهت عقربه ساعت بچرخانيد .

         و – چشم ها را در جهت عكس عقربه ساعت بچرخانيد .

         ز – آهنگي را به مدت دو ثانيه زمزمه كنيد . " مثلا ً تولدت مبارك "

         ح – از يك تا پنج را به سرعت بشماريد .

         ط – آن آهنگ را دو ثانيه ديگر زمزمه كنيد .

         پيشنهاد مي شود كارهاي نه گانه به ترتيب خاص خود باشد اما اگر ترتيبش را بر هم بزنيد به شرط اين كه 9 كار را پشت سر هم انجام دهيد و بند هاي ز ، ح ، ط  را پشت سر هم انجام دهيد اشكالي ندارد ، اگر در مقابل آهنگ مقاومتي وجود دارد مي توان آهنگ ديگري را زمزمه كرد .

         مراحل

         مشابه مراحل قبلي است حدود هفت بار بر هر يك از نقاط انرژي ضربه بزنيد و در همان حال عبارت يادآوري تاكيدي را در هر نقطه تكرار كنيد .

         به كاربردن EFT  ساده است كافي است دستور اساسي يك دقيقه اي را به همراه جمله تاكيدي تصحيح و عبارت يادآوري به سوي مشكل خود جهت گيري نماييد ، سپس آنقدر آن را تكرار كنيد تا مشكل از بين برود ، به كمك اين فرايند ساده با پشتكار مي توانيد سيستم خود را مجددا ً سازماندهي كنيد .

         توجه داشته باشيد كه هرگاه چند جنبه در يك مشكل روحي وجود داشته باشند تا وقتي كه با استفاده از دستور اساسي شدت تمامي جنبه ها به صفر نرسيده باشد احساس آسودگي بوجود نخواهد آمد ، اگر مثلا ً همزمان دچار سر درد ، دندان درد و دل درد باشيد تا وقتي كه هر سه مورد از بين نرفته باشند احساس سلامتي نخواهيد كرد .

         بهتر است كه هر گاه مي توانيد فقط بر روي يك موضوع كار كنيد ، زيرا گاهي گردآوري مشكلات خاص مانع پيشرفت EFT  مي شود ، اگر مشكلات را به وقايع خاص تقسيم كنيد در همان ابتداي كار متوجه پيشرفت خود خواهيد شد ، زيرا به اين طريق علت اصلي هدف گيري شده و مؤثرتر خواهد بود .

         نبايد از EFT  در مورد بيماري هاي رواني شديد يا هر چيز ديگري استفاده كنيد ، مگر اين كه به خوبي آموزش ديده و واجد شرايط باشيد .

         نتايج EFT  معمولا ً دائمي هستند ، از لحاظ EFT  شدت مشكل يا طول مدت آن اهميت ندارد ، علت هميشه اختلال در سيستم انرژي است و آسودگي صرف نظر از شدت مشكل ، با استفاده از پشتكار و دستور اساسي به دست مي آيد .

         توجه داشته باشيد EFT  هيچگاه پيشنهاد نمي كند بدون مشورت با پزشك معالج استفاده از دارو را قطع كرد ، اما در كنار دارو با اين روش به طور مداوم و همزمان مي توان مشكل را رفع نمود .

               

 

منبع :

         EFT روشي براي آسودگي روح و جسم ؛ گري كريك مترجم فرهاد فروغمند

گردآورنده : بهروز سروش نيا

 

دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب: شكايت مشتري, :: 9:21 ::  نويسنده : سروش نیا

                                 " شكايت ، يك هديه است ! "                                 

         امروزه برخي سازمان ها و شركت ها شكايت مشتريان ، به خود را مساوي شكايت خانوادگي مي دانند . به همين منظور و به سبب اهميت شكايت در اكثر سازمان ها بخشي به نام مديريت شكايت مشتريان وجود دارد .

         - شكايات با ديد فرصت هاي مغتنم مورد رسيدگي قرار مي گيرند .

         - مشتريان ناراضي براي بيان شكاياتشان ترغيب مي گردند .

         - از طريق نشريه درون سازمانی به صورت همگاني به اطلاع كاركنان رسيده ، كه شكايات  مشتريان با آغوش باز پذيرفته مي شود .

         - به صورت همگاني اطلاعات مربوط به روش و محل مراجعه جهت شكايت كردن ، از طريق كاركنان سطوح تماس ، در اختيار مشتريان قرار مي گيرد .

         - فرايند پذيرش و ثبت شكايات ، تا حد امكان ساده شده است .

         - از مشتريان ناراضي و شاكي تقدير و تشكر مناسب مي گردد .

         - پس از خاتمه فرايند پيگيري هر شكايت نتايج به صورت گفتگوي تلفني دوستانه يا نامه اي صميمي به مشتريان منعكس شده است .

         - به مشتريان گفته مي شود : ما تنها مشكلاتي را مي توانيم حل كنيم كه در مورد آن آگاه باشيم .

         - از مشتريان خواهش مي شود تا نارسايي هايمان در ارائه خدمات را به ما گفته و خوبي هايمان را بين دوستان و ديگر رقباء تبليغ نمايند .

         بنابر تحقيقات انجام شده 95 % مشتريان ناراضي شكايت نمي كنند و فقط شركت يا سازمان را در فهرست سياه خود قرار مي دهند و ديگر به سراغش نمي روند .

         در بيان اهميت نظرات مثبت و منفي مشتريان براي سازمان ، گفتني است كه شركت زيراكس ساليانه 400 هزار برگه نظر خواهي را بين مشتريان خود توزيع مي كند كه تنها 30 هزار نفر نظرات خود را ( رضايت يا نارضايتي ) به شركت باز مي گردانند . اين شركت براي نشان دادن ارزش و اهميت نظرات مشتريان اظهار نموده ، ما 400 هزار برگ كاغذ ساليانه به مشتريان مي دهيم و در عوض 30 هزار كيلو طلا دريافت مي كنيم

         همچنين شركت سوني نيز براي نشان دادن ارزش و اهميت نظرات مشتريان ، براي هركس كه نظراتش را در پرسشنامه ارائه شده بيان نمايد ، يك كارت تلفن نيم ساعته ارسال مي كند .

         بايد به خاطر سپرد كه بنابر تحقيقات انجام شده اگر سازمان ها تنها به شكايات مشتريان گوش فرا دهند و براي رفع مشكل مشتريان اقدامي نكنند يك پنجم از مشتريان ناراضي مجددا ً براي خريد محصولات و خدمات باز خواهند گشت .

         شركت هاي برتر و پيشرو نياز هاي جذاب مشتريان را زودتر كشف و زودتر از رقباء برآورده مي سازند ، براساس نياز هاي بالقوه جمع آوري و تجزيه و تحليل و پژوهش شده كه آنرا صداي مشتري مي نامند  ، استراتژي مناسبي را براي شركت و يا سازمان خود تبيين مي كنند ، زيرا مشتري است كه تصميم مي گيرد كه يك استراتژي باقي بماند يا از برنامه حذف شود .

         روش هاي جمع آوري صداي مشتري از طريق ؛ استفاده از پرسشنامه ، مصاحبه حضوري با مشتريان ، نظر خواهي از مشتريان خود و رقيب ، استفاده از شكايات دريافتي از مشتريان است .

         بر اساس تحقيقات در موارد زيادي كه دريافت شكايات به كاركنان واگذار شده اين افراد شكايات را فيلتر كرده و يا مشتري را براي شكايت دلسرد مي كنند .

         عملكرد و نقش كاركنان نسبت به مشتريان منجر به خشنودي و يا نارضايتي و شكايت بيشتر آنان مي شود كه مديران را براي نظارت و هدايت با مشكلات فراواني روبرو مي كند ، زيرا امكان محدود كردن رفتار انسان ها در يك قالب ثابت وجود ندارد . عواملي چون محيط خانوادگي ، ويژگي هاي شخصيتي در افراد باعث بروز رفتار هايي مي شود كه گاهي غير قابل كنترل بوده و هرگونه تلاش براي بهبود وضعيت پيش آمده ، آن را بحراني تر مي نمايد .

         لذا بدين منظور روش هاي موثر و كاربردي فراواني  از  سوي صاحب نظران دانش مديريت ارائه شده است .

         حال بياييد با هم با استفاده از يكي از راهكار ها كه با ساده سازي روند برخورد با مشتري را تسهيل مي كند ، گامي در القاي مباني رفتاري و بهبود عملكرد در محل مواجهه كاركنان با مشتريان برداريم و آن روش  را " شكايت ، يك  هديه است . " بناميم .

         در اين روش با استفاده از واژگان در زبان انگليسي ، هر واژه نشانگر مجموعه اي از نكات ارزنده مي گردد و هر كدام از حروف هر واژه وظيفه ويژه اي را بيان مي نمايد . كه برجسته نشان دادن آنها ، مي تواند توجه كاركنان را به خود جلب نمايد .

         با اين روش به واژه هديه به عنوان يك واژه كليدي نظر مي اندازيم .

GIFT   هديه  

Customers are our GUEST = G  

         مشتريان ميهمان ما هستند .

Be more INTERESTED IN your job = I

         به شغلتان دلبسته و بسيار علاقمند باشيد .

Be good humoured when FACE  UP to customers  = F

         هنگام مواجهه با مشتريان خوش اخلاق باشيد .

 Be on your company TARGET =  T

        همسوي با هدف هاي شركتتان قرار گيريد . 

24/11/87

 

دو شنبه 26 ارديبهشت 1390برچسب:قوميت , :: 9:18 ::  نويسنده : سروش نیا

نوشته شده در چهارشنبه دوم بهمن 1387 ساعت 9:49 شماره پست: 23

قوميت و الگو های سیاست قومی در کشور

اسفند ماه 1384

بخش اول

مقدمه

         شكل گيري پديده مسايل قومي و اقليت ها موضوعي است كه با فروپاشي تعدادي از قدرت هاي بزرگ جهاني در پايان جنگ بين المللي اول شكل مشخص و گسترده اي يافته است ، حدود پنج هزار قومیت در دنیا شناسایی شده که در چارچوب بیش از دویست دولت جمع شده اند . ظهور جوامع چند قومیتی 1  پدیده تاریخی جهان معاصر و زاییده حوادث جهانی متعدد است ، عمده ترین عوامل مهاجرت های گسترده طی قرن نوزدهم و بیستم و تأسیس دولت های تازه در جهان سوم بدنبال زوال نظام استعماری اروپایی متعاقب جنگ جهانی دوم است . امروزه جوامع اندکی وجود دارند که ( حداقل تا حدودی ) چند قومیتی نباشند . اضمحلال امپراتوري روسيه ، اتريش و عثماني در پايان جنگ جهاني اول باعث شكل گيري انبوهي از خواسته هاي قومي و ملي در بخش هاي برجاي مانده از اين امپراتوري ها براي كسب نوعي موجوديت مستقل و كشوري و پديد آمدن مسايلي بود كه هنوز هم تا حل و فصل نهايي آنها ، راه دشواري در پيش است  .  نفوذ تجدد 2 نیز در تمامی مناطق جهان نتوانسته است موضوع قومیت را به عنوان منبع ایجاد منازعات سیاسی " از اعتبار ساقط سازد ."

         جامعه ایران از لحاظ دسته بندی تشکل های قومی ، در زمره کشور های کثیرالمله یا کثیرالمله قومی که دارای بدنه تاریخی – فرهنگی مشترکی هستند ولی در عین حال از خرده فرهنگ ها 3  و نوعی گویش های فرهنگی برخوردارند ، قرار دارد . ارتباط خرده فرهنگ ها از دو سو است :

          الف – از یک طرف به موجب ارثیه ای که از زمان هخامنشیان تا به امروز در کالبد و پیکره جوامع ایرانی رسوخ داشته ، همانا سازگاری و تساهل و بردباری و همزیستی مسالمت آمیز نژادی – زبانی در کشور وجود دارد . بدین معنی که برای افراد متعلق به خرده فرهنگ ها هیچگونه مانع بازدارنده اساسی برای مشارکت در اداره عمومی – البته به معنای متداول خود – و یا میل به مقامات و مناسب مختلف وجود ندارد . به خصوص در هزار ساله گذشته به ویژه از زمان سلجوقیان به بعد بسیاری از سلسله ها و شخصیت های دیوانی و سیاسی و غیره متصف و متعلق به همین خرده فرهنگ ها بوده اند .

         ب – از سوی دیگر در این رابطه از لحاظ مذهب ، جامعه ما با نوعی نارسایی و نابردباری روبروست .

         تاريخ ايران در صد ساله اخير حاكي از آن است كه در شرايط بحران سياسي و اقتصادي كه قدرت سياسي به شدت در بحران بسر مي برد ، شاهد حركت هاي قومي فراواني هستيم كه غالبا ً در دوراني اتفاق افتاده اند كه دولت مركزي به دليل هجوم بيگانگان ، اشغال كشور و امثال آن دچار بحران بوده و در عمل حكومت چندان حضوري در جامعه نداشته است .     

        برخي از محققان خارجي تشكيل دولت ملي را به تاسيس حكومت صفويان در ايران نسبت مي دهند اما به مفهوم مدرن كلمه ، دولت ملي با پيروزي انقلاب مشروطه در ايران شكل مي گيرد . علت هم اين است كه تا اين زمان كشور ايران بر اساس پيوند هاي ايلي – قبيله اي اداره مي شد ، اما با انقلاب مشروطيت در نظام اداره كشور عنصري جديدي به نام ملت دخيل شد كه دستاورد انقلاب مشروطيت بود . انقلاب مشروطيت و نهاد هاي تاسيسي آن به يك معنا شأن مردم ايران را از رعيت به ملت كه صاحب حقوق سياسي و اجتماعي و از جمله حق دخالت در تعيين سرنوشت است ارتقاء داد .

 ماهيت سنتي قدرت در دوران قبل از مشروطيت باعث شده بود كه حكومت هاي مركزي همواره ساز و كار خاصي را در كنش خويش نسبت به حكومت هاي محلي و مركز گريز و گروه هاي قومي و ايلات و عشاير در پيش بگيرد اين كنش ، واكنش متقابل خود را در پي داشت كه در تاريخ ايران به روابط حكومت هاي محلي و مركزي تعبير شده و باعث تعاملاتي در روابط حكومت هاي محلي و مركزي گشته و نيز باعث تعاملاتي در روابط حكومت هاي مركزي و محلي و گروه هاي قومي با ساختار هاي معيشتي مبتني بر مناسبات توليدي خاص خود و ساختار سياسي قومي و ايلي و عشيره اي شده بود.

         ژان ژاک روسو می گوید : اعطای یک شخصیت ملی به یک واحد و جمعیت که از داشتن شخصیت ملی محروم است وظیفه ساده ای نیست بوجود آوردن و ابداع اقوام , مانند خلق امت ها به عوامل از قبل موجود و شرایط مناسب احتیاج دارد , در غیر این صورت ابداعات از پا گرفتن در میان جمعیت های ناشناخته , عاجز و ناتوان خواهند بود .

         قوميت از واژگاني است كه پس از انقلاب مشروطيت در ايران معاني نويني پيدا كرده و با مفاهيم كهن آن متفاوت شده است ، قوميت به گروهي با ويژگي هاي فرهنگي بنيادي چون زبان ، آداب و رسوم و ميراث تاريخي متمايز از ساير گروه هاي اجتماعي اشاره دارد كه داراي پيوستگي ها و هبستگي هاي نژادي  بوده و از منابع و منافع مشترك و تجربيات تاريخي تقريبا ً مشابهي برخوردار هستند ، برخی مفهوم قومیت را مفهومی کهن  و برخی مدرن می دانند ، گروهی بر آنند که قومیت همواره وجود داشته و باید آن را پدیده ای فراتر از نظام خویشاوندی و انسجام دهنده به یک گروه انسانی دانست که با تکیه بر گروه بزرگی از نماد ها ، باور ها و ذهنیت ها در طول زمانی بسیار طولانی شکل گرفته است ، در حالی که گروه دیگر معتقدند که قومیت بیش از هر چیز حاصل مدرنیته بوده و باید آن را واکنشی در برابر پدید آمدن دولت های ملی دانست که به ویژه در کشور های در حال توسعه عموما ً بر محور یکی از اقوام موجود در پهنه سرزمینی خود به وجود آمده اند و این امر سبب شده است که اقوام دیگر این پهنه به صورتی واکنشی نسبت به هویت قومی خود آگاهی یافته و حرکات قوم گرا و حتی جدایی طلب را آغاز کنند . گاه نیز موضوع در قالب واکنشی نسبت به دخالت های استعماری و حتی به صورت دخالتی استعماری برای تضعیف دولت های کوچک جهان سومی مطرح شده است .

         آنتونی اسمیت در مقاله " منابع قومی ناسیونالیسم " ویژگی های زیر را در مورد قومیت برشمرده است :

         الف – نام ها و اسامی نه تنها برای هویت خود یا دیگری ، بلکه به عنوان علامات نشان دهنده شخصیت جمعی ، حائز اهمیت هستند . ب – داشتن عقیده و افسانه نیاکان و اجداد مشترک ، اجتماع دارای خاطرات تاریخی باشد . ج – داشتن فرهنگ مشترک ، اجزاء فرهنگ شامل لباس ، غذا ، موسیقی ، حرفه ها ، معماری ، مقررات ، آداب و رسوم و نهاد ها می شود .  د – پیوند با یک سرزمین مشخص و معین  ه – هبستگی و وحدت منافع

         ويكتور كوزولف يكي از قوم شناسان مي گويد : قوم ، سازمان اجتماعي تشكيل يافته اي است كه در پهنه سرزمين معين قرار دارد و شامل مردماني است كه در طول تاريخ با هم پيوند اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، خويشاوندي و ... برقرار كرده اند و داراي زبان و ويژگي هاي فرهنگي ( كه شامل دين و دينداري نيز مي شود ) هستند ، پيوند هاي خويشي ، ارزش هاي اجتماعي و سنت هاي مشترك دارند .  

         قوم گرايي در فرهنگ غربي نيز وجود دارد و ويژه كشور ما ايران نيست ، ممكن است در كشوري مليت واحد ، مليت ها يا قوميت ها ي مختلف موجود باشد ، اما قوميت قديميترين شكل يا سازمان اجتماعي – سياسي انساني داراي زبان ، تبار ، فرهنگ ، تاريخ و سرزمين مشترك است كه ممكن است دولت مستقل و مليت واحدي را ايجاد نمايد ، شاخصه هاي قوميت زبان و فرهنگ است چرا كه ممكن است در طول تاريخ سرزمين تغيير كند .

         به مجموعه از این اقوام كه در درون مرز هاي يك كشور معين مي زيند و تابعيت مشترك دولت آن را دارند ملت گفته مي شود ، در هر جامعه و کشوری وجوه مشترک موجود ، ارکان و اساس ملیت قرار می گیرد ، مثلا ً در آلمان قومیت ، در سویس وطن یا سرزمین و در آمریکا تابعیت رکن اصلی ملت و ملیت را تشکیل می دهد .

         در قانون اساسي مشروطه صحبت از مسايلي به ميان آمد كه طرح آنها مي توانست در دراز مدت احساس تبعيض را در برخي از اقوام ايراني بوجود آورد . جنبش مشروطه که به سرازیری افتاد ناگهان استبداد رضا خانی سر بر آورد ، وضعيت این دوران را با ظهور دولت مطلقه در ايران برابر دانسته اند ، در این دوره مسئله قوميت ها به صورت حاد در سياست عمومي كشور مطرح شد . رضا خان اقدام به سركوب خوانين ، روساي قبايل و كانون هاي قدرت محلي كه تا اين زمان به خاطر ماهيت اداره ملوك الطوايفي كشور و ضعف دولت مركزي قدرتمند بودند ، كرد. تحرکات قومی چنان افزایش یافت که حکومت حتی به کوچ اجباری برخی اقوام نیز دست زد   .

          در دوران اشغال متفقين در جنگ جهاني دوم مسائل قومي دوباره به شكل حاد در كشور مطرح شد ، قضاياي آذربايجان و كردستان در زمره بزرگترين مسايل قومي در اين مقطع تاريخ كشورمان است .

         در این دوران قدرت هاي استعماري وقتي بر سرزميني تسلط مي يافتند توافقاتي بين خودشان در مورد حدود و مرز ها و نحوه ملاحظات اجتماعي انجام مي دادند ، استعمار در اين حالت محور اصلي نگهدارنده روابط بين اجزاء ساخت اجتماعي ( اقوام و نهاد هاي اجتماعي ) بود . آزادي از يوغ استعمار سبب پيدايش ملي گرايي خرد در اين جوامع بود ، زيرا اقوام احساس مي کردند كه مورد ستم واقع شده اند و سپس هويت و آمال خود را در طلب آزادي بيشتر ابراز مي داشتند ، به همين ترتيب واكنش دولت نيز مي توانست از شكل سازش و مذاكره تا سركوبي را در برگيرد .

         در دوران پهلوي دوم روي هم رفته مسئله قومي حادي در كشور وجود نداشت ، اما با پيروزي انقلاب اسلامي مسئله قوميت ها ، دوباره در سياست عمومي كشور چهره نمود ، بخشي از مسئله ناشي از سابقه تاريخي و محروميت هايي بود كه بر اين اقوام لااقل از جهت مسايل اقتصادي تحمل شده بود و بخشي ديگر ناشي از تحولات انقلابي آن زمان بود در هر صورت اين مسايل به دستاويزي براي شكل دهي به هويت قومي و دست زدن به آشوب هايي تبديل شد كه در اوايل انقلاب در ميان قوميت ها ديده مي شود .

اهمیت موضوع قومیت در ایران و جهان

         مشكل قوميت گرايي در كشور هاي در حال توسعه و تازه استقلال يافته وسعت و شدت بيشتري داشته و مي توان گفت كه پديده قوميت گرايي پديده اي اساسا ً داخلي در عين حال متاثر از محيط پيراموني سيستم سياسي است دوم اين كه پديده اي جهاني است كه در كشور هاي چند قوميتي در حال توسعه و توسعه نيافته از موضوعيت و حساسيت بيشتر برخوردار است .

         اهميت بسيار زياد مسئله قوميت ها در جمهوري اسلامي ايران هم اكنون نقش قابل توجهي را در توسعه و امنيت شهر ها و كشور ايفاء مي كند اين موضوع مسئله تازه اي نبوده و در بعد داخلي و بين المللي بسيار به آن پرداخته شده كه به تعدادي از آنها اشاره مي گردد .

         در قانون اساسي ج.ا. ايران با درج تعابيري چون 4  : سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان ، استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات ، موفقيت در گرو مشاركت فعال و گسترده تمامي عناصر اجتماع در روند تحول جامعه است ، رنگ و نژاد سبب امتیاز نخواهد بود ، دولت موظف به تهيه امكانات براي مشاركت عامه در روند تحول جامعه است ، دولت موظف به تهيه امكانات براي مشاركت عامه مردم در تعيين سرنوشت سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي خويش است ، امور كشور به اتكاي آراي عمومي اداره مي شود ، شورا ها اركان تصميم گيري و اداره امور كشورند ، به چشم مي خورد .

         بدلیل اهمیت موضوع قومیت از دیدگاه جهانیان اعضاء سازمان ملل در منشور این سازمان وبیانیه های خویش تاکید ویژه ای بر حمایت از حقوق اقلیت های ملی ،قومی ، مذهبی ، زبانی داشته اند .

         منشور سازمان ملل و مجمع عمومي سازمان ملل متحد و ديگر نهاد هاي وابسته به آن به صراحت به اين حقوق اشاره كرده اند . واپسين بيانيه از اين نوع بيانيه ويژه مجمع عمومي سازمان ملل متحد است كه در دسامبر 1992 درباره حقوق اقليت هاي ملي ، قومي ، مذهبي و زباني صادر گرديد .

         در ماده نخست اين بيانيه آمده است " هر كشوري بايد در قلمرو خود از وجود اقليت ها و هويت قومي يا نژادي و نيز از هويت فرهنگي ، ديني و زباني آنها حمايت كند و شرايطي را كه ضامن تحكيم اين هويت است فراهم نمايد . " ، اقدامات و مقررات پيش بيني شده بسيار ديگري نيز در اين زمينه براي حمايت از حقوق اقليت ها صورت پذيرفته است 5.

چگونگی روند رشد احساسات قومی

         رشد احساسات قومي بر پايه تفاوت هاي زباني ، در صورت عدم ايجاد ساختار ها و نهاد هاي مناسب براي اداره كشور ها بر پايه نوعي پلوراليسم  6 قومي ، خود مي تواند عاملي در جهت تجزيه بسياري از كشور هاي موجود جهان باشد . در جهان كنوني پنج هزار ( و به قولي ده هزار ) زبان جداگانه وجود دارد و اگر هر يك از گروه هاي قومي جهان كه به زبان خاص خود سخن مي گويد ، قصد آن كند كه تشكيل يك دولت ملي جداگانه بدهد – جهاني كه در آينده شاهد آن خواهيم بود – به طبع چنين جهاني بسيار متفرق تر خواهد بود . با توجه به اين تحولات برخي تحليل گران سياسي پيش بيني مي كنند كه تا سال 2000 ، سيصد كشور مستقل در سازمان ملل كرسي خواهند داشت .                  

         بسياري از كشور هايي كه در گذشته با پشت سر گذاشتن يك فرايند سخت و دردناك ملت سازي تولد يافته اند ، اكنون به عنوان يك واحد ملي زير سؤال رفته اند ، آماج قوم گرايي و جدايي طلبي آنها را فرا گرفته در واقع ده درصد كشور هاي جهاني را مي توان به لحاظ قومي همگن يا يكدست محسوب كرد . در بقيه كشور ها به طور عموم چندين گروه قومي يا زباني در كنار هم زندگي مي كنند . به نظر مي رسد الگوي فرانسوي يا ژاكوبن مليت كه عضويت در يك ملت خاص را امري سياسي و حقوقي مي داند ، بيش از پيش جاي خود را به الگوي مليت ، يعني تعلق به يك قوم يا فرهنگ با ريشه خوني و تبار مشترك داده است .

         روند نوسازي در شرايط جهاني شدن بازار هاي اقتصادي و ارتباطات همگاني خود ، موجد پيدايش پديده قوم گرايي و جستجو براي هويت هاي قومي بوده است .

         بر اساس تعريف علماي انسان شناسي ، قوم آن گروه انساني است كه فرهنگ خاص خود را دارد و مذهب بخشي از فرهنگ هر گروه انساني است و قوميت به خودآگاهي سياسي گروه هاي مختلف زباني ، مذهبي و نژادي در يك سرزمين نسبت به هويت خود تعبير شده است . 

        دكتر حميد احمدي در نشست " قوم شناسي سياسي ايران " در اين باره گفته است : اختلافات قومي و تشكيل احزاب سياسي قومي و نژادي در ايران منشاء سياسي دارند و از زماني مطرح شده اند كه مديريت مدرن از زمان سلطنت رضا شاه روي كار آمده است . از نظر وي اين پديده منشاء كهن ، فرهنگي و سنتي ندارد و محصول خواست هاي سياسي مدرن است .

         اقوام در ايران تا زماني كه حكومت كشور به شكل سنتي اداره مي شد داراي قدمت ، نفوذ و تسليحات محلي بودند . روساي قوم هاي كرد ، ترك ، بلوچ ، عرب و ... اسلحه داشتند و بر طايفه هاي زير نفوذ خود به شيوه ارباب و رعيتي حكومت مي كردند و داراي اختيارات محلي بودند . اين اقوام اگرچه خراج و ماليات از طوايف خود جمع مي كردند و به دربار حكومت مركزي مي فرستادند اما از هر نظر تام الاختيار بودند . اين رابطه ميان مردم و روساي قوم بر اساس شناخت هويت قومي و تاكيد بر آن نبوده است و يك رابطه سنتي ارباب و رعيتي بوده است .

          در اسناد تاريخي ، وقايع بسياري ثبت شده است مبني بر اين كه مردم طوايف يك قوم از جور رييس قوم خود به حكومت مركزي تظلم برده اند ، نمونه آن تظلم بردن نمايندگان قوم بلوچ نزد احمد شاه قاجار از دست رييس قوم بلوچ  " دوست محمد خان "  ، اين مسئله در كردستان و خوزستان هم اتفاق افتاده است .

         اسناد تاريخي نشان مي دهد كه هويت ايلي و طايفه اي ، برتر از هويت قومي بوده است و چيزي به نام آگاهي قومي با تكيه بر زبان ، آداب ، رسوم ، نژاد و سمبل هاي قومي وجود نداشته است اين آگاهي قومي پس از جنگ جهاني دوم و شروع مستقيم دخالت هاي خارجي بر اقوام ايران ، به مردم و روساي قبايل القاء مي شود .

         اين اقوام ناگهان سعي مي كنند كه يك ناسيوناليسم منسجم تاريخي قديمي كه ريشه در دوران كهن دارد را تصوير كنند . در حالي كه واقعيات تاريخي اين نظريه پردازي ها را تاييد نمي كند .       

چگونگی شكل گيري قوميت

         برای تبلور قومیت شرایط زیر را لازم می دانند :

         الف – بدست آوردن یک تکه زمین مشخص حتی اگر مردم یا بخش قابل توجهی از آنها از وطن تبعید شوند , احساس تعلق مردم به آن سرزمین به عنوان وطن مانند ارامنه دیاسپورا و یهودیان

          ب – توالی و پیوستگی نبرد با عده ای از دشمنان معمولا ً فرسایشی بین کشور ها به حرکت سالانه جمعیت ها در فصل تابستان و تقویت و پرورش احساس جمعی منجر می شد .

         ج – برخی اشکال مذهب سازمان یافته برای تربیت متخصصان و کارشناسانی در امر ارتباطات و وقایع نگاری همانند پیدایش آداب و رسوم و مراسم عبادی که موجب استمرار و پیوستگی جوامع قومی می گردید .

         د – تقویت افسانه ای دال بر " برگزیدگی قومی " ، درک عامه از برگزیدگی از نوع مذهبی در ذات و فطرت به عنوان یک منبع پایدار داخلی در تحمل عذاب ها و رنج هایی که بسیاری اقوام - به ویژه اقلیت های قومی - با آنها روبرو بوده اند ، اثبات شده است .

         ه – چهار شاخص به عنوان عناصر شناخت و تميز يك گروه قومي دانسته شده است : 1 – بيولوژي  2 – فرهنگي  3 - زباني 4 – ساختاري

         درباره چگونگي شكل گيري قوميت  سياسي و بسيج قومي چهار نظريه زير وجود دارد :

         1 - نظريه استعمار داخلي : قومي ، قوم ديگر را تحت ستم قرار مي دهد تا امتيازات اقتصادي و صنعتي در دست قوم غالب بماند ، اين مسئله مي تواند باعث بسيج قومي شود . بنابر اين نظريه برخي مطرح مي كنند كه قومي به نام فارس بر ديگر اقوام تسلط پيدا كرده است و به آنها ظلم كرده است و حالا اين اقوام حق مسلم حكومت خود مختار خود  را مي خواهند .

         دكتر امان اللهي يكي از انسان شناسان ايران در اين باره مي گويد : ما در ايران فارس داريم ، زبان فارسي هم داريم ، اما قوم فارس نداريم ، زيرا به فرض اين كه اين نظريه را بپذيريم از زمان سلجوقيان به اين طرف ، هميشه قوم ترك بر ايران حكومت داشته است ، در زمان پهلوي هم خود رضا شاه نيمه ترك و مادرش قفقازي بود ، فرح ديبا نيز تبريزي بود ، بدين ترتيب درك ستم قومي در ايران اساسا ً مشكل است در مورد عقب ماندگي هاي اقتصادي از سوي قوم فارس به اقوام ديگر هم بايد گفت برخي از مناطق فارس از نظر اقتصادي و صنعتي بسيار عقب تر از مناطق اقوام ديگر است. 

         2 - نظريه انتخاب عقلايي : امروزه اين نظريه از محبوبيت زيادي نزد جامعه شناسان برخوردار است ، زيرا بر اساس رفتار عقلايي انسان ها شكل مي گيرد .

         می توان گفت ، نظريه هاي مبتني بر انتخاب عقلايي ، از تبيين جنبش هاي مذهبي به كلي عاجزند و موارد نقض فراوان نشان مي دهد كه اين جنبش ها را نمي توان در قالب تنگ محاسبات سود و زيان محصور كرد . در عين حال این نظریات مي تواند در تبيين حركات قومي مفيد فايده واقع شود.

         دكتر هوشنگ امير احمدي يكي از كارشناسان قوم شناسي نيز معتقد است كه مسئله قوميت در ايران در نيمه دوم سده بيستم با اين تئوري منطبق بوده است .

         3 - نظريه بسيج منافع : منابعي در منطقه اي وجود دارد و سياسي شدن قومي در واقع پديده اي است براي كسب و تصرف آن منابع

         4 - نظريه نخبگان و روشنفكران : روشنفكران و نخبگان هستند كه جنبش هاي قومي و ملي را شكل مي دهند .

          دكتر حميد احمدي مي گويد ، شناخت سه متغير زير براي تشخيص وضعيت سياسي اقوام ايران ضروري است و در نهايت نتيجه مي گيرد كه در ايران چيزي به نام " پافشاري بر هويت قومي " وجود نداشته است .

         1 - يكي از اين متغير ها ظهور دولت مدرن از كودتاي 1299 شمسي و ظهور رضا شاه پهلوي  ، ايجاد بروكراسي و ديوان سالاري دولتي و تشكيل ارتش مدرن است ، با ايجاد دولت مدرن اقوام و عشاير خلع سلاح شدند و دولت از قوه قهريه خود استفاده كرد و نخبگان و حكمرانان محلي را از صحنه به در كرد.

         2 -  متغير بعدي بحث روشنفكران و نخبگان است كه همواره در راه اندازي گروه هاي قومي سياسي نقش موثري داشته اند ، حتي امروز هم خواسته هاي قومي ، همان خواسته هاي نخبگان و روشنفكران است نه خواسته هاي عامه مردم ، نخبگان الزاما ً نخبگان قومي يعني متعلق به همان قوم و نژاد نيستند بلكه برخي روشنفكران و نخبگان مركز كشور هستند . مانند برخی گروه ها یا احزاب كه نقش اساسي در طرح گفتمان قومي معاصر در كردستان و تركمن صحرا  داشته و اين اقوام را به پافشاري بر فرهنگ و زبان و نژاد قومي تشويق كرده اند ، روشنفكران و نخبگان مركز در پي كسب قدرت و جامه پوشي به آرمان هايشان در دولت رضا خان بودند دولتي كه ويژگي اساسي اش اقتدار گرايي بود و دموكراسي و كانال هاي دمكراتيك و چرخش نخبگان را فراهم نمي آورد در نتيجه نخبگان براي مقابله بسيج قومي را تحريك كرده تا حمايت سياسي و بسيج رأي را به سوي خود سوق دهند .

         3 -  متغير سوم مسئله نظام جهاني اين نظريه اساسا ً سياسي ، خواستار تفرقه اندازي در كشور ها بوسيله طرح قوميت سياسي و استقلال اقوام بوده است ، طراحان اين برنامه براي كشور هاي خود خواستار اقتدار و استقلال اقوام داخل كشور نيستند بلكه به دنبال يكپارچگي دولت مدرن هستند اما آنها براي كشورهايي مثل كشور هاي خاورميانه اين را نمي خواهند و مدام مسئله قدرت و استقلال اقوام را دامن مي زنند ، در حاليكه اين عدم يكپارچگي در كشور ها باعث اختلال و تشنج و كشمكش و در نهايت بي ثباتي در خاورميانه مي شود كه به طور قطع طراحان اين نظريه را نيز دچار مشكل خواهد كرد ، به ويژه در مورد مسئله نفت .

قوميت از ديدگاه پژوهشگران

         در سال هاي اخير تحقيقات گسترده اي توسط پژوهشگران و دست اندركاران مسايل قومي در اين خصوص انجام گرفته است ، هريك از محققان با پرداختن به زوايا ، ابعاد و اجزاء سعي در تبيين اين موضوع داشته و در كنار اين مباحث درباره علل و زمينه هاي بروز منازعات قومي نيز به تحقيق پرداخته و با ديدگاه هاي خود اظهاراتي را نسبت به توسعه و بحران هاي قومي ارائه داده اند .

         در توضيح و تشريح رابطه ميان توسعه و درگيري هاي قومي در جوامع مختلف در دوران معاصر پرسش هايي در ذهن بوجود مي آيد كه سبب درك بهتر و دقيق تري از اين مفهوم مي گردد در اينجا به تعدادي از آنها اشاره مي شود :

1 - چه رابطه اي ميان توسعه و درگيري هاي قومي وجود دارد ؟

2 - آيا فرايند نوگرايي موجب استحاله ، ادغام و كم رنگي هويت هاي قومي مي گردد ؟

3 - آيا حركت به سمت مدرنيزه كردن كشور ، رشد هويت قومي را بدنبال خواهد داشت ؟

4 - آيا درخواست گروه هاي قومي براي كسب جايگاه بهتر در هرم قدرت سياسي ، ثروت و مرتبه اجتماعي آنها را افزايش خواهد داد ؟

5 - دوران گذار چه تاثيري بر مناسبات قومي بر جاي خواهد گذاشت ؟

6 - سرانجام درگيري هاي قومي در مرحله فرانوگرايي چگونه خواهد بود ؟

7 - ستيزه هاي قومي در چه شرايطي افزايش پيدا خواهند كرد ؟

         با پاسخ به پرسش هاي بالا و دسته بندي نظريه ها ي انجام شده ، چهار مرحله قابل شناسايي است كه هر يك در صدد پاسخگويي به پرسش هاي طرح شده هستند كه جهت روشن شدن بيشتر و تحليل موضوع به تشريح اين چهار مرحله مي پردازيم :

         1 - مرحله سنتي       2 - مرحله هاي جديد      3 - مرحله گذار     4 - مرحله فرانوگرايي

مرحله سنتي

         تا چند دهه گذشته ، بيشتر پژوهش هاي انجام شده درباره فرايند توسعه ، تكيه و تاكيد بر هويت هاي قومي را ويژه جوامع عقب افتاده مي دانستند ، و اعتقاد داشتند جوامعي كه از لحاظ تركيب اقتصادي و اجتماعي در مراحل عقب مانده تري هستند در اين باره با مشكلات بيشتري روبرو هستند .

         اعتقاد گروهي از جامعه شناسان و نظريه پردازان توسعه و نوسازي ، در تجزيه و تحليل ها و مقايسه هاي خود از جامعه سنتي و جامعه صنعتي بر اصول زير بود :

         الف - تفاوت ها و اختلافات قومي در روند مدرنيزه شدن بتدريج رنگ خواهد باخت .

         ب - نقش هاي كاركردي مهمتر از نقش هاي ناشي از وفاداري ها و علايق سنتي خواهد شد .

         ج - منافع عمومي وخصوصي در عمل بر اصول سنتي پيشي خواهند گرفت .

         د - مذاكره و گفتگو شالوده زندگي سياسي خواهد شد .

         ه - مدارا و و تحمل به شكل كثرت گرايي در جهت احترام به خرده فرهنگ هايي كه وحدت ساز شده اند ، غلبه خواهند كرد .

         و - دستيابي به دموكراسي ، رشد صنعت ، كسب رفاه اقتصادي و بالا رفتن سطح تحصيلات به از ميان رفتن حساسيت هاي قومي كمك خواهد كرد .

         ز - تا زمان تسلط پارادايم 7  نوسازي بر علوم اجتماعي شيوه ای سازماندهي مي شد كه فرايند تغيير اجتماعي از سنتي به مدرن ، از ساده به پيچيده و از خاص گرايي به عام گرايي بوده است ، در اين چارچوب موضوعات قومي ، موضوعي متعلق به خاص گرايي يا ماقبل مدرن است كه فرايند نوسازي در حال كنار گذاردن آن است.

         ح - اگر الگو هاي غالب سر برآورند به آنها به مثابه "مانع تغيير" يا نتيجه "نوسازي ناقص" نگريسته مي شود و به همين خاطر اهميت آنها نزد نظريه پردازان اصولا ً ناچيز است .

         ط - اصولا ً عقب افتادگي هاي اقتصادي و صنعتي ، فقدان رشد سرمايه داري ملي و بازاري يكپارچه و ملي موجب بقاي بازار هاي محلي و منطقه اي محدود در ميان اقوام خودي شده است ، ناتواني سرمايه داري ملي در گشودن بازار هاي داخلي و فقدان تقسيم كار منطقه اي با سلب امكان توليد انبوه از سرمايه داري داخلي ، در عمل به استمرار اين ناتواني كمك كرده است .

         هربرت اسپنسر از ديدگاه مكتب تكامل اجتماعي معتقد است كه فرايند تكامل اجتماعي حركت به سوي پيچيدگي يا از وحدت به كثرت است به نظر او جامعه انساني با گذشت زمان "از توحش به تمدن " و طي مراحل خاصي به حالت كنوني رسيده است و بطور كلي جوامع انساني داراي روح ستيزه جويي و جنگجويي هستند و تنها با قدرت يافتن صنعت ، آرامش بر جامعه سايه مي افكند .

         اسپنسر جوامعي را كه رابطه سازگارانه دارند ، جوامع صنعتي يا كوشا و نوع ديگر كه رابطه ستيزه جويانه دارند جوامع جنگجو مي نامد .

قوميت ها در ايران از ديدگاه نظريه پردازان سنتي

         نظريه پردازي هاي سنتي با تكيه و تاكيد بر دوران پهلوي به ويژه اقدامات رضا خان در پايه ريزي دولت مدرن و قدرتمند مسايلي چون : از بين بردن رقباي سياسي ، خلع سلاح قدرت هاي مستقل منطقه اي و خاتمه بخشيدن به نظام ملوك الطوايفي ، سركوب علايق و تحركات مركز گرايانه ، سياست تخته قاپو 8 كردن ايلات و عشاير كشور ، توسعه شهر نشيني ، برقراري نظام آموزش همگاني و نظام وظيفه عمومي در استقرار ساخت و بافت بوركراتيك و خلق يك بازار ملي را عامل استحاله اقليت هاي قومي در درون هويت ملي و موجب كاهش منازعات قومي مي دانستند .

         در واقع تحركات گريز از مركز از ناحيه گروه هاي قومي – منطقه اي در دهه دوم قرن بيستم در مناطق مختلف كشور نظير گيلان به رهبري ميرزا كوچك خان جنگلي ، تبريز به رهبري شيخ محمد خياباني ، كردستان به وسيله سيمتقو و در جنوب شيخ خزئل به رغم تفاوت هاي ماهوي معلول شكست انقلاب مشروطه در برآورده سازي دو هدف عمده مشروطه خواهان يعني آزادي و توسعه بوده است .

         از اين ميان آزادي به هرج و مرج و توسعه به تشديد فقر و تنگدستي مردم انجاميد در چنين شرايطي رضا خان با طرح برقراري امنيت عمومي و با سركوب گروه هاي قومي - منطقه اي به كسب قدرت سياسي پرداخت و در فرايند استقرار قدرت مطلقه خود ، آزادي را به قربانگاه شبه مدرنيسم فرستاد ، به عقيده نظريه پردازان سنتي اين شبه مدرنيسم در همه حال كاهش منازعات قومي را به دنبال داشته است .     

 مرحله جديد

      &n

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانشسرا و آدرس soroushnia.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 74
بازدید کل : 2538
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1